کد خبر: 1147 ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷

در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه اردبيل

اگر امروز براي حق آبه دشت مغان تدبير نشود فردا دير مي‌شود

امام جمعه اردبيل از اعلان وزارت نیرو مبنی بر استفاده از فاینانس برای انتقال آب ارس به مناطق خاص به‌شدت انتقاد کرد.

اگر امروز براي حق آبه دشت مغان تدبير نشود فردا دير مي‌شود

به گزارش ابصارنیوز به نقل از سبلانه،سيد حسن عاملي در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبيل با اشاره به اعلان وزارت نیرو مبنی بر استفاده از فاینانس برای انتقال آب ارس به مناطق خاص به‌شدت انتقاد کرد.

 

وي از مسئولین امور آب و مدیریت ارشد استان سؤال کرد: این آب آیا مازاد بر حق آبه های رسمی است یا جزو حقابه است؟ در صورت اول چرا استان ما از آب استفاده نکند و در صورت دوم قطعا حق آبه دشت مغان در آینده با بحران مواجه خواهد شد و اگر امروز برای این مطامع تدبیر نشود فردا دیر خواهد بود.

 
امام جمعه اردبيل با اشاره به انفجار منطقه عسیر عربستان توسط داعش که در آن عده ای بی گناه کشته شدند، حساسیت ها و عکس العمل های علمای وهابی و مفتی اعظم را بیان و سؤال کرد، چرا نسبت به خون دیگر بی گناهان که توسط داعش ریخته می شود بی تفاوت مانده اید؟ چرا نسبت به ریخته شدن خون 11 هزار انسان بی گناه در یمن این آیات و روایات را نمی خوانید؟ چرا به منشأ این فجایع که معتقدات محمد ابن عبدالوهاب است قلم باطل نمی کشید؟
 
نماينده ولي فقيه در استان اردبيل  در بخش دیگری از خطبه ها با دعوت اهالی به صرفه جویی در مصرف آب مخصوصاً در مصارف کشاورزی گفت: 90 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می شود و در عین حال 70 درصد آب مصرف شده در بخش کشاورزی به هدر می رود و در صورتی که مصرف آب در کشاورزی قطره ای و بارانی نشود، صنعت سه هزار ساله کشاورزی در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: به احتمال قوی در اثر بی آبی در آینده جابجایی های بزرگ جمعیتی در ایران صورت خواهد گرفت و فلات ایران قابلیت سکونت خود را از دست خواهد داد.
 
نماينده مردم اردبيل در مجلس خبرگان رهبري در تصريح كرد: ایران در 30 سال گذشته 70 درصد از منابع آب زیرزمینی یک میلیون ساله خود را مصرف کرده است و در عرض 10 سال 92 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی به 4 میلیارد متر مکعب در حال حاضر رسیده است.
 
وی بر لزوم مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی و به لزوم تجدید نظر در نوع محصولات کشاورزی تأکید کرد و اظهار داشت: اگر آبیاری مکانیزه شود سالانه 1400 میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد در حالیکه کل مصرف شرب و صنعت کشور حدود 7 میلیارد متر مکعب است.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبيل در خاتمه اظهار داشت: دولت جهت توسعه آبیاری تمهیدات بسیار خوبی فراهم کرده است. هر کشاورزی که به جای آبیاری غرقابی اقدام به راه اندازی آبیاری قطره ای و بارانی كند 85 درصد هزینه آن را دولت پرداخت می کند و 15 درصد بقیه هم وام پنج ساله است.
 
وی ادامه داد: در آبیاری قطره ای 90 درصد و در آبیاری بارانی 70 درصد راندمان بالا می رود و دهها برکات دیگر بر این نوع آبیاری مترتب است.
 
عاملي از کشاورزان استان اردبيل خواست با نیت عبادت در اسرع وقت از آبیاری سنتی خارج و با آبیاری مکانیزه خدمت بزرگی به کشاورزی و آینده کشور و منابع آبی آن انجام دهند.
انتهاي پيام/