پربازدیدترین ها

کد خبر: 706 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳

با حضور مسئولان استانی

نشست فعالین شرکت های دانش بنیان در اردبیل برگزار شد

تزریق گام های خرد به دانشگاهها، استفاده از شبکه تبلیغاتی کشور برای تشویق مردم به استفاده از محصولات دانش بنیان و ایجاد تسهیلات بیمه ای برای مدیران شرکت های دانش بنیان از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

نشست فعالین شرکت های دانش بنیان در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز،عصر سه شنبه مسئولین شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و فناوری دانشگاهها با حضور در سالن جلسات استانداری اردبیل به بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت شرکت های دانش بنیان پرداختند.

مشروح این نشست به شرح زیر می باشد:

فعال عرصه دانش بنیان: گام های خرد در دانشگاهها برای دانشجویان ایجاد انگیزه می کند

یکی از فعالین عرصه دانش بنیان اهمیت برداشتن گام های خرد در دانشگاهها را خاطر نشان شد و افزود: ایجاد صندوق پژوهش، حمایت از طرح های پژوهشی وتسهیل در روند ثبت شرکت ها و حمایت های مادی و معنوی از موسسین شرکت های دانش بنیان انگیزه لازم برای ورود جوانان پر ایده به این عرصه را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه دنیا پر از پیچیدگی است و در این بین مملکت داری نیز از پیچیدگی های خاصی برخوردار است از نخبگان خواست با همدلی و هم صدایی دولت را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی یاری کنند.

 

عضو بنیاد نخبگان اردبیل:زینت علم، عمل به آن است.

عضو بنیاد نخبگان اردبیل از شناسایی استعداد برتر استانی خبرداد و افزود:شورای علمی با تشکیل 3 کارگروه تخصصی در زمینه های گیاهان دارویی،آب های معدنی و توریست به حلقه وصلی برای ستاد توسعه استان تبدیل شده است.

وی به برگزاری موفقیت آمیز کارگاه آموزشی استارت آپ ویکند با حمایت صنعت،معدن و تجارت در دو دانشگاه محقق و پیام نور اشاره کرد و افزود:  فرش دست باف نیز از جمله پتانسیل های بسار مناسباستان است که با همکاری صنعت و معدن و تجارت کارهای مناسبی در این زمینه در دست اقدام است تا با بازاریابی در این راستا نیز گام های بزرگی برداشته شود.

عضو بنیاد نخبگان اردبیل به هماهنگی با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:با موفقیت در طرح آموزشی دروس فیزیک و شیمی در قالب کارگاههای کسب و کار دانش آموزی این طرح در حال تدوین کشوری است. که می تواند بعنوان پل ارتباطی بین کسب و کار و اموزش تبدیل شود.

وی در پایان سخنانش پیشنهاد داد کانون های دانش و صنعت گیاهان دارویی،عسل جهت حمایت از توسعه استان ایجاد شود.

 

پور قهرمان:شبکه تبلیغات کشور به داد محصولات دانش بنیان برسد

محمد پور قهرمان از تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان تنها راه گریز از اقتصاد نفتی را گرایش به محصولات دانش بنیان دانست و گفت: شبکه تبلیغات کشور بخصوص صدا و سیما می توانند با معرفی محصولات ساخت داخل نقش در گرایش مردم به خرید محصولات دانش بنیان ایفا نماید.

وی به حمایت مالی طرح های نمونه سازی در گذشته ای نه چندان دور اشاره کرد و گفت: اگر این طرح ادامه یابد فتح البابی در جهت شکوفا شدن استعدادهای نوشکفته شده در استان خواهد شد.

وی سومین خواسته خود را عرصه محصولات شرکت های دانش بنیان به واحدهای فناوری دستگاههای اجرایی استان اعلام کرد و گفت: علاوه بر شناخته شدن محصولات و تولید کننده در کشور و بازاریابی مناسب اعتماد، تولید کننده به اعتماد به نفس قابل ملاحظه ای نیز دست خواهد یافت.

پورقهرمان خواستار اختصاص قسمتی از درآمد های حاصل از فروش دخانیات به محصولات دانش بنیان شد و تصریح کرد: تزریق قسمتی از این منبع درآمدی به پارک علم و فناوری باعث شکوفاتر شدن استعدادی نهفته در دانشگاهها خواهد شد و به نوعی مضرات مصرف دخانیات در جامعه با این کار تا حدی جبران خواهد شد.

