کد خبر: 7799 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳

گزارش تحلیلی؛

پرونده یک متوهم:روح الله زم

بعد از آشوب های ۹۶ بود که آمدنیوز به عنوان یک کانال دردسرساز زیر ذره بین قرار گرفت. کانالی که با صراحت، مردم را دعوت به اغتشاش می کرد. فعالیت های آمدنیوز چنان بود که حتی تلگرام هم آمدنیوز را با شکایت ایران و به دلیل تبلیغ فعالیت های تروریستی از دسترس خارج کرد.

پرونده یک متوهم:روح الله زم

از وقایع دی ماه ۱۳۹۶ نام آمدنیوز بر سر زبانها افتاد. هرچند پیش از آن و با بازداشت برخی خبرنگاران در داخل ایران به دلیل ارتباط با آمدنیوز، موضوع روح الله زم و کانال او بحث برانگیز شده بود، اما بعد از آشوب های ۹۶ بود که آمدنیوز به عنوان یک کانال دردسرساز زیر ذره بین قرار گرفت. کانالی که با صراحت، مردم را دعوت به اغتشاش می کرد.
فعالیت های آمدنیوز چنان بود که حتی تلگرام هم آمدنیوز را با شکایت ایران و به دلیل تبلیغ فعالیت های تروریستی از دسترس خارج کرد. با این حال کمی بعد همان تیم به نام صدای مردم کانالی را به راه انداخت که اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.

روح الله زم در سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. پدرش محمدعلی زم از روحانیون شناخته شده‌ای است که در حوزه مسائل فرهنگی فعالیت می‌کند و تهیه کننده سینما نیز بوده است. محمدعلی زم همواره به عنوان یک چهره فرهنگی شناخته می‌شود و آنچنان در سیاست حضور جدی نداشته است. محمد علی زم همچنین نامزد پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشینش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد. دفتر سینمایی او ه کمی بعد طعمه حریق شد.

اطلاعات دقیقی از روح الله زم در دسترس نیست، اما تحصیلات او تا مقطع دیپلم ذکر شده و شروع فعالیت‌های رسانه‌ای اش را با ارتباطات پدر از حدود سال ۸۱ عنوان می‌کنند. او در جریان اعتراضات سال ۸۸ دستگیر شد و به زندان اوین رفت. بعد‌ها در دوران مرخصی خود از زندان فرار کرد و پس از دوره‌ای که در مالزی بود به فرانسه رفت. او دو بار ازدواج کرده است، یک بار در سال ۸۱ که یک دختر از ازدواج اول خود دارد و ازدواج دوم او نیز در فرانسه شکل گرفته است.

پرونده یک متوهم:روح الله زم - بیسیم چی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نوربیسیم چی - بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور

زم با همکاری مجید نیکنام و بابک اجلالی در سال ۹۶ ابتدا سایت و سپس کانال تلگرامی آمدنیوز را تاسیس کرد و شروع به فعالیت های تخریبی علیه نظام نمود.

اوج این اقدامات در اعتراضات سال ۹۶ بود که اخبار اعتراضات را ۲۴ ساعته مخابره می‌کرد و با بزرگنمایی در تلاش بود که شرایط را بحرانی نشان دهد. آمدنیوز از هر اقدامی در جریان این اعتراضات برای به حاشیه کشاندن اعتراضات مردمی و ایجاد اغتشاش استفاده می‌کرد. حتی کار را به اقدامات خشونت آمیز و ساخت بمب دستی نیز کشاند که به بسته شدن کانال آمدنیوز و تاسیس کانال جدید «صدای مردم» رسید.
اسفند ۹۷ بود که مستندی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که ضربه سختی به شخص روح الله زم و کانالش زد. سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی که در این مستند، بخشی از آن نشان داده می‌شود دست به تخلیه اطلاعاتی زم زدند. در مستند «ایستگاه پایانی دروغ» افشاگری‌های گسترده او علیه رضا پهلوی، مسیح علینژاد و اپوزیسیون حامی سرویس‌های اطلاعاتی دیگر کشور‌ها نشان داده شد.

