کد خبر: 7195 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷

نماینده ولی فقیه در استان:

ایران وطن اصلی و تاریخی آذری های جهان است/ تالیف لغت نامه خالص زبان آذری در اردبیل

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه هویت دینی و اسلامی رکن اصلی آذری های مسلمان جهان است، گفت: همه باید تلاش کنیم تا از این رکن مهم حراست شود.

ایران وطن اصلی و تاریخی آذری های جهان است/  تالیف لغت نامه خالص زبان آذری در اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، آیین گرامیداشت روز آذری های مسلمان جهان با سخنرانی ایت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با حضور اقشار مختلف مردم در سالن خطایی واقع در بقه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان در ابتدای این همایش ضمن تبریک این روز بزرگ به اذری های جهان  به تبیین 10 وظیفه مهم آذری ها پرداخت و گفت: تدبیر و تفکر در مسائل کلان مسلمانان آذری زبان جهان، استفاده از هویت واقعی آذری ها در برنامه های گرامیداشت این روز مهم و تاریخی، تلاش در جهت رفع معضلات و مشکلات اذری های مسلمان در سراسر جهان به ویژه دفاع از حق و حقوق انها ، دفع خطرات موجود و پیش روی زندگی آذری های مسلمان به خصوص حل مشکلات قره باغ از جمله وظایف آذری های مسلمان است.

هویت دینی و اسلامی رکن اصلی آذری های مسلمان جهان

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه هویت دینی و اسلامی رکن اصلی آذری های مسلمان جهان است، گفت: همه باید تلاش کنیم  تا از این رکن مهم حراست کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به وطن تاریخی آذری های جهان اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی علاوه بر اینکه وطن اصلی و تاریخی آذری های جهان است، گفت: ایران اسلامی امروز مهمترین تکیه گاه آذری ها محسوب می شود، چراکه ایران امروز پرچم دار استکبار ستیزی در جهان است و معتقد است که هرجا که بر هر انسانی ظلم می شود باید در برابر ظالم ایستادگی کرد.

عاملی با بیان اینکه خاک ایران اسلامی خاک آبا و اجدادی اذر های جهان است، گفت: محبت و صداقت دو عنصر جدایی ناپذر بین اذری های است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آذری ها در هر جای دنیا که باشند هم وطن ما محسوب می شوند خاطر نشان کرد: ایجاد وحدت معنوی، اعتقادی، فرهنگی و فکری در کنار تقویت همدلی، هم رأیی در بین تمام آذری های جهان از جمله مقاصد آذری ها در گرامیداشت این روز بزرگ در تاریخ است.

وی با بیان اینکه ایجاد اتحاد و هم دلی امروز مهمترین عنصر و هدف آذری های جهان است، خاطر نشان کرد، اتحاد و همدلی بین آذری ها خود بخود عزت افرین است.

هویت اسلامی آذری ها ریشه در تاریخ 1400 ساله دارد

عاملی در ادامه سخنان خود وجود رابطه و علاقه بین آذری های ایران و جمهوری آذربایجان را ستود و گفت: همه باید تلاش کنیم تا این رابطه روز به روز گسترده تر و زیادتر شود.

وی مرزداری را یکی از کارهای مهم آذری ها عنوان کرد و گفت: باید از انهایی در مرزها برای حراست از آرمان و اعتقاد آذری ها جانفشانی کرده و در برابر استکبار ایستادگی می کنند باید قدردانی کرد چرا که هویت اسلامی آذری ها ریشه در تاریخ 1400 ساله دارد.

نماینده ولی فقیه در استان هویت اول آذری های مسلمان را هویت دینی عنوان کرد و گفت: ما امروز نیازمند تشکیل اتحادیه مسلمانان آذری جهان هستیم تا با مغزهای متفکر و طراح برای اینده آذری های مسلمان برنامه ریزی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت گرامیداشت روز مسلمانان آذری جهان پرداخت و گفت: وظیفه امروز ما شناساندن نسل با عظمت آذری ها به جهانیان است که در این راه معرفی آثار برجای مانده از مفاخر آذری به دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

عاملی در ادامه سخنان خود به تبیین سهم اذری ها در میراث جهانی پرداخت و با بیان اینکه آذری ها در کاروان های علمی، ادبی و هنری جهان سهیم هستند، گفت: آذری ها در طول تاریخ در تولید دانش جهانی و صلح جهانی حرکت های بزرگی داشتند  چراکه در اصلاحات تربیتی، اجتماعی و خدمت به بشریت در عرصه های مختلف چون عدالت، حقوق بشر و صلح جهانی خدمات قابل توجی به جهان رائه داده اند.

وی با بیان اینکه امروز کتاب الغدیر در جهان نظیر ندارد، گفت: در عرصه فلسفه نیز شخصیتی چون علامه طباطبایی درخشان است.

وی به شعر و ادب نیز اشاره کرد و گفت: شخصیت های ممتاز ادبی اذری چون نظامی گنجوی، فضولی و شهریار بر تارک ادبیات جهانی می درخشند.

