کد خبر: 7688 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اردبیل

کشور فاقد نقشه منابع طبیعی است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور نقشه منابع طبیعی وجود ندارد، گفت: اگر منابع طبیعی کشور از دریا گرفته تا درخت شناسنامه دار شده و به ثبت نرسند نمی تواند با تخریب، تغییر کاربرسی و نابودی منابع طبیعی مبارزه کرد.

کشور فاقد نقشه منابع طبیعی است

به گزارش ابصارخبر، شامگاه امروز مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تشکل های محیط زیست که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به تبیین موضوع جهان بینی پرداخت و با بیان اینکه تذکیه جامعه را می سازد، گفت: در عالم خلقت همه چیز تعریف شده است و اگر ما بخواهیم این تعریف را به هم بزنیم طبیعت نیز در قالب سیل و طوفان اوضاع و احوال همه را به هم می زند.

وی در ادامه سخنان خود به شاخص رشد یافتگی جوامع اشاره کرد و گفت: در شاخص های رشد یافتکی بررسی وضعیت یک روستا با روستای مشابه و یا یک شهر با شهری مشابه در نظر گرفته می شود.

این نماینده مجلس نقش سازمان های مردم نهاد در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را یادآور شد و گفت: سمن ها نقش به سزایی در تحقق اهداف محیط زیست کشور ایفا کردند.

وی از توانمندی های فردی، اجتماعی و ساختار اداری به عنوان عوامل تعیین کننده توسعه اجتماعی نام برد و به دخالت های برخی در عزل و نصب های مدیران اشاره کرد و گفت: مسائل باید با منطق و برهان حل و فصل شود.

پزشکیان با بیان اینکه دخالت های بی مورد سیستم اداری را به هم می ریزد، گفت: انتصابات سلیقه ای و بدور از کارایی لازم به سیستم و کشور آسیب می زند.

وی نبود داده و اطلاعات لازم را مشکل اساسی بحران های موجود در کشور عنوان کرد و گفت: اگر داده ها درست و دقیق در اختیار مدیران قرار گرفته و ثبت شوند در اینصورت دخل و تصرفی نیز در منابع طبیعی کشور شاهد نخواهیم بود، چراکه در دنیای امروز که اطلاعات شناسنامه دار و دیجیتالی هستند هر گونه دخل و تصرف و تخریب بلافاصله دیده شده و توسط مراجع مربوطه کنترل می شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از اینکه تاکنون نقشه های مطالعاتی آب، خاک و درختان در کشور تهیه نشده است،  انتقاد کرد و گفت: اگر این نقشه ها تهیه و قانونمند شوند در اینصورت قوه قضائیه نیز با ورود به موقع می تواند با محاکمه سندسازان  و مجرین از منابع طبیعی کشور حفاظت کند.

وی به تبیین اهمیت ثبت داده ها و شناسنامه دار کردن منابع طبیعی پرداخت و گفت: وقتی قطعه زمینی با کاربری کشاوزی به ثبت رسید ، هیچ کس در هیچ مقامی،  قدرت تغییر کاربری نخواهد داشت، ولی اگر همین قطعه زمین فاقد داده لازم و شناسنامه باشد هرکسی می تواند به راحتی با حصارکسی و خشکاندن آن ، تغییر کاربری داده و به کارخانه داران و سرمایه گذاران بفروشد.

پزشکیان تصریح کرد: تا زمانیکه داده ها درست نباشند و خط کشی ها لحاظ نشده باشند نمی توانیم از منابع طبیعی کشور حفاظت کنیم چراکه به راحتی می توان انسان ها را قانع و تطمیع کرد که در اینصورت مدیریت کار سختی است.

وی از جهل و نادانی در کنار سوء مدیریت به عنوان مهمترین عامل تخریب منابع ملی نام برد و گفت: تا زمانیکه نقشه منابع ملی در کشور بر اساس داده های صحیح و علم و آگاهی طراحی نشود نمی توان جلوی تخریب و نابودی منابع طبیعی را گرفت.

 

انتهای پیام/ج