نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

کد خبر: 9058 ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴

آئین بزرگداشت روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی + عکس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به تبین ویژگی های سلسله صفویه پرداخت و گفت: جشنواره جامع دارالارشاد در راستای نکوداشت شیخ صفی الدین اردبیلی در استان اردبیل برگزار می شود

آئین بزرگداشت روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی + عکس

به گزارش ابصارخبر،  عصر امروز آئین بزرگداشت روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی و نکوداشت هفته استان اردبیل با حضور جمعی از مسئولان استانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محوطه اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیل ودر فضای باز برگزار شد.

عبداله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در این مراسم به تلاش های آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در به ثبت رسیدن روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم کشور اشاره کرد و گفت: فرایند ثبت روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم رسمی کشور از سال 94 آغاز شد ولی بنا به دلایلی به تاخیر افتاد که با تلاش ها و پیگیری های مستمر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل این اتفاق مهم امسال رخ داد و روز 4 مرداد ماه به عنوان روز ملی شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

وی در ادامه سخنان خود به مصادف شدن این اتفاق مهم در سالروز ولادت امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت:نکوداشت شیخ ارشاد در سالروز ولادت امام هادی(ع) خود نشانه ای بر درستی این کار مهم است چراکه مکتب شیخ ارشاد، پیام اور محبت و عشق اهل بیت(ع) به مردم سراسر جهان بود.

بحرالعلومی به هفته بزرگداشتاردبیل نیز اشاره کرد و گفت: مصادف شدند هفته استان اردبیل با دهه امامت و ولایت خود اتفاق مبارکی است.

وی به شیوع کرونا و شرایط کرونایی حاکم بر کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه  محدودیت های کرونایی اجازه برگزاری برنامه های درخور و شان مردم اردبیل نداد با این حال برنامه حاضر ناگزیر به صورت محدود به اجرا درامد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبین ویژگی های سلسله صفویه و نقش ماندگار این سلسله در شکل گیری ایران یکپارچه اشاره کرد و گفت: شیخ ارشاد، صفی‌الدین اردبیلی و فرزندانش نه تنها در تاریخ ایران فرهنگی بزرگ بنا نهادند، بلکه زمینه جامعه آرمانی را فراهم کردند.

وی به فعالیت های شیخ صفی الدین اردبیلی اشاره کرد و گفت: فعالیت شیخ صفی و فرزندانش، شاه اسماعیل و شاه عباس، موجب شد تا نام ایران در نقاطی که از نظر نظامی قابل دسترسی نبود، از نظر فرهنگی نفوذ کرده و زبانزد شود.

بحرالعلومی با بیان اینکه اردبیلی‌ها از برکت وجود خاندان صفوی است که در حرکت‌های انفرادی و جمعی در دنیا مشهور شده و درخشیده اند گفت: رو ثبت چهارم مرداد به نام شیخ صفی‌الدین اردبیلی حادثه‌ای بزرگ برای استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین ویژگی های مکتب شیخ صفی پرداخت و گفت: مکتب شیخ صفی و فرزندانش در سه سطح قابل بررسی است که نخست معرفی مذهب تشیع به دنیا، دوم ایجاد وحدت بین اقوام و مذاهب و سوم پایه‌گذاری حکومت و برقراری آشتی بین دین و سیاست برخلاف فرهنگ رایج در آن زمان مبنی بر صوفی‌گرایی، عزلت‌گزینی و دوری از اجتماع بود.

وی به عصر شیخ صفی الدین نیز اشاره کرد و گفت: شیخ ارشاد در برهه ای تاریخ کشور ظهور کرد و رشد نمود که  ویروس جاهلیت حکومت می کرد و شیخ حوادث تلخ و ناگواری را تجربه کرد، اما با پیام عشق و محبت ویروس جهالت را کنار زد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه مصادف شدن ثبت ملی روز شیخ صفی الدین با ایام کرونایی حاکم بر کشور را باید به نیکی گرفت، چه بسا محبت و عشق شیخ ارشاد این بار منجر به کنار رفتن ویروس کرونا از جامعه شود.

وی در ادامه سخنان خود از فرهیختگان جامعه خواست تا با مطالعه اثار و تحقیقات پیرامون شیخ صفی الدین ضمن آشنایی با مکتب شیخ ارشاد، مروج اندیشه های این سالک و عرف  شوند.

 جشنواره جامع دارالارشاد در استان اردبیل برگزار می شود

بحرالعلومی در پایان سخنان خود از برگزاری جشنواره جامع دارالارشاد در سال آینده خبرداد و گفت:با برنامه ریزی های منسجم در صدد هستیم تا با برگزاری جشنواره جامع دارالارشاد در رشته های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری در همه شهرستان های استان، علاوه بر برگزاری  مراسم اختتامیه هر برنامه در هر شهرستان، آیین اختتامیه جشنواره با شکوه و جلال هرچه تمام تر در 4 مرداد 1401 در اردبیل و جوار ملکوتی شیخ صفی الدین برگزار خواهد شد

 غبارروبی مزار شهدای چالدران در جوار بقعه شیخ صفی الدین، شعرخوانی عسگر شاهی از مفاخر ادبی استان اردبیل، رونمایی از کتاب بقعه های خاندانی دوران صفویه به تالیف سامان ابی زاده و سخنرانی بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از جمله برنامه های این آیین در اردبیل بود.

 

انتهای پیام/ج