پربازدیدترین ها

کد خبر: 1511 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴

در همایش حزب ندای ایرانیان در اردبیل مطرح شد

مشکل ایران،عدم توازن بین مسئولیت و قابلیت است

استاد حوزه و دانشگاه به هم خوردن موازنه بین مسئولیت ها و قابلیت ها را از مشکلات عدیده و مهم جوامع اسلامی دانست و تأکید کرد: بر اساس آموزه های قرآنی و سنت، باید بین مسئولیت و قابلیت در افراد توازن برقرار شود تا تعادل جامعه به هم نخورد.

مشکل ایران،عدم توازن بین مسئولیت و قابلیت است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز،شامگاه پنجشنبه حجت الاسلام سید صادق قادری مدرس حوزه و دانشگاه و عضو مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش " امام حسین(ع) اولین مصلح" که به همت دفتر حزب ندای ایرانیان  اردبیل در محل تالار حافظ برگزار شد با اشاره به مراحل قیام امام حسین (ع) به تعریف واژه اصلاح طلب پرداخت.

قیام امام حسین(ع)،مبتنی بر کنش و واکنش بود

عضو مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش حزب ندای ایرانیان در اردبیل با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) ابتدا با مبارزه منفی و مهاجرت از مدینه به مکه آغاز شد، اظهار داشت: در اوج خفقان حاکمان جور زمان و اصرار بر اخذ بیعت با یزید، امام حسین(ع) به اجبار از مدینه به مکه مهاجرت کرد تا به این خواسته نامشروع ظالمان زمان تن ندهد.

حجت الاسلام قادری در ادامه سخنان خود به تشریح مبارزه مثبت امام حسین(ع) پرداخت و گفت: بعد از این واقعه و گسیل دعوت نامه های سیل آسای مردم کوفه مبنی بر ایجاد بستر های لازم جهت قیام  علیه ظلم و فساد زمان وحرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه علناً مبارزه مستقیم و مثبت امام حسین (ع) با ظلم و جور حاکم بر جامعه آغاز شد.

هدف امام حسین(ع)از قیام عاشورا،اصلاح امت جدش بود

وی با اشاره به احادیث برجای مانده از امام حسین(ع) در اینخصوص نیز گفت:در روایات آمده است که خود امام حسین(ع) می فرمایند:خروج من نه از سر خودخواهی و تباهی بلکه از سوی اصلاح امت جدم است.

مدرس حوزه و دانشگاه  آغاز حرکت و  شروع قیام امام حسین(ع) را از روزهای آخر حضور امام در مکه ذکر کرد و افزود: بنابر شواهد موجود این قیام  هیچگاه براندازانه نبوده بلکه تنها جهت اصلاح امور امت در حوزه ای گسترده بوده است.

قادری در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف واژه اصلاح طلبی پرداخت و گفت: اصلاح طلبی برخلاف ذهنیت موجود و جبهه گیری های سیاسی، زدودن الایش ها و پستی های موجود در جامعه است.

اصلاح طلبی در زبان عربی به معنی ویرایش است

وی با بیان اینکه اصلاح طلبی در زبان عرب پیرایش و ویرایش است، گفت: اصلاحات دارای خواستگاه پذیرش اصل ساختار و پذیرش وجود فراگیر درون سیستم است.

مدرس حوزه و دانشگاه قیام امام حسین(ع) را انجام اصلاحات همه جانبه خواند و تصریح کرد: اجرای سنت پیامبر(ص) و روش امیرالمومنین (ع)از جمله علت هایی بود که امام حسین (ع) به خاطر آنها قیام خود را آغاز کرد.

در ادامه قادری ظلم و فساد زمان امام حسین(ع) را یادآور شد و تصریح کرد: درک فساد و تصورات فجایع حاصل از فسادهای آن برهه در اینده موجب شد تا امام حسین (ع) دست به قیام جهت اصلاح امور جد خود بپردازد.

بین مسئولیت و شایستگی توازن نیست

عضو مرکز تحقیقات وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام به هم خوردن موازنه بین مسئولیت ها و قابلیت ها را از مشکلات عدیده و مهم جوامع اسلامی دانست و تأکید کرد: بر اساس آموزه های قرآنی و سنت اهل بیت(ع)، باید توازن بین مسئولیت و قابلیت در افراد برقرار شود تا تعادل جامعه به هم نخورد.

قادری رابطه میزان شایستگی با  پذیرش مسئولیت در جوامع اسلامی را رابطه متقابل دانست و افزود: حضرت علی (ع ) به مقام امامت دست یافت چون لیاقت و شایستگی این منسب الهی را داشت.

وی امانت داری و آگاهی، چیره دستی و پاک دستی و تخصص در کنار تعهد را از ویژگی های موازنه مسئولیت در جوامع برشمرد و گفت: بعد از رحلت پیامبراکرم(ص) این توازن به هم خورد بطوریکه امام به حق و جانشین پیامبر به مدت 23 سال گوشه نشین شده و تنها به امور کشاورزی در مدینه پرداخت.

باندبازی مهمترین عامل به هم خوردن توازن جامعه است

استاد حوزه و دانشگاه مسائل جناحی و باند بازی را مهمترین عامل به هم خوردن توازن در جوامع اسلامی خواند و با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)  گفت:فساد عملی که بدون علم باشد به مراتب بیشتر از اصلاح آن است.

مسئولیت دادن به جاهل همانند مسئولیت دادن به خائن است

عضو مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با اشاره به نوشته های محمدرضا حکیمی که از روایات امام صادق (ع) نشات کرفته است گفت: دادن مسئولیت به غیر کارشناس همانند دادن مسئولیت به خائن است چونکه انسان جاهل همان کاری را می کند که فرد خائن در پی انجام آن است. 

قادری زیر سوال بردن کرامت انسان را از دیگر پی آمدهای عدم توازن در جامعه خواند و گفت: انسان از لحظه آفرینش دارای ارزش و قدر و منزلت است که اگر به شایستگی ها و لیاقت هایش توجهی نشود، شخصیتش له شده و وی گوشه نشین خواهد شد.

وی با بیان اینکه حکومت پیامبر مبتنی بر کرامت انسانی بود گفت: اگر چنانچه روزی موازنه به هم بخوردافراد خودی و غیر خودی هر دو گروه زیر فقر و فساد تلف خواهند شد.

تشخیص نخبه از سفله بصیرت می خواهد

استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری ارزش انسان در قرآن کریم خاطرنشان کرد: اسلام تا آن اندازه برای انسان ارزش قائل شده است که حتی برای آزادی بردگان نیز دستور صریح داده است.

عضو مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: مردم باید در این مدت کوتاه با دست یابی به بصیرت و آگاهی های لازم  و تشخیص نخبه از سفله بتوانند با انتخاب درست و صحیح افراد نخبه  علاوه بر تعالی کشور، مملکت را نیز از بازیچه شدن توسط اشرار و ظالمین نجات دهند.

انتهای پیام/