کد خبر: 1535 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴

گزارش تصویری

منطقه حصار سنگی - آذربایجان شرقی

گروه کوهنوردی و طبیعت گردی تایلان ساوالان اردبیل با سفر به شهرستان هشترود،ضمن کوهنوردی در ارتفاعات این شهرستان از مجموعه باستانی حصار قلعه این شهرستان بازدید کرد.

منطقه حصار سنگی - آذربایجان شرقی

به گزارشابصارنیوز، تعدادی از دانشجویان اردبیلی به همراه گروه تایلان ساوالان اردبیل با سفر به شهرستان هشترود آذربایجان شرقیاز منطقه باستانی حصار قلعه نیز بازدید کردند.

 قلعه ضحاک در۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی در ایران واقع شده.نام محلی این قلعه نارین قالا است. «این مجموعه باستانی در محوطه کوهستانی سرمه‌لو و در احاطه دو رودخانه قرانقو و شورچایی واقع شده است. مجموعه باستانی قلعه ضحاک در حدود ۱۰ کیلومتر طول و ۲-۱ کیلومتر عرض دارد. تنها بنای خارج از خاک که تقریباً سالم باقی‌مانده است عبارت است از یک چهار طاقی، که در اثر مرور زمان پوشش طاق و یکی از پایه‌های آن تخریب شده که مورد مرمت قرار گرفته است. حاصل کاوش در دو فصل گذشته، کشف یک تالار وسیع ۱۱× ۱۱متر با راهروهای جانبی مقادیر زیادی گچ‌بری در طرح و نقش‌های متنوع که بیش‌‏تر با رنگ‌های اخرائی، زرد، آبی و سبز تزئین شده‏‌اند. این نقوش، شامل نقوش برجسته انسانی وحیوانی، نقوش هندسی وگل وگیاه است. مصالح به کار رفته در این چهار طاقی آجر وگچ می‌باشد.