توهم روح الله زم به حدی بود که او خبرهای خود را همیشه به استناد از یک منبع آگاه منتشر می کرد اما مشخص شد که منبع آگاه او سناریوی نفوذ سیستم اطلاعاتی ایران و اخبار کذب و سرکاری بوده است

پرونده یک متوهم:روح الله زم - بیسیم چی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نوربیسیم چی - بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور

بعد از اتفاقات مختلف و اینکه افکار عمومی به این نتیجه رسیدند که آمدنیوز و روح الله زم دیگر منبع موثقی محسوب نمی‌شوند از اقبال به او کم شد؛ هرچند هر از گاهی با انتشار مطالبی همچون حواشی مرتبط با آیت الله صادق آملی لاریجانی، خود را بالا می کشید اما در مجموع، تقریبا به حاشیه رانده شده بود.

مدیر شبکه معاند آمدنیوز از حمایت‌های گسترده سرویس‌های اطلاعاتی غربی به‌ویژه فرانسه و آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار بود و حتی کشورهای مرتجع عربی در راستای مقاصد شوم خود از این شخص حمایت‌های مادی به عمل می‌آوردند.

روح الله زم به گواه سوابقی که از فساد شدید اخلاقی او در زمان اقامتش در ایران وجود دارد، فردی بی‌سواد و فاقد حداقل‌های هوشی، تحصیلی و فکری است که حتی لایق خدمت برای سرویس‌های جاسوسی خارجی نبود، اما به‌خاطر اینکه صرفاً «کاسب» است، از هر جایی‌که پولی به او می‌رسید، همانند مزدوران سازمان منافقین، خدمات «مزدوری» خود را ارائه می‌داد.

پرونده یک متوهم:روح الله زم - بیسیم چی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نوربیسیم چی - بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور

این شخصیت معاند و سرشبکه سایت خبری و کانال «آمدنیوز» تمامی سیاست‌ها و اوامر دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران را پیش می‌برد و در هر نقطه از کشورمان که اعتراض بحقی نسبت به برخی کمبودها اتفاق می‌افتاد، «روح‌الله زم»‌ و تیم وابسته او از طریق شبکه‌های اجتماعی و عناصر وابسته‌ به آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، این اعتراضات را از حالت عادی خارج و به اغتشاش تبدیل می‌کرد.

تجزیه ایران؛ یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که دشمنان جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کنند؛ لذا برای پیش‌برد این هدف به شخصیتی مانند «روح‌الله زم» که وابسته و سرسپرده باشد، نیاز داشتند؛ لذا مدیر شبکه آمدنیوز نقش تبلیغات‌چی دشمنان نظام را بازی کرد.

در تاریخ ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار  بیانیه‌ای با اعلام خبر دستگیری “روح‌الله زم” سرشبکه سایت ضدانقلاب موسوم به “آمدنیوز” طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تأکید کرده است.
متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و عاشورایی ایران اسلامی!

در ایام پر شور و شعور اربعین حسینی و تجدید میثاق رهروان کربلا با آرمان‌های جاودان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که دشمنان امت اسلامی مقهور عظمت و شکوه راهپیمایی و اجتماع عظیم و میلیونی زائران، با حقد و حسد نظاره‌گر تجلی قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی شده‌اند؛ خدای بزرگ را شاکریم که در سایه الطاف خفیه و بیکرانش، پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه را یاری بخشید تا یکی از سرشاخه‌های سراب رسانه‌ای دشمن و جنگ روانی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را طی یک عملیات پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی گرفتار سازند و با غافلگیری و دستگیری این عنصر پلید و مزدور، دست برتر و ابتکار عمل خود را در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نشان دهند.

سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت و فریب داد و “روح‌الله زم” سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند “آمدنیوز” را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به‌عنوان یکی از آبشخور‌های محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باور‌های دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.

نامبرده به‌رغم اینکه تحت هدایت سرویس اطلاعاتی فرانسه و حمایت و پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتبط با سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار داشت و به‌صورت شبانه‌روزی با روش‌های پیدا و پنهان و در پوشش‌های گوناگون و چندلایه‌ای مورد حفاظت قرار می‌گرفت، در دام فرزندان ملت ایران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.

