کد خبر: 6040 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰

در همایش پیشگیری از وقوع تخلفات اداری مطرح شد:

تقوا،مهمترین عامل خودکنترلی انسان،در برابر وسوسه‌های شیطانی است

رئیس نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در جمع مدیران این دانشگاه به تبیین راه های تقویت خود کنترلی پرداخت و گفت: تقوا مهمترین عامل خودکنترلی انسان در برابر وسوسه‌ شیطان است.

تقوا،مهمترین عامل خودکنترلی انسان،در برابر وسوسه‌های شیطانی است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ظهر امروز همایش پیشگیری از تخلفات اداری از منظر آموزه های دینی با حضور قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و جمعی از مدیران دانشگاه با سخنرانی حجت الاسلام حمید واحدی زاده رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سالن ولایت این دانشگاه برگزار شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ابتدای سخنان خود با اشاره به آموزه های دینی به تبیین نکات پیشگیری از ناهنجاریهای اخلاقی و تخلفات اداری در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود به ناظران درونی و بیرونی خودکنترلی اشاره کرد و گفت: خود کنترلی، به معنای نظارت و مواظبت فرد بر اعمال و رفتار خویش و در نتیجه انجام دادن وظایف به نحو مطلوب و پرهیز از انحراف و تخلف شغلی و اداری است، که همان تقوا است.

واحدی زاده با اشاره به ادبیات قرآن و نهج البلاغه، به تبیین مسئله خود کنترلی با استفاده از عنصر« تقوا » پرداخت و گفت: به بیان قرآنی و اسلامی، خود کنترلی در مفهوم ارزشی«تقوا» تجسم یافته است بطوریکه این واژه، در اصل از ماده «وقایه» به معنای نگهداری یا خویشتن داری است.

وی تصریح کرد: تقوا در واقع نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند. تقوا، از قدرت بازدارندگی و نیروی حرکتی پرتوانی برخوردار است که ماشین وجود انسان را از پرتگاه ها حفظ ، و از سستی ها و خطاها باز می دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به تبیین حقیقت تقوا پرداخت و گفت: تقوا همان احساس مسئولیت درونی است و تا این احساس نباشد، انسان به دنبال هیچ برنامه سازنده ای حرکت نمی کند.

واحدیزاده ریشه احساس مسئولیت را در یاد خدا در همه جا و همه حال دانست و گفت: علاوه بر یاد خدا توجه به معاد و دادگاه عدل خداوند نیز منجر به تقویت احساس مسئولیت در انسان می شود.

وی تصریح کرد: دو اصل مبدا و معاد باید سرلوحه برنامه های تربیتی پیامبران و اولیای الهی قرار داشته تا تاثیر آن در پاکسازی فرد و اجتماع ، کاملا چشمگیر شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با استفاده از آموزه های دینی به ایجاد و توسعه تقوا و خود کنترلی در انسان ها پرداخت و گفت:اصلاح جهان بینی افراد جامعه یکی از راه های خودکنترلی در افراد است.

وی با بیان اینکه در یک جهان بینی و نگرش سکولاریستی،معمولا حساب دهی و پاسخ گویی از طریق بررسی ها و کنترل های اعمال شده بر افراد از طرف جامعه، جهت دستیابی به نتایج مشخصی چون امانت داری، کارایی و برابری به دست می آید، گفت: این نوع از پاسخ گویی، بسیار پر هزینه است و کاستی های فراوانی دارد که نمونه های زیادی از آن را می توان در مشکلات اجتماعی و اقتصادی ای که جوامع مدرن با آن مواجه اند، آشکارا مشاهده کرد.

