کد خبر: 6860 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵

در هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی؛

پایان نامه فارغ التحصیل دانشگاه محقق اردبیلی شایسته تقدیر شد

پایان نامه فارغ التحصیل دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی در هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی رتبه شایسته تقدیر را کسب کرد.

پایان نامه فارغ التحصیل دانشگاه محقق اردبیلی شایسته تقدیر شد

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، پایان نامه الهه پیرعلایی فارغ التحصیل دکتری رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی با عنوان« تاثیر ۱۲ هفته تمرینات، هوازی، قدرتی و ترکیبی بر تغییرپذیری ضربان قلب(HRV) و برخی ویژگی های ساختاری قلب مردان دیابتی نوع ۲ مبتلا به نوروپاتی محیطی» در هفدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی رتبه شایسته تقدیر را کسب کرد.
شایان ذکر است دکتر معرفت سیاه کوهیان و دکتر سعید دباغ نیکوخصلت اساتید راهنمای وی در این پایان نامه بوده اند.
گفتنی است خلاصه پایان نامه دکتر الهه پیرعلایی به شرح زیر است:
بر اساس جدیدترین گزارش اطلس جهانی دیابت در سال ۲۰۱۷ میزان شیوع دیابت در ایران برابر با ۶.۲۶ درصد بوده که معادل با میزان جمعیت ۵ میلیون نفر است. عدم کنترل گلایسمک در افراد دیابتی عوارض زیان آور طولانی با خود به دنبال دارد که می توان به بیماری های قلبی عروقی، ناتوانی کلیوی و نوروپاتی اتونوم قلبی اشاره کرد. آسیب اعصاب اتونوم توزیع شده در قلب و عروق خونی در بیماران دیابتی، ممکن است به نوروپاتی اتونوم قلبی عروقی و افزایش خطر مرگ در آنها منجر شود. بنابراین پیشگیری از CAN برای بیماران دیابتی اهمیت قابل توجهی دارد. در این پژوهش نیمه تجربی ، ۴۵ مرد دیابتی مبتلا به نوروپاتی محیطی در چهار گروه تمرین هوازی، تمرین قدرتی، تمرین ترکیبی و کنترل به صورت تصادقی تقسیم شدند و گروه های تمرینی هفته ای سه جلسه و به مدت ۱۲ هفته تمرین نمودند. تغییرپذیری ضربان قلب(HRV)، توسط دستگاه هولترمانیتورینگ اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که تمرینات ورزشی سبب کاهش فشار خون و همگلوبین گلیکوزیله(HbA۱C) و همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم اتونوم قلبی و در نتیجه افزایش معنادار تغییرپذیری ضربان قلب در بیماران دیابتی مورد مطالعه شد. به نظر می رسد هر سه نوع تمرین هوازی، قدرتی و ترکیبی باعث بهبود عملکرد سیستم اتونوم قلبی و در نتیجه افزایش تغییرپذیری ضربان قلب در بیماران دیابتی مبتلا به نوروپاتی محیطی شود.