کد خبر: 1401 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور:

بهبود اقتصاد کشور در گرو تبدیل علم به ثروت است

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور تبدیل علم به ثروت را یکی از راهکار های بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواند و گفت: با وجود اینکه کشور از لحاظ تولید مقالات پژوهشی، رشد زیادی داشته است ولی تاکنون از این ظرفیت بالقوه استفاده ای نشده است

بهبود اقتصاد کشور در گرو تبدیل علم به ثروت است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، عصر امروز نشست تخصصی مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با روسا،مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های اردبیل در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

محمدحسین صادقی مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور  مدرک گرایی را از اسیب های جدی دانشگاهها توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها به جای آن که محل کسب درآمد و ارائه مدرک‌های بی‌خاصیت باشند باید به مهارت‌ها و آموزش نیروها بر معیار دانش و فناوری‌های جدید توجه کنند.

وی به رتبه شاخص دانشگاه‌های کشور در ارائه مقالات پژوهشی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مقالات پژوهشی در دانشگاه‌های کشور افزایش یافته است ولی تاکنون از این ظرفیت و پتانسیل برای تبدیل علم به ثروت به نحو احسن استفاده نشده است.

صادقی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی آماده حمایت از طرح‌های علمی دانشگاه‌ها برای تبدیل آن به ثروت است گفت:استان اردبیل نیز باید برای افزایش سهم خود از این صندوق تمام سعی و تلاش حود را انجام دهد.

وی با یاداوری اینکه یکی از راهکارهای پویایی اقتصاد در کشور تعامل دانشجویان و اساتید در جهت تبدیل علم به ثروت است، اظهار داشت: اگر بتوانیم برای تولید ثروت در طرح‌های علمی گام های اساسی برداریم آنگاه می توانیم اقتصاد کشور را از وضعیت کنونی بهبود دهیم.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور وضعیت کنونی اقتصاد کشور و فارغ‌التحصیلی 4 و نیم میلیون دانشجو را که آماده ورود به بازار کار هستند را خاطر نشان کرد و افزود: باید در این راستا علاوه بر تدبیر دولت، دانشگاه ها نیز با ایجاد فضای کسب و کار و از طریق تبدیل علم به ثروت راه گشا شوند.

صادقی خام فروشی را مهمترین آسیب صنعت کشور دانست و افزود: برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصاد، باید کشور را از خام فروشی دور کنیم که این امر مستلزم برنامه‌ ریزی های دقیق و اساسی است.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در پایان سخنان خود روی اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت دانشگاه‌ تأکید کرد و افزود: ما در زمینه فناوری، ایجاد اشتغال و رقابت‌پذیری در این حوزه با کاستی‌ها و نارسایی‌های زیادی رو به‌ رو هستیم بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیانی که از دل دانشگاه‌ها و با ایجاد دفاتر ارتباطی بین صنعت و دانشگاه ایحاد می شوند می توانند بستر و زمینه حرکت تحولی در این حوزه را به وجود آورند.

در ابتدای این نشست محمد نریمانی قائم مقام دانشگاه محقق اردبیلی خواستار برنامه‌ریزی‌های اساسی در راستای تبدیل علم به ثروت در دانشگاه‌ها شد و تصریح کرد: یکی از راهکارهای درآمدزایی دانشگاه‌ها تبدیل علم و ایده‌های علمی به ثروت است.

نریمانی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه تجاری‌سازی علم در دانشگاه‌های استان اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است گفت: دانشجویان، اساتید و نخبگان علمی باید برای تحقق این امر مهم پیشگام شوند تا هرچه زودتر شاهد رشد و شکوفایی استان در عرصه‌های مختلف باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیل با انتقاد از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:این صندوق از ایده‌ها و طرح‌های علمی دانشجویان حمایت های لازم را بعمل نمی آورد و  ما باید خودمان بتوانیم این طرح‌ها و ایده‌ها را در دانشگاه‌های استان به ثروت تبدیل کنیم.

نریمانی در پایان سخنان خود حمایت‌های استاندار از دانشگاه‌ محقق در راه اندازی پارک علم و فناوری در استان اردبیل را خاطر نشان کرد و افزود:راه‌اندازی این پارک فرصتی بسیار مهم و مناسبی برای تبدیل طرح‌ها و ایده‌های علمی به ثروت است که در رسیدن به این هدف همه با هم تلاش کنیم.

گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌های استان اردبیل، سهم استان را از این صندوق ناچیز دانست و اظهار امیدواری کرد: با افزایش سهم  استان اردبیل ازصندوق توسعه تدر اینده نزدیک شاهد توسعه و ارتقای علمی در دانشگاه‌های اردبیل باشیم.

صادقی با بیان اینکه صندوق نوآوری در استان اردبیل در سال 92 راه‌اندازی شده است، گفت: اعتبارات اختصاص یافته در این مدت به استان بسیار ناچیز بوده و باید این امر با اتخاذ تدابیر ویژه ای از سوی مسئولان افزایش یابد.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود توسعه شرکت‌های دانش بنیان را از اولویت‌های اساسی دانشگاه محقق اردبیلی قلمداد کرد و گفت:مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید در کنار هم و همصدا تلاش کنند تا این وضعیت بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/