کد خبر: 100 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل‌:

خون بند ناف کم هزینه تر از سلولهای بنیادی است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: اخذ خون بند ناف روش بی‌خطری بوده که طی آن آسیبی به بدن مادر و جنین وارد نمی‌شود در حالی‌ که برای اخذ سلول‌های بنیادی از سایر بافت‌ها روش‌های پر هزینه به کار برده می‌شود.

خون بند ناف کم هزینه تر از سلولهای بنیادی است

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، رامز نصیری‌صالح عصر امروز در جریان بازدید از مرکز مطالعات علمی،‌ تحقیقاتی جهاد دانشگاهی اردبیل اظهار کرد: طبق قرارداد منعقده بین شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی و بیمه البرز، از این به بعد تمام نمونه‌های ذخیره شده در بانک خون بند ناف رویان زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: طبق این قرارداد در صورت وارد شدن خسارت به نمونه‌های ذخیره شده، تمام مبالغ دریافتی از صاحبان نمونه به طرف قرارداد مسترد می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان گفت: همچنین براساس این قرارداد زیان ناشی از نداشتن قابلیت استفاده از نمونه خون بند ناف فریز شده برای درمان از طریق پیوند در زمان استفاده برای نوزاد یا هر شخص دیگری به دلیل کافی نبودن تعداد سلول ناشی از مسئولیت نگهداری مبلغ 500 میلیون ریال به عنوان خسارت به صاحبان نمونه پرداخت می‌شود.

نصیری صالح با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف نسبت به سلول‌های بنیادی مغز استخوان برای انجام عمل پیوند از عارضه کمتر و شانس بیشتری برخوردار است، افزود: با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته، آمار بیمارانی که به کمک این سلول‌ها بهبود یافته‌اند رو به افزایش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته امروزه این سلول‌ها ثروتی نهفته هستند که استفاده از آن نویدبخش آینده‌ای روشن است چرا که در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نصیری صالح با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی انتخابی بوده که بسیاری از پدران و مادران در سراسر جهان برای فرزندان خود مورد توجه قرار می‌دهند، اضافه کرد: اخذ خون بند ناف روش بی‌خطری بوده که طی آن آسیبی به بدن مادر و جنین وارد نمی‌شود در حالی‌ که برای اخذ سلول‌های بنیادی از سایر بافت‌ها روش‌های پر هزینه به کار برده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های بتاتالاسمی ماژور و کم‌خونی داسی شکل، ناهنجاری‌های گلبول قرمز، درمان کم‌ خونی آپلاستیک و فانکونی، لوسمی حاد و مزمن مؤثر است.

انتهای خبر