نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10019 ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی:

تبیینِ درست و در زمانِ مناسب از سوی روشنفکران از اهداف جهاد تبیین است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: هدف از جهاد تبیین، «جلوگیری از تحریف»،«حفظ پشتوانه اجتماعی» حفظ حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی و « رفع مشکلات و سختی‌ها»، در صورت تبیینِ درست، منطقی و در زمانِ مناسب از سوی روشنفکران، علما و اهل فرهنگ و ادب، می‌باشد.

تبیینِ درست و در زمانِ مناسب از سوی روشنفکران از اهداف جهاد تبیین است

حجت الاسلام محمد رضا مصلح نیا در گفتگو با ابصار خبر، با اشاره به موضوع جهاد تبیین که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، اظهار کرد:  جهاد تببین عبارت از روشنگری هایی است که از روی کارهای علمی و تحقیقی، برای مقابله‌ با دشمن و وسوسه‌های آنها انجام می شود. البته برای اولین ‌بار، این اصطلاح را  مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵، به‌کار برد و ایشان نیز معتقد هستند این اصطلاح از وصیت‌نامه امام علی(ع) به امام حسن و امام حسین(ع) گرفته شده است.

وی افزود: هدف از جهاد تبیین، «جلوگیری از تحریف»، تحریف حقایق تاریخی «حفظ پشتوانه اجتماعی» حفظ حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی و «از بین رفتن مشکلات» رفع مشکلات و سختی‌ها توسط مردم، در صورت تبیینِ درست، منطقی و در زمانِ مناسب از سوی روشنفکران، علما و اهل فرهنگ و ادب ، می باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نقش جهاد تبیین در جامعه را تبیین واقعیت ها و حقایق توسط همه دستگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: جهاد تبیین بیان واقعیت‌هایی است که کمتر به آنها پرداخته شده است و از دیدگاه اسلام، هر عملی که در مواجهه‌ با دشمن و با تحمل سختی و مشقت و با تلاش و کوشش انجام گیرد، جهاد نامیده می شود و برای تبیین و روشنگری نیز باید جهادی عظیم صورت گیرد. ایران اسلامی پس از اینکه دشمنان را در جنگ سخت شکست داد ، دشمنان به جنگ نرم و فریبکاری روی آوردند، جنگ رسانه‌ای و تسلط بر ذهن و ادراک عمومی را در دستور کار قرار دادند که اگر در این زمینه نیز مانند جنگ سخت بتوانیم خود را قدرتمند کنیم، تیر خلاص را به دشمن زده‌ایم.

مصلح نیا با اشاره به جایگاه جوانان در جهاد تبیین گفت: دشمنان شبانه روز تلاش می کنند تا با هجمه به فرهنگ ما، هویت ما را تغییر دهند و مانع پیشرفت، عزت و تعالی شوند. با تهاجم فرهنگی، برای رسیدن به مقاصد شوم خود و با به اسارت گرفتن ملت ایران، به بنیان‌های فرهنگی ما هجوم ‌برند و در این هجوم، باورهای تازه‌ای را به قصد جایگزینی بر فرهنگ و باورهای اسلامی و ملی ما وارد می‌کنند. نسل جوان باید توجه داشته باشد در این جهاد وظیفه این است که این واقعیت‌ها را برای ملت ایران و مردم کشورمان تبیین کند و با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله نماید.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده اند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملت و امید آینده این کشورید، به مسئله تبیین اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود... هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید... افکار صحیح را منتشر کنید... باید حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به کارگیری اخلاق منتشر کنید. امروز همه بایستی در این میدان حرکت بکنیم».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به وظیفه مسئولین در خصوص جهاد تبیین بیان کرد: جهاد تبیین موضوعی بود که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به آن اشاره کرده اند و آن را امری ضروری و لازم در کشور می دانند و بر اجرای آن توسط مسئولین تاکید می کنند. بنابراین تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی از حیاتی ترین امور است. امروز جهاد، در فضای مجازی و رسانه ای و اطلاع رسانی است، باید روشنگری اتفاق بیافتد. پیامبر(ص) تاکید دارند که هدایت و لو یک نفر با ارزش است . بنابراین رسالتی بالاتر از جهاد تبیین نیست که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند و مسئولین باید مردم را از خدمات نظام آگاه کنند.

حجت الاسلام مصلح نیا در توضیح این مطلب که چه گامهایی می شود در راه جهاد تبیین برداشت؟ گفت: در جهاد تبیین مورد نظر مقام معظم رهبری، کار گروهی و تشکیلاتی، ارتقای سطح بنیه و آگاهی های فردی و انتقال به جامعه پیرامونی، تولید محتوای ارزشمند و مورد نیاز جامعه، تبیین حقایق و واقعیت ها برای جوانان، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای جامعه برای کاهش باورپذیری هجمه های عملیات روانی دشمن، مطالبه گری درست و اصولی می باشد.

وی نقش دانشجویان در جهاد تبیین را بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود، تولید محتوای ارزشمند در فضای مجازی و رسانه ها با هدف آگاه سازی مردم از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و مقابله با کینه توزی‌ها و توطئه‌پراکنی های دشمنان این نظام شکوهمند عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/ پ