کد خبر: 3787 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

نامه سرگشاده ۵۲ استاد برتر دانشگاه های کشور به دولت

۵۲ نفر از اساتید دانشگاه‌های برتر کشور در نامه‌ای خطاب به مردم ایران تأکید کردند: ما به عنوان جمعی از اساتید دانشگاه‌ها خواستار عزم جدی دولت در برخورد با عدم پایبندی طرف مقابل به برجام هستیم.

نامه سرگشاده ۵۲ استاد برتر دانشگاه های کشور به دولت

به گزارش ابصارخبر به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای خطاب به مردم ایران تصریح کردند: ما به عنوان جمعی از اساتید دانشگاه‌ها خواستار عزم جدی دولت در برخورد با عدم پایبندی طرف مقابل به برجام هستیم.

در ابتدای این نامه آمده است: چنانچه مستحضرید علی‌رغم تاکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر دقت و عدم عجله در مذاکرات هسته­‌ای و ترسیم خطوط قرمز مهم و رعایت اصل اقدام متوازن وگام به گام، قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی بصورت عجولانه و در طول چند دقیقه تصویب شد. در این راستا با وجود تذکر جدی مقام معظم رهبری مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا در مذاکرات و عدم پایبندی دشمن به قول، قرار و تعهدات خود و نقض عهد مکرر توسط آن‌ها و با وجود انجام تمام تعهدات از جانب جمهوری اسلامی ایران، مجددا شاهد نقض عهد صریح معاهده برجام توسط آمریکا بودیم.

در بخش دیگری از این نامه خاطر نشان شد: کنگره آمریکا با تمدید قانون تحریم ایران  (ISA) بار دیگر خوی استکباری خود را نشان داد و با نقض صریح تعهدنامه برجام مهر تایید دیگری بر غیر قابل اعتماد بودن خود زد و مسئولین جمهوری اسلامی از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز بصورت جداگانه از این اقدام به عنوان نقض صریح برجام یاد کردند.

همچنین جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور خطاب به دولت در نامه خود آورده‌اند: متاسفانه دستور رئیس جمهور در این خصوص، اجرای بخشی از بند 7 قانون اجرای برجام است که وظیفه بدیهی دولت از زمان تصویب آن قانون بوده و تا کنون بدون دلیل به تاخیر افتاده و ارتباطی به نقض عهد طرف مقابل ندارد. لذا ما به عنوان جمعی از اساتید دانشگاه‌ها ضمن محکوم کردن این اقدام کنگره آمریکا خواستار عزم جدی دولت در برخورد با عدم پایبندی طرف مقابل به برجام بوده و مواردی را با توجه به متن برجام و قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب مجلس شورای اسلامی از دولت جمهوری اسلامی خواستاریم.

در بخش دیگری از این نامه جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور تصریح شد: بر اساس بند 36 و 37 برجام، جمهوری اسلامی ایران تمدید تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا را به عنوان عدم پایبندی آمریکا به برجام شناخته و اجرای کامل تعهدات و یا بخشی از آنها از جمله برچیدن تاسیسات هسته‌ای فردو را معلق کرده یا به تاخیر بیاندازد.

همچنین در این نامه تاکید شد: اجرای بند 3 قانون اجرای برجام که بر اساس آن جمهوری اسلامی موظف است بعد از تمدید تحریم‌ها اجرای فعالیت‌های داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی را متوقف کند و طرح توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در دستور کار قرار بگیرد به گونه‌ای که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد.

انتهای پیام/ط