کد خبر: 107 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵

مدیر مراکز رشد و فناوری جهاد دانشگاهی:

مرکز گیاهان دارویی اردبیل از فعال‌ترین مراکز جهاددانشگاهی است

مدیر مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری جهاددانشگاهی گفت: علیرغم نوپا بودن مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل و شروع فعالیت آن از ابتدای سال‌ جاری، این مرکز یکی از فعال‌ترین مراکز رشد جهاد دانشگاهی است.

مرکز گیاهان دارویی اردبیل از فعال‌ترین مراکز جهاددانشگاهی است

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، حسین بختیاری در جلسه شورای فناوری مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: در حال حاضر جهاد دانشگاهی دارای دو پارک و 19 مرکز رشد بوده که از این تعداد چهار مرکز رویان، ابن سینا، اردبیل و پژوهشکده گیاهان دارویی در حوزه‌ پزشکی فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: با همکاری موسسات و شرکت‌های دانش بنیان، بحث تجاری‌سازی و توسعه فنآوری در مراکز رشد و پارک‌های فناوری جهاددانشگاهی نهادینه شده است تا زمینه‌ساز اشتغال مولد برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی باشد.

در ادامه رامز نصیری صالح رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل از در حال مطالعه احداث مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه اقتصادی نمین خبر داد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده ، در این مرکز عصاره گیاهان دارویی استان فرآوری خواهد شد تا با ارزش افزوده بالا عرضه شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت فندق در استان و احیای جنگل فندقلو، گفت: در حال حاضر جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با انجام طرح پژوهشی در حال جمع‌آوری اطلاعاتی از تنوع ژنتیکی و ارقام سازگار پرمحصول فندق در منطقه جنگل فندقلوی نمین است.

نصیری صالح با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دو ماه گذشته مرکز رشد فناوری فرآورد‌ه‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل، عقد قرارداد با واحدهای فناوری پذیرش شده، اسکان واحدهای متقاضی در مرکز، انجام هماهنگی لازم جهت استفاده واحدهای فناور از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز و عضویت رایگان واحدهای فناور متقاضی جهت استفاده از خدمات کتابخانه عمومی مرکزی اردبیل با دریافت معرفی‌نامه از این مرکز را از مهمترین اقدامات انجام گرفته در این مرکز دانست.

حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل نیز در این جلسه هدف مراکز رشد را حمایت از صاحبان ایده و واحدهای فناور نوپا در جهت خودکفا نمودن آن‌ها اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های رویش گیاهان دارویی در کشور بشمار می‌رود، توجه جدی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان کشور و مسئولان جهاددانشگاهی به مرکز رشد شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برجذب شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی جامع و آینده‌نگری باعث می‌شود شرکت‌های کوچک فن‌آور، توسعه یافته به طوری که پس از 4 سال از واحد جدا شود و به سمت انبوه‌سازی برود و در مسیر تبدیل شدن به پارک‌های علم و فناوری حرکت کند.

شایقی با اعلام اینکه مراتع استان اردبیل رویش‌گاه حدود یک سوم گیاهان دارویی کشور است، خواستار فعالیت جهاددانشگاهی در تهیه اسانس و عصاره‌گیری این گیاهان شد و افزود: با استخراج عصاره گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های آن، جلوی خام‌فروشی گرفته می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که خروجی فعالیت‌های دو ساله این مرکز، منجر به تاسیس پنج شرکت فن‌آور با مجوز شرکت‌های دانش بنیان شود.

انتهای پیام