نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 10025 ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل:

دانشجویان نسبت به آینده شغلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی دغدغه دارند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل گفت: نگرانی و دغدغه نسبت به آینده شغلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی شاید یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دانشجویان باشد که باید در این شرایط حساسیت ویژه ای در همه دستگاه‌های حاکمیتی وجود داشته باشد و این دغدغه‌ها رفع شود.

دانشجویان نسبت به آینده شغلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی دغدغه دارند

حجت الاسلام عبدالله حسنی در گفتگو با ابصار خبر، به مناسبت ۱۶ آذر «روز دانشجو» و با اشاره به مسائل دانشجویان اظهار کرد: از یک نظر شاید نتوان همه مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان را ذیل یک عنوان واحد دسته‌بندی کرد چون که هر دانشجویی و حتی هر دانشگاهی به تناسب شرایط خاص خودش اقتضائاتی دارد و مسائل و مشکلاتی برای آن دانشجوها وجود دارد که در مورد دانشجویان دانشگاه دیگر آن مشکل اساساً وجود ندارد اما در حالت کلی با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌بریم از جمله پمپاژ اطلاعات مثبت و منفی و به ویژه سیاه نمایی در جامعه از طریق فضای مجازی که تبدیل به زیست بوم بسیاری از دانشجویان شده نگرانی و دغدغه نسبت به آینده شغلی و مشکلات اقتصادی و معیشتی شاید یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی دانشجویان باشد.

وی ادامه داد: باید در این شرایط حساسیت ویژه ای در همه دستگاه‌های حاکمیتی وجود داشته باشد و این دغدغه‌ها رفع شود به طوری که دانشجوی دانشگاه اطمینان خاطری داشته باشد که به پشتوانه آن جزء به درس و پیشرفت خود و کشور به چیز دیگری فکر نکند.

حسنی در خصوص اینکه دانشجویان چگونه می توانند در مسائل جاری مملکت و جامعه نقش ایفا کنند ، بیان کرد: دانشجویان در مرحله اول باید ایمان و باور به توانمندی خود برای حل مسائل و مشکلات داشته باشند؛ ایمان به اینکه آینده کشور فقط و فقط به دست آنها ساخته خواهد شد و هیچکس جزء خودشان نمی‌توانند راه حلی برای برون رفت از مشکلاتشان ارائه کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان در ادامه با اشاره به این که  بیگانگان که جز القاء یأس و ناامیدی هیچ راهکار مثبتی پیش روی نسل جدید نخواهند گذاشت افزود: گام دوم باور به این که مشکلات کشور قابل حل است و جای یاس و ناامیدی وجود ندارد و لذا از هر اتمسفری که در آن ذره‌ای یاس و ناامیدی وجود دارد به شدت دوری کنند، گام سوم تقویت بنیه علمی و مجهز شدن به سلاح علم و بهره‌گیری از تجربیات برای حل مسائل و مشکلات است.

وی در مورد نقش و وظیفه مسئولان برای استفاده از دانشجویان نخبه و نخبگان در حل مسائل مملکت اظهار کرد: مسئولان باید به نوبه خود مسئولیت خودشان را در قبال دانشجویان درک کنند و بپذیرند. مهمترین وظیفه مسئولان درک توانمندی دانشجویان و به ویژه نخبگان جامعه برای حل مسائل و مشکلات است و مرحله بعدی فراهم آوردن زمینه‌ها برای اینکه نخبگان بتوانند استعدادهای خودشان را در داخل همین کشور ظهور و بروز بدهند.

حسنی افزود:در واقع مسئولین باید به نخبگان و جامعه نخبگانی دانشگاه به چشم یک فرصت بی‌نظیر و یک ثروت کلان نگاه کنند و با جان و دل از این سرمایه عظیم محافظت کنند و زمینه‌هایی فراهم کنند که آثار این ثروت عظیم هم برای خود جامعه نخبگانی و هم برای کشور عزیزمان ایران و همه مردم ایران ملموس باشد. البته خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خورده از جمله تشکیل بنیاد ملی نخبگان و طرح‌های خوبی که در این بنیاد در حال برنامه‌ریزی و اجرا است و امیدوارم ثمراتش را هرچه بیشتر در جامعه شاهد باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان در مورد اینکه مسئولان دانشگاهی و اساتید چه نقش و مسئولیتی در استفاده از دانشجویان در حل مسائل( به طور اعم) دارند و در این راستا چه حمایتهایی باید انجام شود؟ گفت: دانشگاه خانه اصلی و محل پرورش دانشجویان و نخبگان است. در واقع اگر نخبگان استعداد اولیه‌ای دارند این استعداد به مثابه آورده اولیه است اما برای اینکه این آورده اولیه تبدیل به ارزش افزوده شود قطعاً باید محیط دانشگاه زمینه‌ای را فراهم کرده باشد که باعث شکوفایی استعدادها بشود.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

 

 

انتهای خبر/ پ