کد خبر: 34 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸

گفتمان سازی وتولید گفتمان های جدیدبا محوریت انقلاب اسلامی

گفتمان سازی وتولید گفتمان های جدید با محوریت انقلاب اسلامی وترسیم چشم انداز هاموجب هم افزایی وهمفکری در نظام شده ورشد وتوسعه کشور راشتاب می بخشد.اگر گفتمان عدالت وپیشرفت رااز گفتمان های اصلی انقلاب بدانیم،بایدگفت این موضوع همواره از جانب رهبری نظام خطاب به اقشار مختلف اعم از مسئولان،نخبگان،دانشگاهیان وروحانیون و...مطرح شده است.که هریک باتوجه به توانایی هاواختیاراتشان وظایف خاصی رادرتحقق این مطالبه معظم له دارند.

گفتمان سازی وتولید گفتمان های جدیدبا محوریت انقلاب اسلامی

شاید وقتی نام دانشگاه ودانشجو رابرزبان جاری می سازیم ؛همواره پارادوکس های متفاوتی از اقدامات وکارکرد های این قشرازجامعه رانیز در ذهن خودمرور خواهیم کرد.اما اینکه دانشجو به چه میزان توانسته است خود را با این سخن گهربارشهیدبهشتی که فرمودند((دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود)) منطبق کرده وبه آن جامعه عمل بپوشاند موضوعی است که همواره بایددرتبیین ویژگی های ذاتی دانشجو ونقش آن در جامعه مورد توجه قرارگیرد.بی شک یکی از نقش هایی که برای این عنصر مهم جامعه به حساب می آورند((گفتمان سازی))است. که شاید کمتر مورد توجه محافل دانشجویی بوده است.گفتمان سازی بحث مهم وچالش برانگیزی است که شاید به زبان آوردن آن سهل باشداما رسیدن به آن ونشر وگسترشش در جامعه همواره با سختی هایی همراه شده است.اگر نکاهی به گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه خواهیم شد،قدرت گفتمان سازی انقلاب اسلامی ،اساسی ترین واصلی ترین مولفه نظام جمهوری اسلامی در مقابله با چالش های گوناگون وتاثیربر پیشرفت کشور وشکل گیری نظم بین الملل بوده است.که نقش اصلی در این گفتمان سازی بر عهده امام راحل و نیز مقام معظم  رهبری  است.

گفتمان سازی وتولید گفتمان های جدیدبا محوریت انقلاب اسلامی وترسیم چشم انداز هاموجب هم افزایی وهمفکری در نظام شده ورشد وتوسعه کشور راشتاب می بخشد.اگر گفتمان عدالت وپیشرفت رااز گفتمان های اصلی انقلاب بدانیم،بایدگفت این موضوع همواره از جانب رهبری نظام خطاب به اقشار مختلف اعم از مسئولان،نخبگان،دانشگاهیان وروحانیون و...مطرح شده است.که هریک باتوجه به توانایی هاواختیاراتشان وظایف خاصی رادرتحقق این مطالبه معظم له دارند.

دراین بین دانشجویان به دلیل روحیه جوانی،برآمدن از محیط های علمی وعدم وابستگی به احزاب سیاسی افزون بر پیشتازی در گفتمان عدالت خواهی ،در خرده گفتمان هایی چون (نهضت نرم افزاری وبومی سازی علوم بر پایه کرسی های آزاداندیشی)مخاطب اصلی رهبری بوده اند.قطعا الگوشدن وحرکت روبه رشد نظام وتحقق منویات رهبری چیزی نیست که تنها بتوان ازراه تبلیغات رسانه ای به آن رسید بلکه نظریه گفتمان پیشرفت وعدالت یکی از مهمترین مصادیق در این زمینه است که متاسفانه با غفلت جنبش دانشجویی وتشکل های دانشجویی همراه است.

ودر همین راستا بی توجهی به راه اندازی کرسی های آزاداندیشی که تاثیر مهمی را در گفتمان سازی توسط دانشجویان ایفا می کندنکته مهمی است که باید نسبت به آن احساس وظیفه کردوبا ایجاد جریان سیال فکری نسبت به نهادینه کردن وگفتمان سازی مبتنی بر ارزش های انقلاب اسلامی اهتمام ورزیم .

وقطعا این وظیفه خطیر بردوش نخبگان،اساتید فعال ومجموعه های دانشجویی است.البته عوامل دیگری  نیز دست به دست هم داده اند تا این مسئله محقق نشود ویکی از این عوامل روی کار آمدن دولت های مختلف با سلایق گوناگون سیاسی است که به دلیل در خطر دیدن منافعشان به هر نحوممکن درراه اندازی کرسی های آزاداندیشی سستی کرده اند.. لذا اینک با توجه به اینکه در آستانه سی وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم،می طلبد جنبش دانشجویی وتشکل های دانشگاهی با هرفکر وسلیقه سیاسی با بررسی عملکرد خود وشناسایی نقاط ضعف وقوت به این سوال مهم واساسی پاسخ دهد که توانسته به عنوان دانشجوی انقلابی به تکالیف خود آنگونه که خداوند در قران کریم بیان می دارد(لایکلف الله نفسا الا وسعها)در قبال این دغدغه جدی گام بردارد؟چرا که اگر به این پرسش وسوالات بنیادی واساسی دیگر پاسخ دهیم برنامه ریزی وترسیم اهداف فعالیت در تشکل متبوع در دورانی که انقلاب اسلامی به درخت تنومدی مبدل شده وهمگان از میوه آن متنعم می شوند ومی توان اینگونه بیان داشت که تمدن نوین اسلامی در حال شکل گیری است سهل خواهد شد.

محسن انالوئی(عضوسابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور)