کد خبر: 7881 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲

در دیداراساتید دانشگاه با رئیس کل دادگستری اردبیل مطرح شد؛

ضروت ارتباط دانشگاه با سیستم قضایی/ کارگروه مطالعه علمی پرونده های قضایی، راه اندازی شود

اساتید دانشگاه های اردبیل خواستار ایجاد ارتباط دانشگاه با سیستم قضایی شده واعلام داشتند، این ارتباط می تواند ضمن توانمند سازی دانشجویان حقوق به مطالعه جامعه شناسی و روان شناسی پرونده های قضایی منجر شود که در نهایت می توان با ارائه راهکارهای عملی از تکرار جرم در آینده پیشگیری کرد.

ضروت ارتباط دانشگاه با سیستم قضایی/ کارگروه مطالعه علمی پرونده های قضایی، راه اندازی شود

به گزارش ابصارخبر، بعد از ظهر امروز جمعی از اساتید دانشگاه های اردبیل با حضور در دفتر ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل خواستار برقراری ارتباط دانشگاه با سیستم قضایی شده و اعلام داشتند اگر این ارتباط به صورت دوجانبه برقرار شود، ضمن مهارت اموزی دانشجویان حقوق، اساتید رشنه های مختلف از جمله جامعه شناسی و روان شناسی نیز می توانند با مطالعه پرونده های قضایی به رفتار شناسی پرداخته و با ارائه الگوهای عملی از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه بکاهند.

محسن علایی جامعه شناس اردبیلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه دانشگاهها منابعی غنی برای کادرسازی دستگاه قضایی هستند، بر ضرورت ارتباط مستمر قوه قضاییه با دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: رابطه میان دانشکده حقوق با سیستم قضایی باید تقویت شود تا دانشجویان بتوانند از راهنمایی های قضات برجسته استفاده کنند. 

وی افزود: برگزاری جلسات سخنرانی قضات در دانشگاه ها نیز ضمن اشنایی عموم دانشجویان با مسائل حقوقی، می تواند منجر به گفتمان سازی عدالت در جامعه شود

گفتمان سازی عدالت در محیط های دانشگاهی امکان پذیر است

عبدالرحیم فاطمی استاد فقه و مبانی حقوق دانشگاه های اردبیل معتقد است دانشگاه ها بهترین محل برای گفتمان سازی و ارائه راهکار برای اجرای عدالت در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه در محیط های علمی باید احکام مربوط به دادگاه مورد بررسی قرار گیرد گفت: انتقال حقوق شهروندی به مردم باعث کاهش جرم در جامعه می شود.

زمینه های ارتباط دانشجویان حقوق با مراکز دادرسی فراهم شود

امیرعلی فرهنگ استاد اقتصاد دانشگاه های خلخال نیز به برگزاری همایش های حقوقی در دانشگاه های خلخال اشاره کرد و گفت: در عین اینکه مسائل مربوط به دادگاهها باید کاملا رعایت شوند باید زمینه های ارتباط دانشجویان حقوق با مراکز دادرسی نیز فراهم شود چراکه دانشجویان با حضور در این مراکز به صورت عملی وارد چرخه دادرسی شده و در این زمینه توانمند می شوند.

وی در ادامه سخنان خود خواستار ایجاد کارگروه های تخصصی دانشگاه و دادگاه شد و گفت: مباحثی مثل مبارزه ریشه ای با فساد اقتصادی تنها در گرو وجود مراکز هم اندیشی همچون کارگروه های تخصصی بین دادگاه و دانشگاه محقق می شود چراکه این کارگروه ها با ریشه یابی عوامل فساد می توانند نقش مهمی در خشکاندن ریشه این جرم سنگین در کشور ایفا کنند.

فرهنگ، بررسی مسائل مختلف استانی و شهرستانی را از نتایج این کارگروه ها نام برد و گفت: اگر مسائلی چون کشت و صنعت مغان در محیط های دانشگاهی پیگیری و روشنگری نمی شد، ابعاد آن در این حد برای مردم افشاء نمی شد.

ضرورت مطالعه پرونده های قضایی برای شناخت مسائل مجرمانه

قادر بالاخانی جامعه شناس اردبیلی نیز به تبیین جایگاه علم روان شناسی در سیستم حقوقی و قضایی پرداخت و گفت: هر جامعه ای که دچار تغییر و تحول می شود، تفکر آن نیز تغییر می کند.

وی بابیان اینکه سیستم حقوقی در هر جامعه ای امنیت انسان ها در آن جامعه را تامین می کند، گفت: احساس آرامش در جامعه نتیجه وجود سیستم قضایی خوب در جامعه است.

این جامعه شناس اردبیلی در ادامه سخنان خود به نتایج خشونت و بِزِه در جامعه اشاره کرد و گفت: مراکز علمی نقش به سزایی در شناخت مسائل و کنترل ان در جامعه دارند.

