نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 10024 ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی:

مهم‌ترین وظایف دانشجویان شناخت حقایق و مقابله با تحریف‌ آن است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف دانشجویان شناخت حقایق و مقابله با تحریف‌ حقایق و واقعیت‌ها است، دانشجویان نباید صرفاً گیرنده‌ داده‌های گزینشی باشند و همچنین باید پردازنده و بیان‌کننده حقایق و واقعیت‌ها برای جامعه باشند.

مهم‌ترین وظایف دانشجویان شناخت حقایق و مقابله با تحریف‌ آن است

حجت الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا در گفتگو با ابصار خبر، با اشاره به اینکه مهمترین مسائل حال حاضر برای دانشجویان امید به آینده است، افزود: اگر دانشجویان واقعا دنبال دانش یا مراتب دیگری از علم در دانشگاه باشند، بزرگ‌ترین و مهمترین مسئله آینده دانشجو است. قشری که جزو آسیب پذیرترین اقشار به حساب می‌آیند و از تمامی جهات درگیر نگرانی‌های شخصی خود و سایر عوامل اطراف است. البته یادآور می‌شوم که دوران دانشجویی می‌تواند یکی از بهترین دوران زندگی در جهت افزایش درک انسان از خود و رشد شخصیت باشد و صد البته این سازندگی در صورتی میسر می‌شود که دانشجو نگران هزار و یک مسئله اساسی و جزئی نباشد. امید به آینده در دل دانشجوها هراس می‌اندازد  و در جاهایی که نباید به دنبال آن می‌گردند.

وی در پاسخ به اینکه دانشجویان چگونه می‌توانند در مسائل جاری مملکت و جامعه نقش ایفا کنند؟ اظهار کرد: باتوجه به جایگاه  دانشجو در اجتماع، آنها سفیر دانش، خرد و آگاهی از بستر آکادمیک به بستر جامعه می‌باشند و وظیفه آگاهی ‌بخشی در سطح جامعه را به عهده دارند، بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف دانشجویان شناخت حقایق و مقابله با تحریف‌ حقایق و واقعیت‌ها است، دانشجویان نباید صرفاً گیرنده‌ داده‌های گزینشی باشند و همچنین باید پردازنده و بیان کننده حقایق و واقعیت‌ها برای جامعه باشند، چنانچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم هم اشاره کرده‌اند که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت؛ بنابراین یکی ازمهم‌ترین وظیفه و رسالت دانشجویی دریافت منابع شناخت صحیح، تحلیل و بیان آن در جامعه است.

جامعه برای رسیدن به قله خوشبختی و عظمت، نیاز به اصلاح دارد و کسی جز نخبگان و دانشجویان نمی‌توانند در سطوح مختلف برای اصلاح جامعه قدم بردارند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «انَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاحْسَانِ وَ إِیتَاء ذِی الْقُرْبیَ‏ وَ یَنْهَی‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» (نحل/۹۰)؛ خدا به عدالت و نیکی کردن و بخشش به خویشان فرمان می‌دهد و از کار بد و ناروا و ستمگری منع می‌کند و پندتان می‌دهد، شاید اندرز گیرید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نقش و وظیفه مسئولان برای استفاده از دانشجویان نخبه و نخبگان در حل مسائل مملکت را فراهم کردن (امکان اشتغال) و (امکان تداوم مطالعات و تحقیقات) عنوان کرد و افزود: توجه مسئولین و خانواده‌ها به عناصر نخبه دانشجویی ، حمایت از ایشان و جهت‌دهی افکارشان در مسیر تقوا و خدمت به جامعه اسلامی، می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کند مشروط به آن که به سرمایه‌های کشور و جامعه خود اعتماد کرده و به دنبال فرهنگ بیگانه و دستاوردهای غربی‌ها نبوده و بخواهیم جامعة خود را با دانشجویان نخبه بسازیم.

حجت الاسلام مصلح‌نیا در پاسخ به این سوال که مسئولان دانشگاهی و اساتید چه نقش و مسئولیتی در استفاده از دانشجویان در حل مسائل ( به طور اعم) دارند و در این راستا چه حمایت‌هایی باید انجام شود؟ بیان کرد: با وجود پژوهشکده‌های فعال در دانشگاه، پژوهش و فناوری و همکاری با پارک علم و فناوری با دعوت از دانشجویان برای فعالیت در این مراکز، یکی از ویژگی‌های برجسته دانشگاه است که در این صورت کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری به شمار می‌رود و همچنین زیرساخت‌های نسبتاً مناسبی در دانشگاه فراهم هست که دانشجویان می‌توانند کسب و کارهای خود را که مبتنی بر ایده‌ها و روش‌های نوین و فناوری است ایجاد کنند و دانشگاه از این ایده‌ها حمایت‌های قانونی و مالی کند.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/ پ