وی در پایان سخنان خواستار حمایت مرکز تحقیقات کشور از شرکت های دانش بنیان نوپا شد.

 

مسئول پارک علم و فناوری: عشق به تولید و کار و خلاقیت در جوانان این مرز و بوم موج می زند.

مسئول پارک علم و فناوری ضمن انتقاد از تأخیر ایجاد پارک علم و فناوری در استان گفت باید با حمایت های مادی و معنوی دولت این تأخیر به نوعی جبران شود تا تشنگان دریای علم و کار استان سیراب شوند.

وی جذابیت برای مخاطبان به لحاظ فیزیکی، محیط اداری و  همچنین ارائه خدمات رایگان علمی و مشاوره ای را از ویژگی های بارز پارک های علم و فناوری برشمرد و افزود: تحمل ریسک،مشاوره های حقوقی،برندسازی و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان،حضور در نمایشگاههای خارجی و بازاریابی،ثبت ایده ها و لینک شرکت ها به بازارهای جهانی را از مزیت های پارک علم و فناوری است.

قلی پور با اشاره به اینکه به اردبیل از هر لحاظ نباید به دیده کوچک و تحقیرآمیز نگریست گفت: اردبیل با قابلیت های بسیار بالا و منابع متعدد خدادادی منتظر جرقه ای برای شعله ور شدن است.

وی افتخار به میراث های کهن ایران باستان را یادآور شد و افزود: همانگونه که ما الان به تاریخ سازان انقلاب و حماسه آفرینان 8 سال دفاع مقدس افتخار می کنیم باید کاری کنیم که 50 سال آینده هم فرزندان ما به کارهای ما افتخار کنند.

 

مدیر عامل شرکت  الکترونیک پردازش سبلان:نباید با پاشیدن لیوان صندوق توسعه باسوادان بی کار را بدهکار هم کرد.

بهزاد کهنی بعنوان تنها تولید کننده سنسورهای خودرو در ایران ضمن اعلام همکاری با دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران گفت: اگر حمایت های شخص استاندار و  و مدیر کل صنعت،معدن و تجارت نبود مدت ها پیش کارگاه تولیدی ما بسته شده بود.

وی به طرح های بنگاه های زود بازده و آمایش در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: اکنون شرکت های دانش بنیان مطرح هستند و برای موفقیت لازم است طرح های قبلی که چندان هم موفقیت آمیز نبودند  مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند تا این طرح به مشکلات طرح های گذشته دچار نشود.

وی به صندوق شکوفایی جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت:نباید با پاشیدن این لیوان ، باسواد بی کار در جامعه را بدهکار کرد.

مدیر عامل شرکت الکترونیک پردازش سبلان به انتقاد از طرح تسهیلات به نخبگان پرداخت و گفت: بازپرداخت وام های اعطایی از سه سال به یکسال کاهش پیدا کرده و علاوه بر این سفته های بانکی هم جای خود را به سند ملکی داده اند با این وصف چه کسی توانایی فعالیت در زمینه علم و دانش و تبدیل ان به ثروت بدون سرمایه اولیه و یا پشتیبانی را خواهد داشت.

وی ادامه داد اگر ما به دنبال ثروت اندوزی هستیم راه های زیادی از قبیل بساز و بفروشی و حتی دلالی وجود دارد که نه دغدغه سرمایه گذاری است نه بازپرداخت بدهی نه بازاریابی و دغدغه شکست های مکرر تا به نتیجه رسیدن طرح ها را هم ندارد.

کهنی از مسئولین خواست در بازرسی هایشان از واحدهای دانش بنیان از کارشناسان متخصص استفاده کنند تا مشکلات پیش پا افتاده ای از قبیل دانش بنیان بودن طرح پیش نیاید.

وی وضعیت شرکت زیمنس شیراز را یادآور شد و افزود: شرکتی که در ابتدا برای تولید آی سی یو طراحی شده بود بدلیل عدم حمایت های لازم و انبارهای آی سی یو،جهت تامین معاش اقدام به تولید صندوق صدقات کرده است و این یعنی از بین رفتن سرمایه و توان تولید کشور در نتیجه خروج ارز و واردات محصولی که می توانست جزو کالاهای صادراتی هم قرار بگیرد.

