کد خبر: 6048 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲

عضو سازمان نظام پزشکی استان مطرح کرد؛

سازمان‌های‌حمایت‌اجتماعی‌ازبیماران‌سرطانی‌ایجاد شوند

عضو نظام پزشکی استان در همایش کودکان سرطانی که دانشگاه محقق برگزار شد به تشریح وضعیت این قشر از بیماران پرداخت و گفت: بیماران سرطانی جهت تداوم ارتباط با جامعه، نیازمند محیطی دلپذیر بدون داشتن هیجانات خاص هستند.

سازمان‌های‌حمایت‌اجتماعی‌ازبیماران‌سرطانی‌ایجاد شوند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، عصر امروز همایش کودکان سرطانی با حضور علیرضا پوستی عضو سازمان نظام پزشکی استان و همچنین عضو شورای شهر اردبیل و متخصص اطفال  توسط انجمن علمی علوم تربیتی با همکاری انجمن روانشناسی در این دانشگاه برگزار شد.

عضو نظام پزشکی استان در ابتدای سخنان خود به تعریف سَرَطان و انواع آن پرداخت و گفت: سرطان در واقع به مجموعه  بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشده  سلول‌ها پدید می‌آیند.بطوریکه سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می شوند.

وی با بیان اینکه علت دقیق این پدیده نامشخص است ،گفت: مواردی هستند که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند.

پوستی گفت: سرطان در واقع  یک اختلال ژنتیکی است که در آن کنترل نرمال رشد سلول از بین رفته است

این پزشک متخصص در ادامه سخنان خود به معرفی شایع‌ترین انواع سرطان‌های کودکان پرداخت و گفت: ALL لوکمی لنفو بلاستیک حاد شایع‌ترین سرطان طب اطفال است .

وی با بیان اینکه در این بیماری گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی رشد غیرطبیعی دارند و به صورت نارس از مغز استخوان رها شده و کیفیت طبیعی سلول‌های خونی طبیعی مغز استخوان را ندارند، گفت: در این سرطان سلول‌های دفاعی رشد و تمایز غیرطبیعی پیدا می‌کنند.

پوستی عوامل متععد ابتلا به سرطان را متذکر شد و گفت: طبق گفته محققین بسیاری از عوامل در شیوع این بیماری نقش دارد که رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها بخشی از آن است.

وی به روش های درمانی این نوع بیماری نیز اشاره کرد و گفت: روش‌های درمانی این بیماران شامل شیمی درمانی و در موارد خاص رادیوتراپی است.

عضو شورای اسلامی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به نقش والدین در تزریق روحیه به بیماران بخصوص کودکان مبتلا به سرطان پرداخت و گفت: والدین در کنترل بیماری به لحلظ تأثیرگذاری روحی نقش مؤثری در کنترل بیماری به خصوص روی کودکان دارند.

وی نقش پرستان و پزشکان متخصص در نحوه برخود با کودکان بیمار را یاداور شد و گفت: خلاقیت در معاینه، ابتکار در طول درمان و برقراری رابطه عاطفی بین کودکان بیمار، خانواده و پرستاران نقش به سزایی در کنترل  و درمان سرطان در کودکان دارد

عضو نظام پزشکی استان در ادامه سخنان خود یاد و خاطره پروانه وثوق فوق تخصص خون و آنکولوژی و رییس هیأت امنای محک(مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی) را گرامی داشت و گفت: وثوق بهترین الگو برای پزشکان و پرستاران شاغل در بخش سرطان است چونکه وی نزدیک به 50 سال از عمر خود را رف مراقبت  و حمایت همه جانبه از کودکان سرطانی کرد بطوریکه حتی درآمد خود را نیز به تغذیه مناسب و  تهیه داروهای درمانی و کنترلی اختصاص داده بود.

وی توجه به شخصیت سازی بیماران سرطنی به خصوص کودکان را جدا از دوره درمان دانست و گفت: کودکان به دلیل اینکه تصو درستی از مرگ ندارند و اغلب در رویا و خیالات به سر می برند باید بیشتر مورد توجه قرارگیرند.

پوستی از خانواده ها خواست تا از ایجاد محیط تنش زا در برابر کودکان ابتلا به سرطان خود داری کنند چونکه محیط های تنش زا علاوه بر سرد شدن رابطه بین والدین و کودکان موجب از بین رفتن عاطفه نیز در خانواده می شود و این خود تأثیر مستقیمی با کنترل سرطان دارد.

وی از ئالدین کودکان مبتلا به سرطان نیز خواست تا با مراجعه مکرر به روان شناسان کودکان خود را از لحاظ تغییرات فییکی  و جسمی کودکان در طول شیمی درمانی آماده  و مهیا کنند چونکه تغیر شکل بدن بخصوص ریزش مو  و حتی قطع عضو از لحاظ روانی و شخصیتی روی کودکان تأثیر منفی فوق العاده ای دارد بوطریکه روحیه بیمار را بسیار شکننده می کند.

این متخصص اطفال از والدین خواست تا با ایجاد محیط گرم در خانواده علاوه بر درگیری عاطفی بین کودکان سالم و بیمار خود بتعث شوند کودکان سالم نیز نسبت به برادر و خواهر بیمار خود احساس مسئولیت بیشتری کنند چونکه فرد بیمار از لحاظ روحیه ، تغذیه و پوشش بسیار حساس شده و هر نوع ذائقه ای را نمی تواند تحمل کند.

وی نقش مددکاران اجتماعی در کنترل بیماری سرطان بخصوص در کودکان را یاداور شد و گفت: سازمان های مردم نهاد باید به دنیال ایجاد سیستم حمایت اجتماعی ازبیماران سرطانی در جامعه باشند چونکه این افراد پس بیمارستان که خانه دوم آنها است به شدت نیازمند محیطی دلپذیر جهت تداوم بهتر ارتباط با سایرین بدون داشتن هیجانات خاص هستند.

 

خبرنگار: یوسف نوروز

انتهای پیام/