نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: اجتماعی کد خبر: 8990 ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱

یادداشت؛

نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی

اعتماد به نفس بالا یکی از اصلی ترین نیاز های مهم هر فردی است و هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند.

نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی

به گزارش ابصارخبر، زینب احمدی، کارشناس مسائل آموزش اردبیل در مقاله ای  به تبیین نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی پرداخت و نوشت: اعتماد به نفس بالا یکی از اصلی ترین نیاز های مهم هر فردی است و هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند. ارتباط کاری و عاطفی مناسب با افراد،،نظر خواهی از کارکنان ، مسئولیت پذیری و همچنین اهمیت دادن به کیفیت محیط کار کارکنان با توجه به روحیات آنان بسیار تاثیر گذار بوده و باعث افزایش راندمان کاری خواهد شد. اعتماد به نفس واقعی وحقیقی ان است که قبل از این که درکاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجامان کار داشته باشیم.

شیوه های ایجاد اعتماد به نفس در محیط کار

خارج شدن از محیط امن خود: شما می توانید در محیط کار برای پروژه های کاری جدید پیشنهاد دهنده یا پذیرای آن باشید. سعی کنید براساس علاقه و سلیقه های خود و حمایت از خواسته های درونی تان ، خود را به چالش بکشانید. برای مثال، سخنرانیها یا ارائه مطالب کاری در سازمان را به عهده بگیرید. از این طریق می توانید اعتماد به نفس خود را به شکل باورناپذیری افزایش دهید.

تصورات و آرزوهایتان را عملی کنید: برای رسیدن به این موقعیت دلخواهتان و کسب اعتماد به نفس کافی ، باید درک و چشم انداز بهتر و مناسب تری از آن در آینده داشته باشید. مثلا برای اینکه مدیر یا کارمند موفق و خلاقی به نظر برسید خود را در این موقعیت تجسم کنید و سعی کنید مانند آنها لباس بپوشید، صحبت کنید و ایده آل رفتار کنید.

به ارزیابی و بررسی مهارت های خود بپردازید: بررسی کنید که محیط کاری شما نیازمند چه تواناییهایی است، سعی کنید اولین شخص برای رسیدن به آن ویژگی ها و توانایی ها باشید.درواقع افزایش مهارت های مختلف ارتباط با افراد ، شناخت قوانین باعث ایجاد اعتماد به نفس بالا در محیط کار می گردد.

تلاش کنید محیط مناسب خودتان را خلق کنید: سعی کنید در محل کارتان با افراد متناسب با روحیات خود ارتباط برقرار نمایید و حتی یک تیم کاری حرفه ای را تشکیل دهید. در نظر داشته باشید در محیطی که ایجاد می کنید ویژگی ها، مهارت ها و صلاحیت های شما بهتر نمایان می شود و دیگران به شما جذب خواهند شد. البته صداقت در کار را فراموش نکنید . در نتیجه این کار شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهید شد.

به ترس هایتان غلبه کنید: با ترس های خود روبرو شوید و از شکست خوردن نهراسید. به سمت جلو حرکت کرده و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر کنید.

افکار منفی و مایوس کننده نداشته باشید:هرگز خود را انتقاد و سرزنش نکنید. با خود با مهربانی صحبت کنید. طرز تفکر مثبت و شاد به شما کمک می نماید تا راحت تر یاد بگیرید و اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید.

استعدادهای بالقوه را تقویت کنید و کارکرد مورد نظرتان را بشناسید: بازدهی کم می تواند احساس بی کفایتی و ترس از داشتن یا گرفتن مسئولیت را ایجاد کند.

تاثیر و نقش اعتماد به نفس در موفقیت 

کاهش میزان حسادت و پیشرفت در زندگی: یکی از دلایل حسادت کردن، نبود روحیه خودباوری است. اغلب افراد وقتی اعتماد به نفس نداشته باشند، از موفقیت دیگران به شدت استرس می‌گیرند. زیرا خود را از شرایط پیش آمده عقب می‌بینند. پس حس حسادت در آن‌ها شکل گرفته واسترسشان را زیاد کرده و کنترل خود را نیز از دست می‌دهند. قادر به تصمیم‌گیری نبوده و مانع از پیشرفت می‌شوند.

تاثیر اعتماد به نفس در کاهش آسیب‌پذیری:اعتماد به نفس نه تنها قدرت تصمیم‌گیری را می افزاید، بلکه از آسیب‌پذیری ذهنی هم جلوگیری می‌کند در مواقع برخورد با مشکلات، بیشتر از اینکه خود مشکلات به ما آسیب بزنند، ذهن و روانمان را درگیر می‌کنیم. وقتی اعتماد به نفس باشد، طبیعی است که چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تاثیر اعتماد به نفس در یادگیری: اعتماد به نفس باعث بهبود وضعیت مغز می‌شود. زیرا افکار مثبت باعث مخابره سیگنال‌های مثبت به مغز می‌شود. در نتیجه در مغز هورمون‌های شادی‌آور (دوپامین و اندروفین) ترشح می‌کند. در چنین شرایط قشر پیشانی مغز که مسئولیت یادگیری، بخاطر سپردن و بازیابی اطلاعات را برعهده دارد، بهتر عمل می‌کند.

پذیرش اشتباهات و رفع آن‌ها: بدون شک مرحله اول پیشرفت و موفقیت، برطرف کردن اشتباهات است. خودباوری و اعتماد به نفس باعث می‌شود تا سریع‌تر اشتباهتان را بپذیرید. یکی از دلایلی که مانع از پذیرش اشتباهات می‌شود، غرور کاذب است.

کار تیمی و همکاری با دیگران: داشتن روحیه انتقاد‌پذیری و روابط اجتماعی قوی در کار تیمی اهمیت دارد. بنابراین یک تاثیر اعتماد به نفس در موفقیت، خود را در زمان کار تیمی نشان می‌دهد.

بجای سرزنش کردن عبرت می‌گیرید

نقش اعتماد به نفس در موفقیت شغلی  کاهش سرزنش کردن است. وقتی کسی خود را دست‌کم بگیرد و از خود راضی نباشد و  مدام خودش را سرزنش ‌کند باعث از بین رفتن  اعتماد به نفسش می شود. از سوی دیگر موفقیت با سرزنش کردن بیش از حد، بدست نمی‌آید. بنابراین به جای سرزنش کردن ابتدا باید  اشتباهتان را بپذیرید. سپس برای برطرف کردن آن‌ها تلاش نمایید.

نتیجه گیری

داشتن اعتماد به نفس و خودباوری نقش مهمی در زندگی هر انسانی دارد زیرا چنین فردی علاوه بر پیشرفت و موفقیت، از موقعیت­های جدید و ملاقات با افراد جدید هراس نداشته و به راحتی می تواند خواسته های خود را بیان کند و نتایج دلخواه را هم کسب کند. افراد خودباور  منطقی تر فکر کرده  و بیشتر عمل می کنند و همین ویژگی ها آنان را به کامیابی و موفقیت بیشتر رهنمون می کند. و این امر نگرش کارکنان را بطور قطع الیقین نسبت به سازمان خود افزایش می دهد . همچنین داشتن اعتماد به نفس سازمانی بالا در سازمان سبب می شود که هنگام بروز مشکل فرد دچار استرس کمتری شود و برخورد مناسب تری با سایرین داشته باشد که این امر در افزایش منزلت اجتماعی او می تواند موثر باشد.

 

انتهای پیام/ج