کد خبر: 6029 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

توسط انجمن های علمی دانشگاه محقق برگزار شد؛

همایش تالاب ها برای آیندگان شهرها در دانشگاه محقق

همایش تالاب ها برای آیندگان شهر ها با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و ضرورت توجه به زیست محیط توسط انجمن های علمی دانشگاه محقق در این دانشگاه برگزار شد.

همایش تالاب ها برای آیندگان شهرها در دانشگاه محقق

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز همایش تالاب ها برای آیندگان شهرها با حضور خداپرست مدیرکل محیط زیست استان،تدایی رئیس تأسیسات آبی منطقه ای، رزمجورئیس دانشکده کشاورزی و جمعی از عضای هیأت علمی دانشگاه محقق توسط انجمن های علمی جنگل، سبز و دیده بان با هدف توجه تالاب ها در توسعه شهر ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق برگزار شد.

جبرائیل رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق در ابتدای این نشست  به بیان اهمیت و نقش تالاب ها در محیط زیست کشور پرداخت و گفت: فرهنگ سازی تالاب ها در جامعه لازم و ضروری است.

وی در ادامه سخنان خود به تاریخچه گرامیداشت روز جهانی تالاب ها اشاره کرد و گفت: طی نشستی که در سال 1971 در کمیسیون تالاب ها در رامسر به تصویب رسیده است 14 بهمن هر سال مصادف با 2 فوریه  به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق با بیان اینکه تالاب ها برای همیشه تاریخ مهم است به تبیین اهمیت حفاظت از تالاب ها پرداخت و گفت: یکی از نکات پر اهمیت توجه به تالاب ها  حوزه توریسم و گردشگری است.

وی اهمیت توجه به حیات وحش و محیط زیست را یادآور شد و گفت:هرکس تاکنون تنها یکبار به حیاط وحش سر زده باشد اهیت این موضوع را به خوبی درک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تنوع گونه های حیوانی و گیاهی را متذکر شد و گفت: تالاب ها بهترین مکان برای حفاظت از تنوع زیستی در مناطق مختلف کشور محسوب می شود.

رزمجو بحران های موجود در منطقه خوزستان را یاداور شد و گفت:کاهش بلایای طبیعی بخصوص بحث ریزگردها در جنوب کشور که تنفس و حیات را با مشکل مواجه کرده است تنها در صورت توجه به تالاب ها و منابع طبیعی حاصل می شود.

وی تصریح کرد: تالاب ها در کاهش بلایای طبیعی در مناطق مختلف کشور نقش به سزایی دارند.

رئیس دانشکده کشاورزی در ادامه سخنان خود به تشریح تالاب های موجود در استان پرداخت و پرداخت: 51 تالاب در استان بعنوان تالاب های اثرگذار شناسایی شده اند که از آن جمله می توان به تالاب های سد میل مغان، دریاچه نئور، دریاچه شورابیل اشاره کرد.

این عضو هیآت علمی دانشگاه محقق به سفرهای علمی خود به این کشورها نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه های کشور در مقایسه با دانشگاه های بزرگ جهان از لحاظ توجه به محیط زیست و گونه های زیستی با مشکل عمده ای مواجه ای است.

وی تصریح کرد در  محیط های دانشگاه هایی مثل فلوریدا تالاب ، حیات وحش حافظ شده وجود دارد و به راحتی می توان گونه های زیستی چون سوسمار، سنجاب و یا حتی تمساح نیز بصورت کنترل شده وجود دارد.

رزمجو در پایان سخنان خود اهمیت توجه به محیط زیست به خصوص تالاب ها را در ادامه حیات طبیعی منطقه و کشور را خاطرنشان کرد و گفت: اساتید دانشگاه می توانند با هدایت پایان نامه های دانشجویی به سمت محیط زیست و منابع طبیعی در فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی در جامعه به ایفای نقش بپردازند.

پخش نماهنگ های مختلف در خصوص محیط زیست, معرفی تالاب های استان و بررسی مسائل و مشکلات دریاچه شورابیل در کنار همایش میدانی محیط زیست و پاکسازی اطراف دریاچه شورابیل از جمله برنامه های این همایش در دانشگاه محقق اردبیلی بود.

انتهای پیام/