کد خبر: 7703 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵

امام جمعه اردبیل

تبعیض در آموزش، باید برچیده شود/ آزادسازی کشتی ایران در جبل الطارق، هیبت آمریکا در جهان را شکست

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه وضعیت استان اردبیل در کنکور مطلوب نیست، به انتقاد از وضعیت آموزشی کشور پرداخت و گفت: هر آن‌چه که باعث تبعیض در آموزش می‌شود باید برچیده شود.

تبعیض در آموزش، باید برچیده شود/ آزادسازی کشتی ایران در جبل الطارق، هیبت آمریکا در جهان را شکست

به گزارش ابصارخبر،آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل به پیام رهبر انقلاب در رابطه با گفتمان جهادی اشاره کرد و گفت: این هفته مقام معظم رهبری بر کار جهادی تاکید کردند و خواستار عمومی شدن گفتمان جهادی در جامعه و خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت شدند.

وی افزود: معنی کار جهادی این است که صرفاً برای پول و منافع شخصی کار نکرده و موظفی نیز کار نکنیم، بلکه  شب و روز نشناسیم؛ اگر سرمایه داریم صرفاً برای سود شخصی فکر نکنیم بلکه منافع کلان جامعه اسلامی، امت اسلامی و حکومت اسلامی را مد نظر داشته باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل به شرایط اقتصادی  کشور اشاره کرد و گفت: اگر پول داریم آن را در بانک یا کالای سرمایه‌داری حبس نکنیم بلکه وارد عرصه تولید کنیم.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه این هفته گفت: مقام معظم رهبری این هفته در پیامی خطاب به گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی فرمودند "خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید" و این سخن رهبر معظم منشور عمل ملت ما در دوران فشار و تحریم و منشور عمل در دوران انتقال است.

وی ادامه داد: دو مفهوم عدالت و پیشرفت هدف و آرمان اصلی انقلاب اسلامی است، عدالت در تمام عرصه‌ها برای بشریت حیاتی و در بعضی از موضوعات نقش آن بسیار مهم‌تر است، از جمله آن‌ها رعایت عدالت در آموزش است، امکانات آموزشی در کشور باید به‌طور مساوی برای تمام فرزندان ما فراهم شود و آموزش و پرورش نباید طبقاتی و تبعیضی باشد در این خصوص ما مسیر بسیار طولانی را باید طی کنیم تا به شرایط آرمانی برسیم.

وی افزود: هر آن‌چه که باعث تبعیض در آموزش می‌شود باید برچیده شو، اگر مدرسه‌ای هیات امنایی و پولی می‌شود در اثر اینکه طبقه پایین نمی‌تواند پول بدهد به مدارس عادی می‌رود و این ظلم آموزشی است؛ در همان مدارس عادی دولتی هم اکثرخانواده‌ها از ساعت 5 و 6 صبح جهت ثبت‌نام فرزندان خود صف می‌کشند اما بعضی مدیران با اشتراط نمرات بالا که فرزندان ثروتمندان دارای تغذیه صحیح و امکانات دیگر می‌توانند آن نمرات را داشته باشند، باعث می‌شوند فرزندان مستضعفان محروم بمانند و این مسئله نیز ظلم آموزشی است.

عاملی به درصد قبولب های کنکور اشاره کرد و گفت: آن‌گونه که می‌گویند بیش از ۶۰ درصد قبولی‌ها از تهران است قطعاً این اجحاف در حق طبقه پایین و اجحاف در حق شهرستانی‌ها است و ایران فقط تهران نیست.

وی افزود: در خصوص رتبه استان در کنکور نیز وضع مطلوبی نداریم البته پایین بودن رتبه قطعاً به معنی عدم ذکاوت و پایین بودن ضریب هوشی استان نیست بلکه عوامل متعددی مثل عدم توزیع عادلانه حرفه‌وفن‌ها هنرستان‌های فنی و مراکز فنی تاثیر دارد؛ همچنین تعدد و تکثر مراکز دانشگاهی نیز در یک استان تاثیر مستقیم در رتبه کنکور دارد، در حالی که استان ما با تاخیر استان شده است و به‌طور مثال استان ما دانشگاه صنعتی ندارد؛ در حالی‌ که در زمان دولت سابق بنده خودم شخصاً مجوز دانشگاه صنعتی را گرفتم اما مسئولین وقت استان با استدلال به اینکه دانشگاه فناوری‌های نوین ارجحیت دارد آن مجوز را ضایع کردند.