بالاخانی یکی از عوامل موفقیت سیستم قضایی را سرعت در رسیدگی به پرونده ها و صدور احکام در کمترین زمان و با بیشترین دقت عنوان کرد و گفت: اگر چنین اتفاقی در دستگاه قضایی یک جامعه اتفاق نیافتد مشکلات مردم از جاهای دیگر سر دراورده و هزینه های اجتماعی مردم  بالاتر خواهد رفت.

وی مهمترین نکته را شناخت علمی مسائل عنوان کرد و گفت: اگر مسائل، رفتار شناسی شده و شناخت درستی از مسائل حاصل شود، می توان با الگوسازی درست و تبیین آن به جامعه از تکرار وقایع در جامعه جلوگیری کرد.

بالاخانی عدم مطالعه در وقوع یک جرم را مهمترین علت تکرار آن جرم در جامعه دانست و گفت: تنها در صورت شناخت درست مسائل است که عیب های یک جامعه اصلاح می شود

این جامعه شناس اردبیلی در پایان سخنان خود خواستار درگیری جامعه دانشگاهی به خصوص جامعه شناسان، روان شناسان و رفتارشناسان با پرونده های قضایی شد و گفت: اگر عالمان قضیه به بررسی علت و چگونگی وقوع جرم بپردازند، آن موقع می توان جامعه را از وقوع دوباره آن جرم  مصون نگه داشت.

ایجاد زمینه های تدریس برای قضات باتجربه در دانشگاه پیام نور 

افسر روحی رئیس دانشگاه پیام نور اردبیل نیز از تدریس قضات با سابقه در دانشگاه پیام نور استقبال کرد و گفت: دانشجویان رشته حقوق از حضور استاد و قاضی با تجربه که سال های زیادی از عمر خود را در این راه گذاشته و تجربیات گران بهایی دارد استقبال می کنند.

وی برخورد اقناعی را مهمترین عامل موفقیت اساتید در دانشگاه ها نام برد و گفت: اگر در خانواده ها از این روش استفاده شود شاهد آرامش بیشتر در جامعه خواهیم بود.

ضرورت ارتباط دانشگاه با سیستم قضایی

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز به پدیده های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی مسائل سوژه های ناب برای شناخت علمی و رفتاری جرم در جامعه هستند.

وی پی بردن به وقوع جرم توسط نوجوانان و جوانان نخبه را مستلزم مطالعه رفتار شناختی در مجرم عنوان کرد و گفت: اگر مشکلات و جرم های رخ داده در جامعه بصورت ریشه ای مطالعه شوند کمک زیادی برای حل آن جرم در جامعه برای همیشه خواهد شد.

وی از جامعه شناسان و روان شناسان خواست تا ورود به مسائل مجرمانه و تحقیق و پژوهش در این زمینه دادگستری ها را در ریشه کن کردن جرائم خاص یاری کنند چراکه اگر عوامل وقوع یک جرم خاص توسط افرادی خاص بصورت ریشه ای بررسی شود می توان با پی بردن به عوامل انگیزشی ان، از وقوع دوباره آن تا حد زیادی جلوگیری کرد.

عتباتی خواستار ارتباط بیشتر مراکر دانشگاهی با دادگستری ها شد و گفت: اگر دانشگاه ها وارد حوزه های مطالعاتی شوند و مردم را نسبت به حقوق خود اشنا کرده و فرهنگ سازی های لازم در این خصوص را انجام دهند، شاهد کاهش نزاع و خشونت های بی مورد در جامعه خواهیم شد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در پایان سخنان خود از فعالیت نزدیک به 200 قاضی در استان اردبیل خبرداد و گفت: رسیدگی به 442 هزار پرونده در سال گذشته خود بیانگر تلاش همکاران قضایی در استان است بنابراین این دانشگاهیان هستند که با ورود به سیستم قضایی می توانند در فرایندهای شناختی با تحقیق پژوهش در زمینه های وقوع جرم و فرهنگسازی درست در جامعه از طریق گفتمان سازی ها، سیستم قضایی را در تامین آرامش جامعه یاری کنند.

وی از صبر، آستانه تحمل و روحیه گذشت به عنوان آسیب خیزترین حوزه های معرفتی در جامعه نام برد و گفت: دانشگاهیان می توانند نقش به سزایی در ارتقا و تقویت صبر و گذشت مردم در جامعه ایفا کنند.

عتباتی با بیان اینکه نهادهای آموزشی، فرهنگی، دینی و دانشگاهی نقش مهمی در ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه دارند گفت: همه باید تلاش کنند تا سن بِزِهکاری که در جامعه کاهش یافته است،کم رنگ تر شود.

انتهای پیام/ج