سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9663 ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲

معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان:

راهیان نور بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی کشور

معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان اردبیل گفت: راهیان نور به عنوان یک عملیات گسترده فرهنگی همه ساله باعث تربیت خیل عظیمی از جوانان به خصوص دانشجویان می‌شود.

راهیان نور بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی کشور

به گزارش ابصارخبر،  حسین مظفری معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان  اردبیل  به تشریح فرآیند اردوی راهیان نور دانشجویی در سال 1400 پرداخت و گفت: راهیان نور به عنوان یک عملیات گسترده فرهنگی همه ساله باعث تربیت خیل عظیمی از جوانان به خصوص دانشجویان می‌شود.

وی گفت: در این بستر است که جوانان با سیره شهدا آشنا شده و راه و روش چگونه زیستن را فرا می‌گیرند و از شهدا به عنوان الگوی حی و زنده بهره می‌گیرند.

مظفری گفت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر نقش فناوری راهیان نور در انتقال ارزش های هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت ، اعزام کاروان های راهیان نور دانشجویی به مناطق عملیاتی جنوب کشور، پس از دو سال وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، کاروانهای راهیان نور بسیج دانشجویی دانشگاههای استان اردبیل در قالب قرارگاه استانی شهید علم الهدی با شعار محوری دانشجویان مکتب سلیمانی و با نام کاروان ابوذر در دو محور برادران که از تاریخ ۲۱ الی ۲۵ اسفندماه از دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان با بدرقه مسئولین و خانواده دانشجویان صورت پذیرفت و محور دوم خواهران که از تاریخ ۲۳ الی ۲۷ اسفندماه از دانشگاه محقق اردبیلی با برگزاری مراسم بدرقه صورت پذیرفت.  

وی افزود: بیشتر فرآیندهای اجرایی برگزاری راهیان نور دانشجویی در قالب سه قرارگاه فرهنگی و تربیتی، قرارگاه پشتیبانی و قرارگاه تولید محتوا که برعهده خود دانشجویان استان بوده و آنان با شور و نشاط خاصی در این زمینه فعالیت کردند و ۲۰ کمیته نیز به عنوان پشتیبان این قرارگاهها فعال بودند.  

معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان  اردبیل گفت: در طول اجرای راهیان نور، جمعا ۳۷۷ نفر از دانشجویان با احتساب عوامل اجرایی از دانشگاههای مختلف استان به مناطق عملیاتی جنوب کشور در قالب ۸ دستگاه اتوبوس اعزام شدند.  

وی به برنامه های فرهنگی در طول برگزاری راهیان نور دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه های اجرا شده در این مدت، اسکان شبانه دانشجویان و اجرای برنامه های فرهنگی قبل از اعزام در ستاد صالحین استان، توقف در دانشگاه زنجان، بازدید فرهنگی دانشجویان از باغ موزه دفاع مقدس استان همدان، بازدید علمی دانشجویان از سد کرخه در اهواز، و بازدید از یادمانهای فتح المبین، یادمان هویزه، اروند کنار(یادمان عملیات والفجر۸)، طلائیه، شلمچه، معراج الشهدای اهواز و زیارت شهدای تازه تفحص شده، کانال کمیل، فکه و همچنین نمایشگاه فرهنگی بصیرتی راهیان نور (مردان آسمانی) در پادگان شهید باکری خرمشهر، که تکمیل کننده توشه ی معنوی سفر عزیزان کاروان های راهیان نور دانشجویی استان به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس بود.

مظفری خاطرنشان کرد: تداوم ارتباط با زائرین دانشجو، بعد از اردوهای راهیان نور از مهمترین برنامه های دبیرخانه راهیان نور دانشجویی است که سعی خواهیم کرد با اجرای برنامه های مناسبتی، یادواره های شهدا با معرفت افزایی این دانشجویان فرهنگ ایثار و شهادت را بیش از گذشته در زاهرین دانشجو تقویت کنیم.  

وی در پایان یادآور شد: از محتوای در نظر گرفته شده برای اردوهای راهیان نور دانشجویی امسال، که  عرصه برای جهاد تبیین با توجه به گفته رهبر معظم انقلاب، اردوهای راهیان نور، که مهمترین عرصه در این راه است که بتوانیم روایت درستی از چگونگی مواجهه با دشمن و اتفاق سنگین و عظیمی که به کشور تحمیل شد را برای جوانان بازگو کنیم. همچنین روایت چگونگی آزادی مناطق کشور با دست خالی، با توجه به اینکه دشمن همه امکانات مالی و مادی را در اختیار داشت، توانستیم برای دانشجویان با ۸ نفر راوی، روحانی و مبلغه روایت کنیم .