کد خبر: 3506 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹

برنامه های هفته پژوهش در اردبیل تشریح شد

دبیر علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی پژوهشی استان در هفته پژوهش خبرداد و گفت: از برگزیدگان علمی و پژوهشگران برتر استان در پایان این نمایشگاه تجلیل خواهد شد.

برنامه های هفته پژوهش  در اردبیل تشریح شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر محمد نریمانی دبیر علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های هفته پژوهش پرداخت و گفت: هفته پژوهش و فناوری از سال 1379 با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در بین مسئولین و پژوهشگران در سطح کشور برگزار می شود.

دبیر علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان با بیان اینکه 25 آذر توسط شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز پژوهش و فناوری نامگذاری شده است، گفت: هفته پژوهش و فناوری از 14 لغایت 17 آذرماه در سطح استان و 21 تا 27 آذرماه در سطح کشور برگزار خواهد شد.
 
تبیین شعار سال هفته پژوهش

نریمانی در ابتدای سخنان خود به تبیین شعار هفته پژوهش امسال پرداخت و گفت: « پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی» شعار این هفته در سالجاری است.

وی تصریح کرد: شناسایی توانمندی های پژوهش در سطح استان و کشور، شناسایی پژوهشگران و فناوران برتر، تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری و تبدیل علم به ثروت و همچنین ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و موسسات علمی از اهداف برگزاری هفته پژوهش و فناوری است.

نامذاری ایام هفته پژوهش

دبیر علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری استان در ادامه سخنان خود  به تبیین ایام هفته پيوهش در استان پرداخت و گفت:  21 آذرماه به عنوان روز پژوهش، فناوری و مدرسه، 22 آذر به عنوان روز ایده برتر، سرمایه ملی، 23 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و صنعت، 24 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و دانشگاه کارآفرین، 25 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و حامیان پژوهش، 26 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و اقتدار ملی، 27 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و حوزه و دانشگاه و نهایتا 28 آذر به عنوان روز پژوهش، فناوری و اقدام و عمل نامگذاری شده است.

برگزاری دستاوردهای علمی و پژوهشی استان

نریمانی برگزاری جلسات متعدد کمیته علمی ستاد هفته پژوهش را یادآور شد و گفت: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان از تاریخ 14 لغایت 17 آذرماه در سالن شماره دو تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی و مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استانی در تاریخ 17 آذرماه در دانشگاه محقق اردبیلی از مهمترین برنامه های این هفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به عملکرد حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، از راه اندازی اتاق مشاوره کارآفرینی با هدف ارائه خدمات مشاوره کارآفرینی به دانشجویان در دانشگاه خبر داد و گفت: در بحث ارتباط با صنعت نیز  در سالجاری 27 قرارداد طرح پژوهشی با دستگاه های اجرایی منعقد کرده ایم.

نریمانی  با بیان اینکه 131 طرح پژوهشی سفارشی دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی با 30 میلیارد ریال درآمد اختصاصی برای دانشگاه انجام شده و یا در حال انجام است، افزود: اساتید دانشگاه نیز در شوراهای پژوهشی دستگاه های اجرایی تزریق شده اند.

انعقاد تفاهم نامه های  همکاری نهاد ها و دستگاههای دولتی و خصوصی با دانشگاه محقق

وی تفاهم نامه همکاری با ادرات و نهادهای دولتی و خصوصی را یادآور شد و افزود:در سالجاری هفتاد تفاهم نامه همکاری با دستگاه های اجرایی و سایر موسسات امضاء شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در سال 2016 مدارک ثبت شده به نام دانشگاه در پایگاه های استنادی حدود 35 درصد افزایش یافته است، گفت: در سال های 2015 و 2016 حدود 410 مقاله ISI نیز توسط پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی به چاپ رسیده است.

افزایش چاپ مقالات علمی

نریمانی از چاپ 700 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر توسط پژوهشگران دانشگاه خبر داد و افزود: در سالجاری پنج همایش ملی و بین المللی نیز توسط دانشگاه برگزار شده و به دنبال افزایش آن برای سال آتی هستیم.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت های مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 48 شرکت دانش بنیان و هسته فناور تحت پوشش مرکز رشد فعالیت دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت های حوزه کتابخانه و اطلاع رسانی دانشگاه، از برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد ویژه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه برای آشنایی با کتابخانه مرکزی و منابع اطلاعاتی خبر داد و افزود: کتابخانه تخصصی آسیب های اجتماعی نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی شده است.

نریمانی همچنین راه اندازی سیستم RFID در کتابخانه مرکزی دانشگاه را یاداور شد و افزود: این سیستم، سیستم هوشمند امانت دهی کتاب است که در شمالغرب منحصر به فرد است.

فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

قائم مقام دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: راه اندازی درگاه های جدید پرداخت اینترنتی، اختصاص و راه اندازی شبکه های داخلی در ساختمان های جدیدالاحداث دانشگاه، ایجاد بستر ارتباطی برای برقراری ارتباط ویدئوکنفرانس، توسعه وایرلس دانشگاه، افزایش حجم ترافیک اینترنت دانشجویان و طراحی و راه اندازی اتاق سرور دانشگاه از مهمترین فعالیت های این حوزهدر سال جدید است.

نریمانی افتخارافرینی های موزه تاریخ علوم اردبیل در سال جدید را خاطر نشان کرد و گفت: این موزه در مدت کوتاه فعالیت خود تاکنون دو بار حائز مقام برتر در سطح کشور شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به بازدیدهای پرشور دانشجویان و دانش آموزان استان از این موزه، خواستار استفاده پژوهشگران نیز از این موزه شد و اظهارامیدواری کرد: در سال آتی با توسعه فضای فیزیکی گالری های بیشتری در این موزه راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/