مفاخر اذری مال بشریت است

عاملی به شعرای معاصر نیز اشاره کرد و گفت: اشخاصی چون شاهی اردبیلی و یعقوب زلیم خان از پدیده های تکرار نشدنی زبان و ادبیات اذری هستند که حجاب معاصر مانع از پرتو افشانی آنها شده است.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به توصیف شخصیت بی نظیر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: در عالم سیاست نیز وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اذری های جهان مایه مباهات و فخر است چراکه بزرگترین سیاستمداران جهان خود معترف به قدرت ایشان در عرصه های مختلف در عرصه جهانی هستند.

وی به سفر های تبلیغی خود به کشور آلمان اشاره کرد و گفت: امروز نظام آرمانی کشورهای پیشرفته ای چون المان تاثیر گرفته از افکار و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی است و این را خود اندیشمندان این کشور معترف هستند.

عاملی در ادامه سخنان خود به تبیین چهره ها و مفاخر اذری در جهان پرداخت و گفت: امروز مفاخر آذری از شاعر گرفته تا فقیه، نویسنده، فیلم ساز، موسیقی دان، خطاط، بازیگر، سیاستمدار، پزشک و حتی سرداران جنگ چون شهید باکری در بلندترین قله های جهان ایستاده اند.

وی با بیان اینکه مفاخر اذری مال بشریت است، گفت: چارچوب تنگ نژاد، گنجایش نگهداشتن شخصیت های ممتاز آذری چون فاضل لنکرانی، سبحانی، قاضی تبریزی، مدنی، شیخ غنی بادکوبه ای را ندارد.

نصب تندیس نظامی گنجوی در پایتخت کشورهای اروپایی شایسته تقدیر است

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود از دولت آذربایجان به خاطر پیگیری ایجاد مرکز علمی در قلب انگلیس، آکسفورد لندن قدردانی کرد و گفت: نصب تندیس نظامی گنجوی همراه با شعر نابش که بیانگر حقانیت ایران و ایرانی در جهان است شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه این تندیس نظامی گنجوی در شهرهایی چون باکو، مسکو، سن پترزبورگ و تاشکند نصب شده است، از شهرداری تهران خواست از این کار پسندیده الگوبرداری کرده و تندیس مشابهی که سمبل ایرانیان در جهان است در یکی از میادین تهران نصب کنند چرا که این کار در واقع حمایت از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و اسلامی است.

تالیف لغت نامه خالص زبان اذری در اردبیل

نماینده ولی فقیه در استان از تدوین لغت نامه خالص آذری برای اولین بار در جهان خبرداد و گفت: در این راستا از متخصصین و اعضای هیات علمی و نخبگان اذری از سراسر جهان دعوت به همکاری شده است.

وی به مقایسه لغت نامه فعلی با لغت نامه های مشابه پرداخت و گفت: در لغت نامه های پیشین زبان های روسی، یونانی، فرانسوی، انگلیسی و تاسیسات اتاتورک ترکیب شده است، ولی در تدوین این لغت نامه از هیچگونه واژه غیر اذری استفاده نشده از این رو کاملا خالص است که این از ویژگی های بارز آن است.

عاملی با بیان اینکه در گرداوری این لغت نامه فاخر از ادبای مشهور استفاده شده است، گفت: عوامل گردآورنده این لغت نامه به میان مردم در روستاها رفته و لغات فراوانی را به صورت میدانی گرداوری و استخراج کرده اند.

وی از رونمایی نخستین جلد لغت نامه آذری در اینده نزدیک به دست رئیس جمهور کشور خبرداد و گفت: تنها در واژه حرف الف این لغت نامه 52 هزار لغت استخراج و گرداوری شده است.

این مبلغ برجسته اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تدوین این لغت نامه خالص زبان اذری بزرگ ترین خدمت را به زبان مادری اذری های جهان کرده است، گفت: در این لغت نامه شعرهای کهن، ضرب المثل ها و بیات های قدیمی نیز گرداوری شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود به تبیین چرایی بزرگداشت 19 ژانویه در کشورهای اذری نشین پرداخت و گفت: این روز تاریخی به دلیل اینکه به نام روز اذری های مسلمان جهان نامگذاری شده است از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه موجب عزت ابدی برای آذری ها شده است.

وی با بیان اینکه 19 ژانویه با برداشتن موانع از مرزها سیل اذری های مسلمان به مرزهای کشور روانه شد خاطرنشان کرد: این روز در واقع روز بازگشت به اصل و اغوش وطن است.

این مبلغ اسلامی مهمترین پیام واقعه 19 ژانویه را در بی اثر دانستن تلاش های 200 ساله استکبار جهانی در استحاله مردم این سرزمین با ابزارهای مختلف هنری و ادبی چون تئاتر، موسیقی، مجسمه سازی و فیلم عنوان کرد و گفت: اذری های مسلمان نشان دادند که مکتب عاشورا، بعثت و غدیر خم هیچگاه از حافظه مسلمانان پاک نخواهد شد.

وی تصریح کرد: 19 ژانویه نشان داد که راه امام حسین(ع) و مکتب عاشورا از ایرانیان در هر جای دنیا که باشند جداشدنی نیست.

انتهای پیام/ج