این استاد حوزه  و دانشگاه گفت: با مراجعه به آموزه های دینی در می یابیم که بالاترین شکل پاسخ گویی، پاسخ گویی ای است که از درون افراد ناشی می شود، نه از بیرون و جامعه.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این نوع از پاسخ گویی درونی، باید جهان بینی افراد را توسعه داد، گفت: تا جایی که از مرز زندگی این دنیایی بگذرد و زندگی اخروی و جاودانی را نیز شامل شود. این، در واقع مشخصه اصلی جهان بینی اسلامی است. آموزه های اسلامی، راهنمای انسان ها در تمامی ابعاد زندگی سیاسی ،اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و... است و در ترغیب و تحریک انسان ها به انجام کارهای پسندیده و روی گردانی از کارهای ناپسند بسیار قوی تر و نیرومندتر از هر جهان بینی غیر دینی است.

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه های دینی، نخستین گام برای مبارزه با فساد اداری و دیگر بیماری های اجتماعی مدرن، تزریق جهان بینی صحیح در جامعه است، گفت: عمل به اصول اسلامی به طور کامل می تواند منجر به هدایت انسان به سمت صلح و شکوفایی حقیقی شود.

واحدی زاده در ادامه سخنان خود به تبیین مسئله ایمان به معاد و حساب دهی در آن پرداخت و گفت: در میان باورها، ایمان به معاد، عاملی بسیار قوی و پایبندی به ارزش ها و در نتیجه خود کنترلی است بطوریکه باور به اینکه فردای قیامت از همه اعمال سوال خواهد شد و انسان مسئول اعمال و رفتارهای خود است،می تواند به تقویت باور به حسابرسی و پاداش و کیفر الهی در افراد شده و تاثیری شگرف بر انسان بگذارد و او را خود کنترل کند.

وی گفت: اعتقاد به معاد، مسئولیت آفرین است بطوریکه تقوا و خودکنترلی را در افراد پرورش می دهد و از آلوده شدن آنها به حرام و معصیت الهی باز می دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه اهتمام به انجام فرایض و ترک محرمات را از جمله ارزش های انسانی در قانونمندی (مسئولیت پذیری) دانست و گفت: هرگونه تخلف و قانون شکنی، شخصیت و ارزش انسان را پایین می آورد. بنابراین ،انسانی با تقواست که خود را در عمل به قوانین اسلام متعهد کرده و از قانون شکنی مبرا باشد؛ به عبارت دیگر، از تمام محرمات پرهیز کند و به همه فرایض و واجبات عمل نماید. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرماید: «عابدترین مردم کسی است که به فرایض دینی عمل کند و با تقواترین اشخاص کسی است که از تمام محرمات دوری گزیند»

وی تصریح کرد: یکی از شیوه های رسیدن به تقوا، محترم شمردن قوانین اسلام است تا در سایه آن، حقوق خدا و مردم را به رسمیت بشناسیم و از حدود مقرر تجاوز نکنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه سخنان خود از توجه به حضور خداوند در هستی بعنوان یکی دیگر از شیوه های کسب تقوا، نام برد و گفت: هر انسان مسلمانی وظیفه دارد که خدا را همه جا حاضر و ناظر خود بداند. در این صورت است که از هر گونه خلاف و گناه مصون می ماند. قدرت ایمان به خدا و یاد او در ریشه کن کردن گناه، از همه قدرت ها نیرومندتر است. از همین روست که در آیات و روایات بر نقش توجه به حضور خداوند در بازداری از گناه و انحراف بسیار تکیه شده است؛ برای نمونه، قرآن کریم می فرماید:«آیا انسان نمی داند که خداوند همه اعمالش را می بیند؟

