کد خبر: 1591 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درس«سبک زندگی اسلامی» تمرین کردند

استاد دانشگاه فرهنگیان با اینکه هدف زندگی غربی،کسب حداکثر لذت در زندگی مادی است گفت:منابعی که آن ها به آن رجوع می کنند براساس تجربه و عقل است.در صورتی که در مکتب اسلام دو مولّفه اساسی ، یعنی وحی و سیره نبوی هم مراجعه می شود.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درس«سبک زندگی اسلامی» تمرین کردند

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، شب گذشته 94/9/6 همایش "بسیج، خانواده و سبک زندگی"  و تجلیل از جهادگران اردوی های جهادی دانشگاه فرهنگیان اردبیل با حضور جمعی از دانشجومعلمان و مسوولان دانشگاه فرهنگیان و  بسیج دانشجویی در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

 فطین،مشاور دانشگاه فرهنگیان اردبیل به عنوان سخنران برنامه در مورد سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای دانشجویان صحبت کرد. ایشان در این مورد گفت:مبحث سبک زندگی اسلامی- ایرانی در حیطه ی خاصّی از علم نمی گنجد و آن را می توان از حوزه های مختلفی تحلیل کرد.از دیدگاه روان شناختی و روان شناسی اجتماعی نگاه به انسان،نگاهی بشرگونه و دنیوی است. او گفت از دیدگاه روانشناسان غربی و مکاتب نظری آن ها نگاه به انسان،نگاهی فرد گرایانه است و آن ها اصالت انسان را مختص فرد می دانند.

دکتر فطین با اشاره به این نکته که  از نظر مکتب روانشناسان غربی هدف از این زندگی،کسب حداکثر لذت در زندگی مادی است افزود:منابعی که آن ها به آن رجوع می کنند براساس تجربه و عقل است.در صورتی که در مکتب اسلام،علاوه بر این دو منبع،به دو مولّفه اساسی ، یعنی وحی و سیره نبوی و فرمایش های  ائمه ی معصومین هم مراجعه می شود.

این استاد دانشگاه در این باره گفت: در اندیشه غربی، اگر چه صحبت از جمع گرایی هم صحبت می شود همین جمع گرایی با لحاظ نگاه فرد گرایی صورت می پذیرد.سپس در تکمیل این نکته یادآور شد:جامعه در نگاه غربی به معنی جمع افراد است و نگاه به عنوان نگاهی عقل گرا به حساب می آید و آن ها تجربه گرایی را مدّ نظر قرار می دهند.و حتّی در نگاه افراطی به انسان به عنوان یک حیوان خاصّ نگاه می شود.آن ها آزادی انسان را اصل قرار داده ، محوریّت زندگیشان را هم براساس اقتصاد و مادّی گرایی بنا نهاده اند.امّا در اندیشه اسلامی کل عرصه های زندگی مد نظر است و بیشتر از همه تعلیم و تربیت به عنوان « فونداسیون » شکل گیری اندیشه،به حساب می آید.

مشاور روان شناس دانشگاه فرهنگیان اردبیل در پایان سخنان خود، انسان را موجودی فرهنگی دانسته و روابطش در دنیارا  براساس ارتباط با خود،جامعه و دیگران،خدا،طبیعت و حتّی تاریخ دانست و افزود: چارچوب زندگی ما و سبک زندگی مان براین اساس رقم می خورد.

وقتی از سبک زندگی صحبت می کنیم باید بدانیم در سه حوزه باید این سبک بررسی شود:بینش(که شامل تفکرات و ایده ها،باورها و شناخت هاست)،گرایش(احساس،عاطفه،ارزش های اخلاقی باور های ارزشی) و کنش(براساس رفتار و عملکرد).

او مکتب اسلامی را هم  برگرفته از چهار منبع:قرآن و آموزه های مبتنی بر وحی،سیره پیامبر و الگوی عملی ایشان،روایات و احادیث و زندگی اندیشمندان اسلامی دانست و گفت بر این اساس باید سعی کنیم سبک زندگیمان مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد و این را در یاد داشته باشیم که کامل ترین سبک زندگی همین سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.

در ادامه ی برنامه پوستر و کلیپ «رهروان ولایـت»  بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل و کارگردانی احسان ظهیری اردبیلی ،تدوین گری بهزاد غلامی ،مدیر تولیدی محمّدرضا سعادتی و مشاوره هنری رضا ابوالحسن یان به وسیله ی خانم دکتر قاسم زاده رئیس پردیس بنت الهدی صدر ، آقای اسدی مسوول محترم ناحیه بسیج دانشجویی استان و آقای دکتر شایگان از برجستگان و اساتید تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان رونمایی و پخش شد .

سپس محمدرضا سعادتی مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل ، هم ضمن خیر مقدم و تبریک فرا رسیدن هفته بسیج خدمت مسوولان و دانشجومعلمان و حاضرین در جلسه ، به ارائه گزارش عملکرد اردوهای جهادی تابستان 94 دانشگاه فرهنگیان اردبیل(پردیس های بنت الهدی صدر و علامه طباطبایی ) پرداخت .

سعادتی افزود: جهادگران دانشگاه فرهنگیان اردبیل ،با تلاش جانانه ی خود به کلام مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی)  با عنوان "سفیران کار و تلاش" که با هدف اصلی تاسیس دانشگاه فرهنگیان که پرورش دانشجومعلمان که به تعبیری این "سفیران تحول و تعالی" نظام برومند و عظیم آموزش و پرورش در عرصه های مختلف آموزشی،علمی؛فرهنگی ،سازندگی  لبیک گفته و جامه عمل پوشاندند.

رئیس شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل، در ادامه به حضورش در خدمت خواهران و برادران جهادگر بسیجی در مناطق محروم و دور افتاده  به عنوان بزرگ ترین افتخار زندگی اش یاد کرد و افزود : در این مدّت که خدمت گذارشان در مجموعه بودم از تک تک این عزیزان یاد گرفتم و از جان فشانی و تحمل بدترین شرایط  این جهادگران که پاره ای از رسالت و وظیفه ی خود در مقابل خون شهدا و روح  امام راحل (ره) و عمل به منویات مقام عظمای ولایت (روحی فداه) بود، نهایت تقدیر و تشکر را کرد. و از حمایت های معنوی و مادی مسوولان محترم دانشگاه و بسیج دانشجویی استان در طول این اردوی 12 روزه که با حضورشان از نزدیک  در این مناطق محروم دانشجومعلمان را یاری کرد، نهایت قدردانی را به عمل آورد.

در پایان برنامه با حضور دکتر نورمند مدیریت محترم امور استانی ، خانم دکتر قاسم زاده ریاست محترم پردیس بنت الهدی صدر ، آقای اسدی مسوول محترم ناحیه بسیج دانشجویی استان و دیگر اساتید حاضر از جهادگران اردوهای جهادی و عوامل تهیه کلیپ تجلیل و قدر دانی به عمل آمد.

انتهای پیام/