نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10002 ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

با حضور جمعی از نویسندگان اردبیل انجام گرفت؛

رونمایی و نقد و بررسی کتاب «ناچاریم بازی کنیم» در اردبیل

کتاب «ناچاریم بازی کنیم»برگرفته از دو نظریه بازی‌های ریاضی و نشانه‌شناسی اجتماعی با حضور نویسنده این کتاب در اردبیل رونمایی شد.

رونمایی و نقد و بررسی کتاب «ناچاریم بازی کنیم» در اردبیل

به گزارشس ابصارخبر،  شامگاه امروز به مناسبت هفته‌های کتاب، فلسفه و پژوهش و با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، کتاب«ناچاریم بازی کنیم» از امید قیامی اردبیلی در مجموعه فرهنگی دکتر بوک اردبیل رونمایی، نقد و بررسی شد.  

امید قیامی اردبیلی نویسنده اردبیلی در این مراسم گفت: کتاب «ناچاریم بازی کنیم» برگرفته از دو نظریه بازی‌های ریاضی و نشانه‌شناسی اجتماعی است،  

وی نگاه انتقادی به مساله اخلاق نسبی در موضوع بازی دارد و این ویژگی تاسف‌بار پست مدرنیست است، اما از سوی دیگر جریان پست مدرنیست را امری ناگزیر دانست.  

قیامی اردبیلی تصریح کرد: مساله نفع مادی، درصدد درک هیچ موجود دیگری نیست، حتی «بخشش بر موجود دیگر» نیز حالت ثانویه و مبهمی از خودخواهی می‌باشد که در مساله سود نهفته است. معناگرایی، راهش را از بازی¬ها جدا می¬سازد، زیرا آنها بر مبنای عدالت در شفقت و سود جهان شمول، استوارند.  

این نویسنده اردبیلی از منتقدین خواست تا افکار وی را نقد کنند؛ به این دلیل که در این کتاب به بخش‌هایی چون نگرش اخلاقی، بالندگی و زندگی، بازی بوروکراسی، فریبندگی و به نشانه شناسی اجتماعی پرداخته شده است.  

قیامی اردبیلی خاطرنشان کرد: بنده این کتاب را با موضوع صرفاً فلسفی ننوشته¬ام، بلکه مقصودم این بود که به یک موضوع ریاضی نگاه اجتماعی و فلسفی داشته باشم. به این دلیل که فلسفه ما را متوجه لایه¬های عمیقی از واقعیت می‌کند، لایه¬هایی که توصیفی از آنها نداشتیم، واژگان فلسفی، نتیجه اندیشیدن ما به دستاوردهای واقعی هستند.  

نویسنده کتاب«ناچاریم بازی کنیم» مفهوم توسعه و گریز از سطحی‌نگری را در معناگرایی و دستاوردهای بنیادین معرفی کرد و ادامه داد: مقولاتی چون تربیت، رشد دانش و آگاهی، افزایش رفاه، عدالت و سایر مفاهیمی که می¬توانند به صورت عمومی به زندگی بشری کیفیت ببخشند.  

 وی با اشاره به محتوای این کتاب تازه تالیف خود، گفت: در ابتدای کتاب به تاریخچه نظریه بازی اشاره شده است؛ با وجود اینکه اصالت این موضوع یک نظریه ریاضی است؛ در این کتاب هیچ کار ریاضی انجام نمی‌پذیرد؛ بلکه با مصداق‌هایی از مسائل و معضلات به لایه‌های زیر پوست واقعیت پرداخته می‌شود.  

قیامی اردبیلی اضافه کرد: این کتاب کوشیده است که یک تئوری جدید علمی و جهانی را در قالب یک فلسفه عمومی ارائه کند و به مخاطب خود نگرشی ژرف اندیشانه بدهد. این کتاب اغلب مثال‌های خود را از دوران کرونا برمی‌گزیند و به وقایع معنادار یا بازی گونه¬ای می¬پردازد که در ارتباط با این پاندمی اتفاق می‌افتند.  

نویسنده اردبیلی گفت: بشر هزاران سال است که راه تمدن را می‌پیماید و در کنار همۀ ابزارهای مدرن که برای تحقق رفاه، عدالت و آزادی ساخته است؛ هنوز هم اغراض خود را از راه غلبه و فریبندگی به پیش می‌بَرد. انسان امروزی «بردۀ» برنامه‌ریزی‌های تجارت شده و در گذر از مسائل آن، عاجز مانده است. همچنین، در روزگار ما بیش از هر دورانی، ارزش‌های فرهنگی توسط مدعیان آنها از بین رفته و هر معنایی وارونه‌سازی می‌شود.  

وی افزود: کتاب«ناچاریم بازی کنیم» با نگاه فلسفی بیشتر به این موضوع تأکید می‌کند که در زیر پوست واقعیت، موضوعی بنام«طعمه» وجود دارد که باید آنرا شناخت و در تحلیل‌ها مدنظر قرار داد. این کتاب در کنار دو مسئله«بازی» و«معنا» پنجرۀ متفاوتی را برای تردید ورزیدن به جهان پسا‌مدرن می‌گشاید.  

گفتنی است مریم سلطانی دانشیار گروه فسلفه و حبیب ابراهیم‌پور استاد گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی با ارائه نظرات تخصصی کتاب«ناچاریم بازی کنیم» را در مجموعه فرهنگی دکتر بوک مورد نقد و بررسی قرار دادند.  

شایان ذکر است امید قیامی اردبیلی متولد ۱۳۵۶ اردبیل و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است. غالب نوشته‌هایش از جنس علمی-فلسفی است و علایق تألیفی یا نوشتاری او در بیشتر موارد شامل موضوعاتی از علوم انسانی است که برگرفته از ریاضیات یا فیزیک هستند؛ همچنین مقالات متعددی از وی در نشریات داخلی و خارجی منتشر شده است. این نویسنده تلاش دارد که نوعی از فلسفیدن را ارائه کرده، به رابطۀ میان پدیده‌ها بر مبنای موضوعات جدیدی از دانش بنگرد. بر همین اساس، ضمن نوگرایی در متون، او سعی می‌کند که نوشتار فلسفی خود را با علم آغاز و با ادبیات به پایان برساند. تاکنون از وی آثاری همچون ناچاریم بازی کنیم (۱۴۰۲). تهران: نشر لوگوس، جهان زایش‌ها (۱۳۹۸). تهران: نشر کافل، موج‌ها و بازی‌ها (۱۳۹۶). تهران: نشر هنر آبی و جداساز لرزه‌ای سازه‌ها با جداگر الاستومریک (۱۳۹۱). تهران: انتشارات دانشگاه شهید رجایی منتشر شده است.  

 

انتهای خبر/ ج