کد خبر: 7710 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹

کارشناس مسائل اجتماعی و دینی

واقعه غدیرخم در واقع حیات اسلام را تضمین کرد

کارشناس مسائل اجتماعی و دینی اردبیل به تبیین اهمیت واقعه‌ی غدیر خم پرداخت و با بیان اینکه این عید در واقع یک تفکر برای روشن کردن و شناسایی الگوهای اسلام در جامعه است، گفت: واقعه‌ی غدیرخم در واقع حیات اسلام را تضمین می کند.

واقعه غدیرخم در واقع حیات اسلام را تضمین کرد

بهنام علی پور کارشناس مسائل اجتماعی و دینی اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر به بیان اهمیت و ویژگی های عید غدیر خم پرداخت و گفت:

وی اندیشیدن به فضیلت های نیک حضرت على علیه السلام را مهمترین در خصوص عید غدیر خم دانست و گفت: غدیر در واقع یک تفکر برای روشن کردن و شناسایی الگوهای اسلام است.
 
علی پور با بیان اینکه در عالم آن قدر که به غدیر خم می تازند و شبهه وارد می کنند به عاشورا و ایام فاطمیه نمی تازند، گفت: تمام زجری که حضرت فاطمه (س) در نود و پنج روز کشیدند این بود که حقیقت غدیر و حقیقت (من کنت مولی و هذا علی مولی) را به بشریت نشان بدهند.
 
وی با بیان اینکه اگر حقیقت غدیر تثبیت شود فاطمیه تثبیت خواهد شد، گفت: چراکه غدیر اصل است.
 
این کارشناس مسائل دینی  خواستار برگزاری مراسمات باشکو در عید غدیر خم شد و گفت: به نظر من شکوه مراسمات عید غدیر خم باید بیشتر از مراسمات ویژه عاشورا و اربعین حسینی باشد و مردم با حضور در سفره امیرالمومنین علیه السلام،شکوه و عظمت اسلام را در جهان به تصویر بکشند.
 
 علی پور در ادامه سخنان خود به تبیین مسئله جانشینی پیامبر اکرم(ص) نیز پرداخت و گفت: در مورد جانشینی پیامبر اکرم(ص) چند نظریه مطرح است که یکی از آنها این است که حضرت موسی(ع) برای مدت کوتاهی قوم خودش را ترک کرد تا برای خود جانشین تعیین کند که در نهایت حضرت یوشع بن نون جانشین حضرت موسی(ع) شد.
 
وی افزود: با اینکه هارون جانشین حضرت موسی(ع) بود ولی در زمان حیات حضرت موسی (ع) از دنیا رفت و بعد از ایشان، حضرت موسی(ع)، یوشع بن نون را برای خود  به عنوان جانشین تعیین کردند فلذا با اینکه حضرت موسی (ع) برای خود جانشین تعیین می کنند ولی پیامبر (ص) با آن عظمت و خاتم النبیین بودن، برای خود جانشین تعیین نمی کنند؟چرکه خداوند متعال جانشینی امیرالمومنین(ع) را منصوبی قرار دادند و آن هم در روز  غدیر آشکارا اعلام شد.
 
علی پور با بیان اینکه آیه اکمال(الیوم اکملت لکم دینکم....) و آیه تبلیغ (بلغ ما انزل الیک من ربک....) نیز بر این موضوع تاکید می کند، گفت: واقعه غدیرخم در واقع حیات اسلام را تضمین می کند.
 
وی به سند تاریخی نقل شده توسط ضیاء الدین مقبلی از عالمان اهل سنت اشاره کرد و گفت: اگر حدیث غدیر خم مسلم نباشد، هیچ امر مسلّمی هم در اسلام وجود ندارد.
 
این کارشناس دینی با بیان اینکه یکی از استدلال های شیعیان برای ذکر فضیلت و اصلحیت حضرت علی (ع) برای جانشینی پیامبر (ص) را تقدم اسلام‌آوری امام علی (ع) به عنوان نخستین مرد مسلمان است و گفت: پیشی‌گرفتن در اسلام به لحاظ جایگاه ویژه‌ای که در بین مسلمانان داشته همواره امتیاز محسوب بوده است،به طوری که خلفای اولیه همواره برای بیان مشروعیت سیاسی خود، به‌ویژه در شورای سقیفه، بدان استناد کرده‌اند؛در این باره، روایت‌های فراوانی از شیعه و سنی وجود دارد که حضرت علی (ع) نخستین مرد مسلمان بوده و سابقهٔ او محل اجماع است. 
 
علی پور  در ادامه سخنان خود به شاخص ترین ویژگی واقعه غدیر خم اشاره کرد و گفت: شناخت امام در هر دوره ای تضمین کننده نرفتن به دوران جاهلیت است، بنابراین واقعه غدیر، معرفی امام از جانب خداوند است.
 
وی با بیان اینکه جهت و راستای هدایت ما موضوع امامت است، گفت: باید دانست وفاداران به واقعه غدیر خم هرگز به دوران جاهلیت باز نخواهند گشت و مسیر اسلام را تداوم خواهند بخشید و این، شاخص ترین موضوع غدیر خم است.
 
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محق اردبیلی با بیان اینکه پذیرش حق، ظرفیت می خواهد، گفت: طبق روایات شیعه و سنی هیچ کس هم طراز حضرت علی (ع) نبوده و نیست بنابراین ولایت، رکن اساسی دین اسلام است.
 
این مبلغ اسلامی دلیل انتخاب حضرت علی (ع) برای جانشینی پیامبر اکرم(ص) را واژه 《انفسنا》در آیه مباهله ذکر کرد و گفت: منظور از《انفسنا》این است که پیامبر اکرم (ص)، امام علی(ع) را همراه خود آوردند پس باید هوشیار باشیم که جریان غدیر به انحراف کشیده نشود  چراکه اگر در صدر اسلام  در مورد واقعه غدیر کوتاهی نمی شد،واقعه عاشورا رقم نمی خورد.
 
 
انتهای پیام/ج