کد خبر: 7743 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹

گزارش عزاداری حسینیان اردبیل در روز عاشورا؛

تعزیه خوانی روز عاشورا تا شام غریبان حسینی+ فیلم

همزمان با عاشورای حسینی، عاشقان اهل بیت (ع) در نقاط مختلف شهر اردبیل با برپایی دستجات عزاداری و آئین‌های شبیه‌ خوانی، فجایع خونبار دشت کربلا را برای عزاداران ترسیم کردند.

تعزیه خوانی روز عاشورا تا شام غریبان حسینی+ فیلم

به گزارش ابصارخبر،همزمان با عاشورای حسینی، عاشقان اهل بیت(ع) در نقاط مختلف اردبیل با برپایی دستجات عزاداری و آئین‌های شبیه‌خوانی، فجایع خونبار دشت کربلا را برای عزاداران ترسیم کردند.

شب زنده داری در مساجد و حسینیه ها

عزاداران حسینی که از شب عاشورا با بیتوته کردن در مساجد و حسینیه ها تا صبح به سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند، بعد از اقامه نماز صبح به امامت آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان در مسجد میرزا علی اکبر و قرائت زیارت عاشورا به ذکر مصائب شهدای کربلا پرداخته و با حضور در خیابان های اردبیل  واحسین گویان در سوگ واقعه کربلا به عزاداری پرداختند.
 
 
 
 
 
 
 
 
مرثیه خوانی در میادین شهر
عزاداران حسینی از ساعات اولیه صبح در قالب دستجات عزاداری به خیابان های اصلی اردبیل آمدند تا با گوش دادن به نوای مرثیه خوانان و مداحان در سوگ شهدای کربلا به عزاداری بپردازند. طوق گردانی، شعرخوانی، زنجیر زنی و سینه زنی اغلب برنامه های عزاداران اردبیلی تا اذان ظهر را تشکیل می دهد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
اجرای تعزیه عاشورا و شبیه خوانی

آئین‌های سنتی شبیه‌خوانی اردبیل همه ساله در روز عاشورا در میادین و یا مقابل مساجد  شهر و روستاهای اطراف با شکوهی خاص اجرا می‌شود.

مراسم شبیه‌خوانی به دو نوع ثابت و سیار به اجرا درمی‌آید، به طوری که در عزاداری‌های روز عاشورا گروه‌های شبیه‌خوانی سیار سوار بر اسب با عبور از خیابان‌های شهر صحنه‌های کربلا را روایت می‌کنند و در برخی از شهرها و روستاهای استان نیز میدانی بزرگ به عنوان نمادی از میدان جنگ مهیا شده و یاران واهل بیت امام حسین علیه‌السلام در یک گوشه و لشکریان عمرسعد ملعون در گوشه‌ای دیگر قرار می‌گیرند و با ورود اصحاب امام به کارزار حماسه کربلا و در نهایت با شهادت امام حسین علیه‌السلام و آتش زدن خیمه‌ها شبیه‌خوانی به انجام می‌رسد.

 

پویش نذر خون

بیش از 1700عزادران حسینی در روز  تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در پایگاه های ثابت و سیار انتقال خود با اهدای خون خود به نیازمندان ضمن ادای نذر ، به کمک  نیازمندان نیز شتافتند.

 

 ثبت نام داوطلبانه اهدای عضو

بیش از 1500 عزادار حسینی نیز در روز های تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در پایگاه های اهدای عضو با ثبت نام در این طرح آمادگی خود را حهت اهدای اعضای بدن خود در صورت مرگ مغزی اعلام کردند تا نشان دهند در راه حفظ دین از خون و اعضای بدن خود می گذرند.

 

اقامه نماز ظهر عاشورا
عزاداران حسینی با شنیدن صدای ملکوتی اذان ظهر به یاد آخرین نماز حضرت اباعبداله الحسین(ع) به عزاداری پایان داده  و در نماز اول وقت حاضر می شود.
 
 
 
 
 
 
اجتماع عظیم حسینیان اردبیل در روز عاشورای حسینی
عزاداران حسینی عصر امروز در اجتماع عظیم حسینی که از ساعت 16.30 در میدان عالی قاپو برگزار شد حضور یافتند تا در سوگ شهدای کربلا به عزاداری بپردازند.در این مراسم حجت الاسلام احمدرضا باوقار امام جمعه مشگین شهر به تبیین رسالت های امام حسین(ع) در قیام کربلا پرداخت و در ادامه شعرا و مداحان محلات شش گانه به مرثیه خوانی پرداختند.
 
 
 
 
شام غریبان حسینی
عزاداران حسینی بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با روشن کردن شمع در خیابان های اردبیل به عزاداری پرداختند.
 
 
 
 
 
 
گزارش: مهدی جدی
عکس: مهدی جدی - رسول عبدی

انتهای پیام/ج