پربازدیدترین ها

کد خبر: 182 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹

بولاغ اوتی نیر در آستانه نابودی

گیاه بولاغ اوتی از جمله گیاهان دارویی ارزشمند شهرستان نیر است که به دلایل گوناگون از جمله برداشت بی رویه و تغییر کاربری زیستگاه اصلی آن در معرض نابودی قرار گرفته است.

به گزارش ابصار نیوز به نقل از نیریمیز، مدتي است بشر به دلايلي از جمله عوارض زياد داروهاي شيميايي مجدداَ به استفاده از گياهان دارويي روي آورده ولي در اين ميان عواملی همچون برداشت هاي بي رويه، بسياري از اين گياهان را با خطر انقراض مواجه كرده است.
 
يكي از اين گياهان، بولاغ اوتی با نام علمي Nasturtium nasturtium-aquaticum, N. microphyllum است كه يكي از رويشگاه هاي اصلي آن در استان اردبیل تفرجگاه طبیعی بولاغلار و چشمه سارهای بهشتی آن است.
 
هر چند در طب سنتی مصرف این گیاه به دلیل خواص درمانی آن بسیار توصیه شده و در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است و در فصول مختلف به سبدغذایی خانوارها اضافه می شوند ولی برداشت بی رویه، زودهنگام و بدون برنامه آن و همچنین تغییر کاربری اراضی و احداث ماهی سراها در زیستگاه اصلی آن، این گیاه ارزشمند را در معرض نابودی قرار داده و مطمئناً طی چند سال آینده  این گیاه به مانند بسیاری از گونه های گیاهی دیگر به خاطره تبدیل خواهد شد.
 
همگان به خاطر دارند که در سال های نه چندان دور گیاه بولاغ اوتی به وفور و در همه جای بولاغلار در دسترس بوده است ولی اکنون به سختی و آن هم به دور از چشمان صاحبان ماهی سراها می توان به این به این گیاه دارویی دست پیدا کرد و البته این شرایط و خطر انقراض تنها به بولاغ اوتی محدود نمی شود و برداشت بی رویه گیاهانی همچون یارپوز(پونه)، کهلیک اوتی(آویشن) و حتی بالدرغان(گلپر) که به جرات می توان گفت استفاده چندانی در منطقه نداشته و بیشتر با اهداف سودجویانه و کسب منفعت جمع آوری می شود گونه های گیاهی ارزشمند منطقه را در معرض انقراض و نابودی قرار داده است.
 
به یقین توسعه كشت و صنعتي شدن گياهان دارويي راهکار مناسبی است که در صورت پیگیری و اجرا درحفظ گونه هاي مختلف اين محصولات پر ارزش تاثیر گذار بوده و سهمی نیز در اشتغال زایی برای جوانان جویای کار نیر خواهد داشت.
 
بولاغ اوتی حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که در پیشگیری از سرطان‌ها نقش کلیدی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌های فعال شامل ویتامین‌های E,A,C ‌و چندین نوع از ویتامین‌های گروه B هستند که از آسیب رساندن مولکول‌های رادیکال‌ آزاد به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند.
همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این گیاه خطر ابتلا به سرطان ریه و گلو را کاهش می‌دهند.
 
بولاغ اوتی سرشار از ماده‌ای موسوم به «گلوکزینولات»، یک ترکیب فیتوشیمیایی حلال در آب و حاوی گوگرد است. این ماده می‌تواند با تنظیم کردن آنزیم‌های کبد به آن کمک کند تا عملکرد تصفیه خون را به درستی انجام دهد.
این گیاه همچنین حاوی پتاسیم است و مانند یک ترکیب ادرارآور عمل کرده و آب اضافی را از بدن خارج می‌کند. همچنین بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن فیبر در درمان و پیشگیری از یبوست و دیگر مشکلات روده‌ای سودمند است.
 
انتهای پیام/