کهنی در پایان تصریح کرد: اگر مدیریت اصلاح شود امور هم اصلاح خواهد شد.

 

مدیرمسئول طرح توریسم سلامت: جهت ماندگاری توریسم در استان دهکده ی سلامت راه اندازی می شود.

مهرداد محرم زاده رئیس دانشگاه پیام نور استان گفت: بازاریابی و گردشگری ورزشی مدل مفهومی است که در سازمان جهانگردی نیز عنوان شده است.

وی ادامه داد: جهان به سمت پسامدرن در حال حرکت است و ما نیز نباید از غافله حرکت باز بمانیم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان با بیان اینکه سلامت الکترونیک،آب درمانی و تفریحات سالم سه رکن توریسم سلامت است گفت: اکنون بحث روز دنیا برپایه همین سه رکن تمرکز یافته است.

محرم زاده به منابع الهی موجود در استان بعنوان عوامل جلب کننده توریسم اشاره کرد و افزود: خداوند این نعمت را در اختیار استان ما قرارداده است و باید از این موهبت الهی درست استفاده کنیم .

وی ادامه داد می توان با برنامه ریزی درست و استفاده مطلوب از آب و هوا، با ایجاد دهکده های توریسم سلامت اقامت میهمانان در اردبیل را به بیش از 24 ساعت ارتقا داد.

مدیر مسئول توریسم سلامت به نحوه درآمدزایی شهرهایی که از بافت صنعتی بی بهره اند اشاره کرد و گفت: با اندکی سرمایه گذاری توأم با برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع خدادادی می توان نیاز مالی استان را تا حد بسیاری تامین کرد.

محرم زاده مهمترین ویژگی دهکده توریسم سلامت را در رفع تنش های اجتماعی عنوان کرد و افزود: در جامعه الکترونیک، خود سلامت روانی و جسمانی ، رفاه ورزی و تفریحات سالم از جمله مهمترین آیتم های دهکده های سلامت می باشند.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری معاونت علمی پژوهشی ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری و استانداری اردبیل بتوان گام های استواری در زمینه عملیاتی شدن این طرح برداشت.

 

مدیرعامل شرکت الکترونیکی دامون: فراهم کردن زمینه های حضور در نمایشگاههای خارجی علاوه بر بازاریابی فروش محصولات، باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای ورود جوانان و فارغ النحصیلان به این عرصه از فعالیت خواهد شد.

دامون نوری مدیرعامل شرکت الکترونیکی دامون با اشاره به مشکلات موجود گفت: اغلب شرکت ها نوپا هستند و از تمکن مالی برخوردار نیستند ، در این شرایط تحمیل هزینه بیمه که بصورت آزاد هم محاسبه می شود دور از انصاف است.

وی در ادامه خواستار حمایت مادی و معنوی از شرکت های دانش بنیان نوپا جهت حضور در نمایشگاههای معتبر داخلی و خارجی شد و گفت: فراهم کردن زمینه های حضور در چنین نمایشگاههای علاوه بر تجربه اندوزی، برقراری ارتباط با رده های مشابه در خارج از کشور باعث خلق ایده ها و نهایتا بازاریابی مناسب برای محصولات تولیدی خواهد شد.

دامون خواستار ایجاد کنسرسیوم برای تأمین نیازهای کشور شد و افزود: با تسهیل روند صدور مجوز برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و معرفی این شرکت ها به ادارات و نهاد های دولتی و خصوصی، زمینه برای جذب دانشجویان و نخبگان اردبیل به این سمت و پرورش ایده های ناب و تبدیل دانش به ثروت آسانتر خواهد شد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی: دیدگاه آموزشی به پژوهش در غرب باعث شده تبدیل دانش به ثروت در این کشورها سریعتر انجام شود.

نریمانی به نمایندگی از معاونین پژوهشی دانشگاههای استان به تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: در جهت تولید علم در استان گام های اساسی برداشته شده است ولی در جهت تبدیل دانش به ثروت مشکلاتی وجود دارد که البته با کمک مسئولین بالادستی قابل حل می باشد.

