کد خبر: 7808 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

به همت محققان ۳ دانشگاه کشور؛

استفاده از فرآیند ریفورمینگ بخار آب زیست‌گاز برای تولید هیدروژن و توان آزمایش شد

دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی گفت: به همت پژوهشگران دانشگاه‌های محقق اردبیلی، صنعتی شریف و تبریز، سیستم نوین تولید همزمان هیدروژن و توان آزمایش شد.

استفاده از فرآیند ریفورمینگ بخار آب زیست‌گاز برای تولید هیدروژن و توان آزمایش شد

به گزارش ابصارخبر، 

هادی غائبی، دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از موفقیت پروژه مشترک پژوهشی دانشگاه‌های محقق اردبیلی، صنعتی شریف و تبریز در یافتن راه‌های جدید استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خبر داد و گفت: در این پژوهش از زیست گاز به عنوان یکی از پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی استفاده کرده ایم.

غائبی با اشاره به پیش بینی‌های علمی در خصوص افزایش سه برابری استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۵، ادامه داد: زیست گاز‌ها می‌توانند نقش مهمی در کاهش گرمایش جهانی ایفا کنند.

این پژوهشگر دانشگاه محقق اردبیلی توضیح داد: زیست گاز می‌تواند از تخمیر و تجزیه بی هوازی زیست توده از مواد مختلف آلی که ۶۰ تا ۷۰ درصد حجمی متان و ۳۰ تا ۴۰ درصد حجمی دی اکسیدکربن و مقدار ناچیزی از گاز‌های دیگر دارند، به دست آید.

وی ادامه داد: به دلیل وجود درصد زیاد حجمی دی اکسید کربن و متان در مخلوط زیست گاز، می‌توان آن را به طور مؤثر با انواع فرآیند‌های ریفورمینگ، به هیدروژن تبدیل کرد.

غائبی با بیان اینکه هیدروژن به عنوان حامل انرژی پاک برای تولید انرژی‌های سازگار با محیط زیست است، گفت: از این حامل انرژی در صنایع نیروگاهی و شیمیایی استفاده می‌شود و علاوه بر آن می‌تواند به طور مؤثر در سیستم‌های پیل سوختی با اثرات ناچیز گلخانه ای، تبدیل به الکتریسیته شود.

وی توضیح داد: امروزه هیدروژن به طور عمده، حدود ۵۰ درصد از فرآیند‌های ریفورمینگ بخار آب گاز طبیعی، ۳۰ درصد از پالایشگاه‌های نفتی، ۱۶ درصد از فرآیند گازسازی زغال سنگ و ۴ درصد از الکترولیز آب تولید می‌شود و در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت منابع فسیلی و تخریب لایه ازن، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک برای تولید هیدروژن مورد توجه قرار گرفته است.

دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: در بین انواع فرآیند‌های ریفورمینگ، از قبیل: اکسیداسیون جزئی، ریفورمینگ اتوترمال و ریفورمینگ بخارآب، میزان تولید هیدروژن در فرآیند ریفورمینگ بخارآب در مقایسه با دیگر فرآیند‌ها بیشتر است.

وی به توضیح پروژه سیستم نوین تولید همزمان هیدروژن و توان پرداخت و گفت: در این پروژه مشترک توانستیم این سیستم نوین را با استفاده از فرآیند ریفورمینگ بخار آب زیست گاز و سیکل رانکین آلی ارائه دهیم.

غائبی بیان کرد: این پژوهش در شماره ۱۳۰ مجله معتبر Renewable Energy با رده کیفی Q. ۱ و با ضریب تأثیر ۵.۴۳۹ و توسط انتشارات الزویر در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

گفتنی است، این مقاله ارزشمند در سال ۲۰۱۹ بر اساس گزارش پایگاه استنادی web of science به صورت مقاله Highly Cited (پراستناد) معرفی شده است.