وی توجه به ارزش و کرامت انسان را یکی دیگر از اعتقادهای اسلامی  عنوان کرد و گفت: این عامل هم به نوبه خود از مهمترین زمینه های تحقق خود کنترلی در افراد است، چونکه اگر انسان قدر و منزلت و جایگاه رفیع خود را بهتر بشناسد،دیگر به امور پست و آلوده شدن به زشتی ها رضایت نمی دهد و برعکس، شخصی که برای خودش ارزش و منزلتی قائل نیست؛به هر ذلتی تن می دهد؛چنین شخصی، خود از شر اعمالش در امان نیست و بالطبع ، دیگران نیز از شر او در امان نیستند، چنان که امام هادی(علیه السلام) می فرمایند:«هر کسی که در نزد خودش پست و بی ارزش است، پس تو از شر او در امان نباش»انسان، موجودی است که روح خدا در او دمیده شده است؛(حجر:29) و فرشتگان بر او سجده کردند؛ (حجر:30) او تنها موجودی است که خداوند در آفرینش او خود را ستوده؛(مومنون:14) ارزش انسان بهشت است، نه کمتر؛ و خداوند انواع فضیلت ها و کرامت ها را به او مرحمت کرده است(اسراء:70). اگر انسان به این کرامت ها و مقامات توجه کند،هرگز خود را به کارهای زشت آلوده نخواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود به عوامل بیرونی خود کنترلی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آموزه های دینی، یکی از وظایف اجتماعی اساسی انسان ها،نظارت بر اعمال و رفتار همدیگر و حساسیت و توجه به عملکرد یکدیگر می باشد. اساس نظارت بیرونی و اجتماعی در اسلام ،در مفاهیم«امر به معروف»و «نهی از منکر»قرار داده شده است. به تعبیر دیگر،تعبیر و بیان قرآنی و حدیثی نظارت اجتماعی در اسلام،واژه های امر به معروف و نهی از منکر است.

 واحدی زاده گفت: از دیدگاه اسلامی،انسان موجودی اجتماعی است و بسیاری از عوامل رشد و تکامل یا عقب ماندگی و سقوط وی، در روابط اجتماعی اش با دیگران قرار دارد؛ از این رو،حساسیت به این روابط، و تلاش در جهت سالم سازی جامعه، از وظایف اصلی انسان هاست. از این روست که آیات و روایات بسیاری، از جهات متعدد و متنوعی، بر این وظیفه اجتماعی ،دینی وسیاسی تاکید نموده و ابعاد مختلف آن را گوشزد کرده اند.

وی به تبیین علت برتری امت اسلامی بر امت های دیگر،پرداخت و گفت: نظارت مسئولان بر مردم، نظارت مردم بر مسئولان، نظارت مردم بر مردم نظارت و مسئولان بر مسئولان از جمله دسته بندی های امر به معروف به منزله یک ساز وکار نظارت اجتماعی،است بطوریکه در جوامع امروزی برای هر یک از انواع نظارت بیرونی، ساز وکارهایی وجود دارد. نظارت مسئولان بر مردم، خود را از طریق قوانین و مقررات نشان می دهد. نظارت مردم بر مسئولان،بیشتر از طریق مطبوعات و رسانه ها قابل پیگیری است.

وی از سلامت کارگزاران نظام اداری و حکومتی نیز بعنوان یکی از مهمترین راه های خودکنترلی نام برد و گفت: هر نظام اداری و حکومتی برای اینکه بتواند امور جامعه خود را به درستی اصلاح کند، باید از کارگزاران شایسته و متعهد بهره گیرد. در میان همه حکومت ها ،تاکنون هیچ حکومتی ،مانند حکومت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در خصوص امور کارگزاران خود حساسیت و دقت به خرج نداده است.

وی با بیان اینکه در اندیشه سیاسی اسلام، کسانی که از امکانات و اموال و اختیارات حکومتی بهره مند می شوند، گفت: باید صفات و ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند؛ در غیر این صورت، باعث تباهی امور می شوند.

وی تصریح کرد: اگر در نظام اداری و حکومتی از افراد سالم و متعهد استفاده شود، و از طرفی نظارت مستمر برای تداوم حسن سلوک و تعامل مطلوب با مردم نیز حاکم باشد، یقینا می توان به اقامه عدل و قسط در جامعه امیدوار بود. بدیهی است تنها در این صورت است که می توان امیدوار بود مردم به نظام حکومتی جامعه اقبال کنند ودر رفع فساد و تخلف ،با کارگزاران همکاری و همگامی نمایند.