وی به تعامل دانشگاه با دستگاههای اجرایی استان اشاره کرد و گفت: واحد های تولیدی؛در کنار تعامل،کار و تلاش، تغییر دیدگاه طرفین را می طلبد.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: اگر همکاران ، تقاضا محور تولید کنند و دستگاههای اجرایی پژوهش محور عمل کنند. کار از استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.

نریمانی علت تسریع تبدیل دانش به ثروت در غرب را به نحوه دیدگاه این کشور ها به پژوهش قلمداد کرد و افزود: در خارج از کشور به پژوهش به دیده ی آموزش نگاه می کنند و به همین دلیل است که تبدیل علم به ثروت در این کشورها ساده تر است.

وی افزود: از دستگاه های اجرایی انتظار می رود  شورای تحقیقات و پژوهشان را فعال کنند تا زمینه ها برای ورود اعضای هیأت علمی دانشگاهها به این عرصه فراهم شود تا با همراه شدن علم با عمل علاوه بر ارتقای کیفیت کار، هزینه ها هم کمتر شود.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق با بیان اینکه اکنون بیش از 5 میلیون فارغ التحصیل آماده به کار در کشور داریم گفت: طراحی های لازم  برای شروع فعالیت های این قشر فرهیخته تا کنون صورت نگرفته است.

نریمانی به پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: 10 هکتار زمین داده شده است ولی کارگاه های فیزیکی هنو.ز ایجاد نشده تا ایده ها به محصول تبدیل شوند و تجاری سازی علم رقم بخورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق از معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور خواست تا با ابلاغ نامه ای، دستگاههای اجرایی را ملزم به استفاده از 1 تا 3 درصد اعتبارات مصوب به بحث پژوهش کنند که اگر این اتفاق بیافتد علاوه بر تامین بخشی از منابع مالی طرح ها، پل ارتباطی ایجاد شده بین صنعت و دانشگاه هم از استحکام بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه با این کار، کارگروه پژوهش و فناوری نیز در دستگاههای دولتی و بخش خصوصی احیا خواهد شد افزود: اگر خودمان و محصولاتمان را از نظر کیفیت تولیدی و نوآوری ارتقا دهیم در بازار های بین المللی هم برای ما گشوده خواهد شد.

وی به تأثیر تسهیلات در ایجاد انگیزه برای شروع فعالیت جوانان اشاره کرد و افزود: کارآفرینی نیازمند فرهنگ سازی است و این امر باید از پایه شروع شود و مدارس بهترین مکان و زمان برای ایجاد دغدغه در ذهن نوجوانان است تا درآینده جوان پرانرژی سرشار از ایده و آماده تولید داشته باشیم بطوریکه از همان ابتدا به دنبال کارآفرینی باشد نه میز و ریاست.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اردبیل: سامانه ثریا کارایی لازم را ندارد.

 ابوالفضل اصلانی از استعداد های برتراستان و دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه خواجه نصیر و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اردبیل در این نشست به ارائه مسائل مربوط به دانشجویان و نخبگان پرداخت و گفت: سامانه ثریا برای یکسان سازی فرایند حمایت از نخبگان  و پیشرفت کشور ایجاد شده است که دارای نقایص و مشکلاتی می باشد و باید رفع شوند.

وی اطلاع رسانی ضعیف این سامانه در دانشگاه ها را یکی از مشکلات عمده این طرح عنوان کرد و افزود: خود فرآیند ثبت نام در ثریا پیچیده و گنگ است که اغلب موجب دلسردی و دل زدگی نخبگان جهت ورود به این سامانه می شود.

وی سنجش ثریا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سنجش و نحوه ارزیابی این سامانه به دو صورت معرفی نخبه از سوی دانشگاه و همچنین مراجعه خود فرد به سایت و تشکیل پرونده است که در هر صورت باید به تأیید دانشگاه برسد و چون اطلاعات کافی از این سیستم  وجود ندارد در هر دو صورت به ضرر نخبه تمام می شود.

وی مشکل بعدی را در عدم اطلاع رسانی مناسب تسهیلات ارائه شده توسط سامانه به نخبگان دانست و گفت: توزیع تسهیلات بین نخبگان عادلانه نیست.

در پایان این نشست قهرمان زاده بعنوان نماینده خواهران نیز نکاتی در مورد شرکت های دانش بنیان و صندوق شکوفایی ارائه و از نحوه ارزیابی شرکت های دانش بنیان انتقاد کرد.

انتهای خبر/ج