پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
وبلاگ زایش ذهن بررسی کرد:

نقش رسانه‌ها در اردبیل

لزوم توجه هر سازمان، گروه و یا فرد مسئول به رسانه‌های خبری خود نتایج و مشخصه‌هایی دارد که می‌تواند بر حسب سیاست‌های درست یا اشتباه نتایج متفاوتی را رقم بزند

به گزارش ابصارخبر، محمد صادق کریمی مدیر وبلاگ زایش ذهن  به نقش رسانه ها در اردبیل اشاره کرد و نوشت:

لزوم توجه هر سازمان، گروه و یا فرد مسئول به رسانه‌های خبری خود نتایج و مشخصه‌هایی دارد که می‌تواند بر حسب سیاست‌های درست یا اشتباه نتایج متفاوتی را رقم بزند. با این حال می‌توانیم از بزرگترین بنگاه‌های رسانه‌ای که فعالیت می‌کنند به عنوان مثال مدیاست، تله ویسا، نیشن مدیا گروپ و نیوز کورپوریشن که نقش مدیریت افکار جهانی را بازی می‌کنند نام برد. در کنار این رسانه‌ها برای داخل کشور نیز می‌تواند رسانه‌های خبری را شبکه‌های ملی و صداوسیما، خبرگزاری‌ها و تارنماهای اطلاع رسانی نام برد که بر اساس شیوه و نوع اطلاع رسانی متفاوت هستند؛ از خبرگزاری فارس، ایرنا، تابناک، نسیم،مشرق، تسنیم تا الف که هر یک بر پایه یک سیاست فعالیت می‌کنند می‌توان نام برد.

 

با گذر از کنار برخی فعالیت‌های رسانه‌ خارجی که عمده کارشان سیاه نمایی و نا امیدی است عده‌ای نیز بر حسب حرفه خود با شیوه نگارشی حرفه‌ای و گسترش نفوذ و مخاطبان سعی در اثر گذاری بیشتر در جوامع کنونی هستند.

 

نمی‌توان از این واقعیت گذشت که رسانه تاثیر گذار ی چندین سال را بازی می‌کند. برای بهتر متوجه شدن این منظور می‌توان به نقش توازن رسانه‌ای پرداخت. برای مثال در سال‌های گذشته روزنامه‌ را می‌توان از اثرگذارترین‌ رسانه‌ها نام برد، اما اکنون این رتبه دیگر در اختیار روزنامه‌ها نیست بلکه در اخیتار تارنماهای اینترنتی است. امروز در هر ساعت بر تعداد مخاطبان اینترنت افزوده می‌شود و این افراد برای دسترسی به پاسخ سوال‌های خود در این دنیای بیکراد اینترنت سرگردان هستند. جذب و انتقال پیام در این فضا نیز مهم ترین نقشی است که شبکه‌های اطلاع‌رسانی بازی می‌کنند.

 

با نگاهی کلی به جریان رسانه و آنچه در آن رخ می‌دهد به نقش مهش پی بردیم. در همین نوشتار سعی داریم با معرفی ظرفیت‌های استان اردبیل در باب اطلاع رسانی که بر عهده رسانه‌های محلی و منطقه‌ای تعریف می‌شود سعی می‌کنیم نقش آفرینی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

ضمینه‌های روزنامه‌های سراسری، پایگاه‌های خبری تحلیلی، خبرگزاری‌های فعال در این استان، وبلاگ‌ها و سیستم‌های اطلاع‌رسانی از جمله ظرفیت‌هایی است که وجود دارد و هر کدام در زمره مهم‌ترین رسانه‌ها در اردبیل تلقی می‌شوند.

 

لزوم موفقیت یک رسانه با نزدیکی شاخصه‌های تعریف شده آنها به نظرات و دیدگاه‌ طیف‌های مختلف مردمی و پاسخ به مطالبات آنها از مواردی است که مورد توجه اکثر رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

حضور مسئولان در شبکه‌های محلی، مصاحبه‌های انجام شده با مدیران توسط رادیو، گفتگو با عوامل اجرایی و مدیریتی اردبیل با خبرگزاری‌ها و نشریات از جمله دریچه‌هایی هستند که در این استان به عنوان رسانه‌های فعال تلقی می‌شوند. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است در دسترس بودن این عوامل اداری از جمله اصولی است که می‌تواند در ارتباط‌گیری موثر و پویا و همچنین موفقیت آن سازمان و همزمان رسانه‌ مربوط نقش بازی کند.

 

امروز توجه جدی مسئولان استان به برقراری ارتباط با رسانه‌ها از جمله درخواست و مطالبات اکثر رسانه‌های استان است. آسیب‌های موجود در عرصه‌های اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه‌ها نیز مواردی است که نمی‌توان از کنار آنها به سادگی عبور کرد و باید توجه بزرگان در کارگاه‌ها و جلسات مختلف واکاوی و بررسی شود. وجود مطالبات و درخواست‌های مسئولین و سازمان‌ها نیز مواردی است که رسانه‌ها را موظف می‌کند در این حرفه خبری با این موارد تعامل سازنده داشته باشند و در صورتی که این تعامل دوجانبه نباشد و دچار دستخوش‌هایی باشد می‌تواند آسیب‌های جدی را به بدنه رسانه‌ای استان و مسئولان وارد کند. در ادامه سعی داریم در ابتدا با آسیب شناسی فضای رسانه‌ای استان و ارتباط مدیران دستگاه‌ها با خبرنگاران را بررسی و راهکار‌هایی را پیشنهاد دهیم.


انتهای پیام/