عاملی گفت: یک خطر بزرگ دیگر در باب آموزش ما را تهدید می‌کند و آن این است که طرح سلامت باعث شده دانش آموزان سیل آسا به طرف رشته علوم تجربی بروند و نتیجه آن تضعیف شدید رشته ریاضیات فیزیک شد، به حدی که الان رشته ریاضی فیزیک داوطلب مناسب خود را ندارد در حالی که کشور در پیشرفت خود احتیاج به رشته ریاضی فیزیک دارد؛ صنایع دفاعی، موشکی، کشتی‌سازی، واگن‌سازی، خودروسازی، زیردریایی، سد سازی، راه آهن، صنایع هوایی، مخابرات و... همه این‌ها به رشته ریاضی فنی مهندسی احتیاج دارند، عجیب این است جوان ارشد ریاضی خوانده دوباره آمده کنکور داده رشته تجربی را شروع کرده است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته پزشکان، اصلاً این درآمد پزشکان ایرانی را ندارند و در نتیجه فاصله آن‌ها با سایر رشته‌ها زیاد نیست و موازنه بین رشته‌های بهم نمی‌خورد، در هر حال این نتیجه در کنکور برای استان ما اصلاً برازنده نیست، در بعضی از سال‌ها ما ۳ خودرو برای رتبه زیر ۱۰ آماده کردیم اما باز نتیجه بخش نبود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها اظهار داشت: مقام معظم رهبری این هفته در دیدار با هیات یمنی فرمودند "آن‌ها (ائتلاف در برابر یمن) به دنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد." این سخن حضرت آقا بسیار دقیق است و این خطر مخصوص یمن نیست بلکه کل کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی درصد تشکیل کشورهای ذره در منطقه هستند تا تمام کانون‌های قدرت در خاورمیانه را از بین ببرند؛ کشور ذره و میکروسکوپی همیشه تابع و پیرو یک قدرت بزرگ جهانی است و به تعبیر دیگر کشور ذره برای آمریکا قطعا مثل ایالتی از ایالات آمریکا است.

عاملی گفت: آن‌ها برای نگهداری حکومت و سلطنت خود حاضرند به هر جنایتی و خیانتی بر علیه مسلمانان و ملت خود دست بزنند، آن‌ها برای نگه‌داری سلطنت خود حاضرند به هرجنایت و خیانتی بر علیه مسلمانان و ملت خود دست بزنند و این است رمز این که آن‌ها برای دوستی و خدمت به اسرائیل از همدیگر سبقت می‌گیرند؛ عربستان با تمام توان تلاش می‌کند تا اسرائیل را رهبر برای کشورهای عربی قرار دهد، آن‌ها برنامه تجزیه را از سودان شروع کردند و با جدا شدن سودان جنوبی که با همکاری آمریکا، اروپا و اسرائیل و سازمان ملل صورت گرفت سودان 75 درصد نفت خود را از دست داد.

وی تصریح کرد: مخالفت گروه مینسک از بازگشت قره باغ به آذربایجان نیز در همین راستا است؛ آن‌ها بیشترین حساب و فشار و تلاش را برای تجزیه کشور ما دارند و راه آن تقویت مبانی ناسیونالیستی است، هیچ تفکری مثل تفکر ناسیونالیستی یک کشور را تجزیه نمی‌کند، در هر کشوری هر ملتی که به تمامیت ارضی خود غیرت دارد باید با تمام توان دربرابر اندیشه ناسیونالیستی و قومی و طائفی و نژادی بایستد، در حال حاضر هزاران کانال و سایت در ایران مشغول نفرت پراکنی قومی هستند تا مرزهای نژادی و درگیری‌های قومی را تشدید کنند.

خطیب جمعه اردبیل با بیان اینکه هیبت آمریکا دوباره در برابر ایران شکست، گفت:دولت آمریکا اخیراً از حکومت جبل طارق خواسته بود کشتی ایرانی را آزاد نکند و آن‌ها به دستور  آمریکا اعتنا نکرده کشتی ایران را آزاد کردند و گفتند ما بنای تنش و درگیری با ایران را نداریم، با این بی‌اعتنایی هیبت آمریکا کاملاً شکست و معلوم شد زمان زمانی نیست که آمریکا هر چه اراده کند محقق گردد و این نشان افول آمریکا است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل تصریح کرد: جبل طارق یک دولت کوچک و ضعیف تحت اختیار انگلستان است، وقتی دولت ضعیفی مثل دولت جبل طارق به دستور آمریکا بی‌اعتنایی کند، معنایش این است که آمریکا در نهایت فرتوتی است و طلسم ترس از آمریکا شکسته شده است به همین جهت می‌گوییم آزاد شدن کشتی ایران قبل از اینکه شکست برای انگلستان باشد شکست برای آمریکا است، تنها کاری که آمریکا توانست بکند این است که اعلام کرد به کادر و خدمته کشتی ایرانی ویزای ورود به آمریکا را نخواهد داد آن‌ها چنان از آمریکا صحبت می‌کنند که انگار آمریکا بهشت این عالم است و اگر کسی از آن محروم شود از بهشت برین محروم شده است.

 

انتهای پیام/ج