مبارزه با انحصارگرایی ها و انحصار طلبی ها،نیز از جمله عوامل خود کنترلی بود که واحدیزاده به ان اشاره کرد و گفت: در بخش عوامل فساد مربوط به حاکمان و قدرتمندان انحصار طلبی و در قبضه گرفتن قدرت و اقتدار سیاسی و اداری، یکی از عوامل اصلی و گلوگاهی فساد اداری است. از آنجا که انحصار گرایی و انحصار طلبی دارای آثار سوء اجتماعی بسیاری است و نقشی برجسته در فساد و سقوط حکومت و نظام اداری دارد، بطوریکه در ادبیات دینی توجه خاصی به آن شده و احادیث فراوانی به جریان شناسی شکل گیری، آثار و عواقب، و راه های مبارزه با آن پرداخته اند.

وی یکی از بهترین روش های مبارزه با انحصار طلبی زیر دستان را دوری کردن مسئولان رده بالا از انحصار طلبی عنوان کرد و گفت: از ابو اسحاق سبیعی نقل شده است که امام علی (علیه السلام) در بیت المال چیزی باقی نمی گذاشت (وهمه را میان مردم تقسیم می کرد)، مگر آنچه را که در آن روز نمی توانست تقسیم کند؛ و می فرمود:«ای دنیا!دیگری را بفریب» ؛ و هیچ چیزی از فیء را به انحصار خود در نمی آورد و چیزی را به خویشاوندان و نزدیکانش اختصاص نمی داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظ رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود از عدم تبعیض در بر خورد با فساد،بعنوان یکی از اصول اساسی در مبارزه با فساد اداری، نام برد و گفت: رسول خدا(ص) در مقابل تلاش عده ای برای جلوگیری از قطع دست زنی از اشراف که مرتکب سرقت شده بود، فرمودند:«انان که پیش از شما بودند، تنها به سبب چنین تبعیض هایی هلاک شدند؛ زیرا حدود را بر ناتوانان اجرا می کردند و قدرتمندان را رها می ساختند. بنی اسرائیل تنها به این سبب هلاک شدند که حدود را در خصوص فرودستان اجرا می کردند و بزرگان را معاف می ساختند.» در جای دیگر فرموده اند:«امت های پیش از شما به این علت هلاک شدند که حد را در باره فرودست اجرا می کردند و بزرگ را رها می ساختند. به آن کس که جان محمد در دست اوست سوگند که اگر دخترم فاطمه نیز چنین کرده بود، دست او را قطع می کردم».

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیشاز 7هزار پرسنل دارد

اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این همایش ضمن تقدیر از خدمات اعضای هیات رسیدگی به تخلفات در حفظ و صیانت از حقوق کارمندان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با وجود داشتن حدود 7 هزار پرسنل مجموعه گسترده ای است  که طبیعتا خواه نا خواه برخی از تخلفات نیز در آن رخ می دهد و وظیفه مدیران و مسئولین واحدهای دانشگاه هست که از وقوع این تخلفات به انحاء مختلف پیشگیری نمایند و در صورت بروز تخلفات  بویژه تخلفات مالی موضوع را از طریق هیات رسیدگی به تخلفات اداری پیگیری نمایند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: رسالت بزرگی بر دوش هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان در حفظ و صیانت از اموال و بیت المال از یک طرف و از سوی دیگر حقوق و شان کارمندی است.
وی تصریح کرد: هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان می بایست با رافت اسلامی وبا عدل و انصاف با در نظر گرفتن قوانین شرعی و جاری مملکت نسبت به صدور احکام محکومیت اقدام نمایند.
کریم رمضانزاده رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دانشگاه در این همایش گفت: صلاحیت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان با هیئت بدوی است و آراء صادره در صورتی که قابل تجدید نظر نباشد از تاریخ ابلاغ قطعی و لازم الاجرا است.
وی افزود: سیاست حاکم بر نظارت، کشف ،معرفی ،رسیدگی و برخورد قاطع با تخلفات اداری ارتباط مستقیم با کاهش یا افزایش تخلف اداری دارد.
وی از مدیران و مسئولین اداری خواست با ساز و کارهای لازم با پیشگیری از تخلفات در حفظ و صیانت از بیت المال و رعایت قوانین و مقررات اداری کوشش نمایند.

انتهای پیام/