کد خبر: 1469 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸

اقتصاد مقاومتی در زندگی عشایری یک واقعیت انکار ناپذیر است

یک دانشجوی عشایر گفت: عشایر به عنوان یکی از عمده ترین صادرکننده گان درمحصولات دامی کشور الگوی مثال زدنی در ایجاد اقتصاد مقاومتی هستند

اقتصاد مقاومتی در زندگی عشایری یک واقعیت انکار ناپذیر است

رضا ندایی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفتگو با خبرنگار ابصارنیوز از عشایر به عنوان  الگوی مثال زدنی در اقتصاد مقاومتی نام برد و اظهار داشت: عشایر علاوه بر تامین نیازهای داخلی خود بخش اعظم ی از محصولات خود از قبیل لبنیات و صنایع دستی را به سراسر کشور نیز صادر می کنند.

ندایی با بیان اینکه عشایر در تولیدات لبنی، خودکفاء هستند و علاوه بر محصولات غذایی حتی صنایع دستی سنتی خود را نیز بصورت خرده و عمده صادر می کنند، گفت: به عنوان مثال عشایر از پشم گوسفندان نخ محلی (با جهره می ریسند) تولید می کنند و با تبدیل نخ تولید شده به طناب از آن جاجیم، گلیم، ورنی و فرش تولید می کنند که علاوه بر ارز آوری برای کشور، خود به خود نیز باعث ایجاد جاذبه های توریستی نیز می شود.

این دانشجوی کارشناسی ارشد در خصوص ترویج اقتصاد مقاومتی در خانواده های شهری،زندگی عشایری را الگوی خودکفایی در زندگی روزمرهتوصیف کرد و گفت: مطمئنا عشایر ائل سون اولین قشری از جامعه ایران اسلامی است که با تاسی از فرامین مقام معظم رهبری به اقتصادمقاومتی عمل کرده است.

وی با یادآوری اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری صرفه جویی است افزود: عشایردراین خصوص پیش قدم بوده و هرگز مرتکب اسراف و تبذیر نشدند.

اقتصاد مقاومتی درعشایر شعار نیست.

این دانشجوی اهل عشایر گفت: رونق بخشیدن به تولیدات دامی وکشاورزی علاوه بر اینکه به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می کند کارآفرین نیز است.

ندایی با بیان اینکه عشایر در تاریخ ایران همواره تأثیرگذار بودند گفت: این تأثیرگذاری به خاطر این است که عشایر همواره در تمام ابعاد زندگی خود روی پای خود ایستاده اند که این روحیه خودباوری، خود قدرت و اقتدار کشور را نیز در پی داشته است.

وی توجه به تولیدات کشاورزی، دامپروری، دامداری، صنایع و معادن را از جمله مهمترین مسئله روزکشور توصیف کرد و گفت: که دولت و بخش خصوصی در این زمینه باید سرمایه گذاری کند.

وی افزود: اگر دولت از عشایر بطور جدی حمایت کند دیگر نیازی به واردات گوشت نخواهد بود و حمایت از تولیدات دامی وکشاورزی عشایری و روستایی خود به خود، زمینه اشتغال جوانان را نیز فراهم کرده و بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله بیکاری، فساد اجتماعی، اعتیاد و... نیز تاحدود زیادی کاهش پیدا  خواهد کرد.

ندایی در پایان سخنان خود عشایر را مردمانی سالم و صادق خواند و گفت:  اگر از عشایر پشتیبانی مالی و حمایت شود می توانند برای کشور از لحاظ اقتصادی مفید واقع شوند.

انتهای پیام/