با سپاس به درگاه کبریایی و آرزوی قبولی طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به ساحت مقدس شهدای کربلا در این ایام نورانی و معنوی؛ اطلاعات تکمیلی پیرامون این عملیات بزرگ ــ که بیانگر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه است ــ و نیز شبکه پوششی گسترده و پیچیده مذکور، متعاقباً به‌استحضار ملت قهرمان و بصیر ایران اسلامی رسانده خواهد شد.

اولین تصاویر از زم بعد از بازداشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای از سازمان اطلاعات سپاه به خاطر دستگیری روح الله زم تقدیر و تشکر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند قادر متعال را شاکریم که در آستانه بزرگترین حماسه جهان اسلام و جلوه گری پرشکوه‌ترین مراسم اربعین حسینی  بار دیگر حماسه‌ای محیرالعقول توسط فرزندان سبزپوش ملت، سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام اقدامات پیچیده اطلاعاتی و امنیتی رقم خورد و یکی از مهمترین شبکه‌های نفوذ و براندازی که با حمایت‌های مادی و معنوی نظام سلطه و پشتیبانی‌های پیچیده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی قدرت‌های بزرگ شیطانی راه اندازی و اداره می‌شد، و به تشویش اذهان عمومی، شائبه افکنی، دروغ پردازی و هجوم نرم علیه ارزش‌ها، اصول، آرمان‌ها، باورها و اعتقادات دینی و انقلابی مردم و جوانان فعالیت گسترده داشت با دستگیری سرشبکه اصلی آن که با وطن فروشی مجری اهداف شوم بیگانگان شده بود متلاشی و نابود شد. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مراتب تقدیر و تشکر و قدردانی عمیق و صمیمانه خود را از این پاسداران حریم ولایت و ملت اعلام ‌می‌کنیم و یقین داریم که ملت ما شاهد استمرار این پیروزی‌ها در پرتو مجاهدت‌های مخلصانه این عزیزان در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خواهد بود.

است. 

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی به بهانه ضربه مقتدرانه سازمان اطلاعات سپاه به شبکه ضدانقلاب خارج نشین نوشت: 
 از لحظه‌ای که با همرزمان و مجاهدان با اخلاص «حاضر و ناظر» عهد بستیم که پاسدار انقلاب آن پیر سفر کرده باشیم از «خود» نگفتن و به «خدا» سپردن، آئین‌مان بوده است.
هرگز از عظمت ایثار و مجاهدت لشکر پاک باخته‌ای که یا در مسیر خدمت رسانی به مردم است و یا در حال مبارزه با دشمنان مردم، نگفته‌ایم که بیان آن را خلاف فتوت و خدمتگذاری بی‌منت به ولی نعمتانمان می‌دانیم.
ما نگفته‌ایم و نمی‌گوییم اما مرزهای امن کشور، وحشت ضدانقلاب و معاندین، روستاهای دور افتاده و محروم، سدهای پراب، پالایشگاه‌های پیشرفته، اتوبان‌های طولانی و پل‌های عظیم و هزاران برگ خدمتی که در حوزه‌های نظامی، امنیتی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به رنگ سبز و سرخ پاسداری مزین است حرف‌های گفتنی فراوان دارد که طنین آن نه بر گوش‌ها که بر دل و جان مردم قدرشناس ایران نشسته است.
انتشار خبر دستگیری اعجاب آور یک عنصر پلید و معاند توسط سپاهیان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه بدون شک نماد غیر قابل انکار اقتدار اطلاعاتی کشور و زبونی و ضعف سرویس‌های اطلاعاتی حریف و شایسته قدردانی و سپاس فراوان است، اما به رسم و آیین پاسداری باز هم از خود نمی‌گوییم و با خدا نجوا می‌کنیم.

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در کوران نقش آفرینی بی بدیل سپاه در دفاع از آرمان‌ها و کیان کشور، هیچگاه به اندازه روزهای پر رمز و راز کنونی متوجه عمق و جوهره کلام جاودان پیر فرزانه انقلاب نشدم که فرمود: «اگر سپاه نبود،کشور هم نبود»