سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8015 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴

بیانیه بسیج فرهنگیان استان در خصوص جذب معلم از طریق دانشگاه پیام نور

اعضاء هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان اردبیل در خصوص موضوع جذب معلم از طریق دانشگاه پیام نور بیانیه ای صادر کرد.

بیانیه بسیج فرهنگیان استان در خصوص جذب معلم از طریق دانشگاه پیام نور

به گزارش ابصارخبر، اعضاء هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان اردبیل در خصوص موضوع جذب معلم از طریق دانشگاه پیام نور بیانیه ای صادر کرد.

دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب آقای دکتر سعید رضا عاملی
  سلام عليـكم ؛
 با احترام و آرزوی سلامتی توأم باعزت برای مقام معظم رهبری و تبریک اعیاد شعبانیه و ادای احترام به ارواح پاک شهدا بویژه شهدای فرهنگی و دانش آموز، نکاتی را درخصوص موضوع جذب معلم از طریق دانشگاه پیام نور تقدیم می نماید:
همانطوریکه استحضار دارید،  مقام معظم رهبری در بیانات متعدد با متولیان دستگاه تعلیم و تربیت بر اهمیت و سرمایه ای بودن این دستگاه تأکید فرموده اند. اقدامات تحول آفرین دراین دستگاه بیشتر و قبل از هر چیز بر تربیت نیروی انسانی شایسته و دارای صلاحیت های اخلاقی، تربیتی، فنی و علمی استوار است.

 متأسفانه در ادوار مختلف، وجود و حاکمیت نگرش های صرفاً اقتصادی بر این دستگاه راهبردی، مانع برنامه ریزی های اصولی در دستیابی به اهداف کلانِ فرهنگی شده است و هم اکنون نیز طرح واگذاری جذب نیروی انسانی و تربیت آنها توسط دانشگاه پیام نور، حاکمیت همان نگرش ها را در اذهان متبادر می نماید. پیشینه ی تاریخی مراکز تربیت معلم در ایران، تجربه های اجرایی و انجام شده در دیگر کشورهای توسعه یافته، همچنین اهداف ویژه و کاربردی این دانشگاه و نیاز به رعایت فرآیند تربیت معلمان با برنامه ریزی تربیتی، تحصیلی خاص که متفاوت از گذراندن واحدهای درسی صرف است، ضرورت شبانه روزی بودن تربیت و تحصیل مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان را به اثبات رسانده است. 

از طرف دیگر واگذاری جذب نیرو برای این دستگاه به دانشگاه های دیگر، مخالف اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین بوده و فاقد هرگونه تجربه علمی و پژوهشی بوده و مغایر با اصول برنامه ریزی های استراتژیک در حوزه تربیت نیروی انسانی است. باتوجه به اهمیت جایگاه و اهداف دانشگاه فرهنگیان به منظور تقویت و تحقق اهداف مهم و حیاتی نظام تعلیم و تربیت، به جای واگذاری جذب نیروی انسانی به دستگاه غیرتخصصی برای جبران کسری منابع مالی و پاک نمودن صورت مسئله، پیشنهاد می شود امکانات بلااستفاده ی سایر دانشگاه ها در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد تا امر تعلیم و تربیت به نحو مطلوب و مورد نیاز جامعه، محقق شود.

 اگر استفاده از امکانات و تجربه ی دانشگاه های دیگر برای دانشگاه فرهنگیان مورد نیاز است، چرا این همکاری اولاً داوطلبانه و تعاملی، ثانیاً از سوی دانشگاه های معتبر و روزانه ی دولتی صورت نمی گیرد تا شبهه جبران مشکلات اقتصادی دانشگاه پیام نور را تداعی ننماید. لذا با توجه به ابعاد غیرمنطقی و مخالف اصول اولیه ی نظام تعلیم و تربیت، اعلام می نماید که به نظر می رسد که این طرح جز خسارت جبران ناپذیر بر بدنه ی فرهنگی جامعه، در درازمدت، چیزی عاید نظام نخواهد کرد. والسلام علیکم ورحمه الله  و برکاته.

اعضاء هیئت اندیشه ورز بسیج فرهنگیان استان اردبیل
رونوشت :   وزیرمحترم آموزش وپرورش  جهت استحضار