پربازدیدترین ها

کد خبر: 1847 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷

پای اشتغال در اردبیل همچنان می لنگد

در این شرایط که اشتغال استان اردبیل همچنان لنگ می‌زند، تصور می‌شد تسهيلات بانکی یک راه‌حل برای رونق دوباره بنگاه‌های به گل نشسته استان و البته فرصتی باشد برای اشتغالزایی اما وجود مشکلات در این حوزه هم خود بر عمق مشکل اشتغال افزوده است.

 پای اشتغال در اردبیل همچنان می لنگد

به گزارش ابصارنیوز به نقل از سبلانه،سالها است همواره بر لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای افزایش فرصت‌های کار در استان اردبیل تاکید می‌شود اما اشتغال همچنان به مسئله اول و آخر خانواده های اردبیلی تبدیل شده و شواهد و قراین حکایت از این دارد که در این چند سال ایجاد اشتغالزایی در استان اردبیل فقط در حد حرف و روی کاغذ باقی مانده است؛ موارد مطروحه ای که در کارگروه تخصصی اشتغال اخیر در اردبیل بر آن صحه گذاشت؛ آنجایی که طبق گفته های مدیرکل تامین اجتماعی استان افزایش آمار بیمه شدگان اردبیلی به معنای بیمه شدن افراد در شغل های جدید نیست و ناشی از تحت پوشش قرار گرفتن کشاورزان و کارگران ساختمانی است که تاکنون بیمه نبوده اند.

 

و از طرفی تاکید استاندار اردبیل بر حمایت خاص بانک‌ها از بنگاه های تولیدی این استان خود گواه این مطلب است که رکود همچنان بر واحدهای تولیدی و اندک این استان حکمفرما است و با وجود مشکل نقدینگی این واحدها  هر لحظه امکان پیوستن افراد شاغل این بنگاه ها به جمع خیل عظیم بیکاران 70 هزار نفری استان اردبیل وجود دارد؛ در عین حال آذر ماه امسال معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل اعلام کرد که 60 درصد افراد بیکار اردبیل تحصیل‌کردگان دانشگاهی‌اند که در حوزه علمی توانایی‌های لازم را نداشته و به همین دلیل نتوانسته‌اند برای خود شغل مناسبی را راه‌اندازی کرده و یا وارد بازار کار شوند، با این شرایط بیکاری همچنان در اردبیل جا خوش کرده و خیال رفتن ندارد.

 

سنگ تمام یا  سنگ اندازی/ سهم بانک‌ها در اشتغالزایی استان اردبیل

در این شرایط که اشتغال استان اردبیل همچنان لنگ می‌زند، تصور می‌شد تسهيلات بانکی یک راه‌ حل برای رونق دوباره بنگاه‌های به گل نشسته استان و البته فرصتی باشد برای اشتغالزایی که البته وجود مشکلات در این حوزه هم خود بر عمق مشکلات اشتغال افزوده است، اما چه میزان از تسهیلات اشتغالزایی ابلاغی استان پرداخت شده است و آیا این تسهیلات در مدت دو ماه آینده خرج می شود و یا با وجود نیاز شدید استان این تسهیلات هم بازگشت داده خواهد شد.

 

 به گفته حسین منوری مدیر کل تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از مجموع 114 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی ابلاغی به استان اردبیل با وجودی که پرداخت تسهیلات توسط بانک ها ادامه دارد تاکنون 71میلیارد و 900 میلیون تومان پرداخت شده که این مبلغ تحقق 72/5 درصد مبلغ تسهیلات ابلاغی استان اردبیل در سال جاری است.

 

به گفته منوری بانک ملی 30 درصد، ملت 81 درصد، تجارت 60 و صادرات 99 درصد، رفاه 28 درصد و سپه 95 درصد از تسهیلات ابلاغی به اشتغالزایی را پرداخت کرده است.

 

 البته این میزان درصد پرداختی بانک ها به متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی در حالی است که طی بخشنامه ابلاغی سال گذشته به بانک ملی، این بانک  تنها 10 درصد از  35 میلیارد و 460 میلیون تومان تسهیلات ابلاغی را می توانست پرداخت کند که با این بخشنامه سهم اعتباراتی که این بانک باید برای تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می کرد به سه میلیارد و اندی رسید.

 

در مجموع طبق اظهارات مسئولین بانک ملی و صادرات استان اردبیل این بانکها اعلام کرده‌اند که در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مشکلی ندارند این در حالیست که گفته می شود قوانین بانک ها برای ضامن خود به سدی محکم در برابر دریافت این تسهیلات تبدیل شده است.

 

 به گفته مسئولین بانک ملی در استان اردبیل در مجموع 618 طرح  اشتغالزایی و مشاغل خانگی به بانک ملی معرفی شده که برای 147طرح از این طرح ها  تسهیلات 669 میلیون تومان پرداخت شده است؛ از 551نفر متقاضی دریافت تسهیلات خود اشتغالی معرفی شده به بانک ملی تاکنون 335 نفر 35 میلیارد و 360 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

 

طبق گفته منوری از 6 میلیارد و 300 میلیون تسهیلات ابلاغ شده به مشاغل خانگی استان اردبیل در مجموع 791 طرح مشاغل خانگی با اعتبار 8 میلیاردو 600 میلیون تومان به بانک ها معرفی شده که متقاضیان 173 طرح  779 میلیون تومان تسهیلات از طریق دو بانک ملی و صادرات دریافت کرده اند.

 

در بخش مشاغل خانگی از 172 طرح معرفی شده به بانک صادرات 26 طرح با 110 میلیون تومان پرداخت شده است این میزان پرداختی ها در حالیست که مسئولین بانک  اعلام می کنند که یکی از عوامل ناکامی متقاضیان در گرفتن وام بانکی آوردن ضامن است  که در این زمینه رعایت قوانین لازم است.

 

اما بهروز زلالی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی اردبیل هم که افراد تحت پوشش سازمان متبوعش دریافت کنندگان اصلی  تسهیلات اشتغالزایی هستند، معتقد است این تسهیلات یک فرصت برای افراد تحت پوشش کمیته امداد است و در عین حالی که  مشکل تهیه ضامن برای دریافت وام های خود اشتغالی سخت ترین کار برای دریافت این تسهیلات است.

 

به گفته وی از 12 میلیارد و 400 میلیونی تومان تسهیلات ابلاغی اشتغالزایی کمیته امداد تنها 42 درصد جذب شده که مشکل بزرگ در راه جذب این تسهیلات همان مشکل ضامن است.

 

به اعتقاد زلالی کارت یارانه و سند می‌تواند ضمانت بانکی خوبی برای دریافت تسهیلات باشد که مدیران بانکی باید به آن توجه ویژه داشته باشند وی همچنین متذکر می شود که سهم افراد غیر نیازمندی که متقاضی  وام خود اشتغالی هستند نباید فراموش شود چراکه  این افراد در صورت حمایت نشدن به جرگه افراد نیازمند خواهند پیوست.

 

 تمام آمار و ارقام مربوط به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی در استان اردبیل در حالی ارائه می شود که بنا به آمار احد پنبه مدیر کل تأمین اجتماعی استان اردبیل کار جدیدی در این استان ایجاد نشده است.

 

 به گفته وی  گرچه در فاصله زمانی سال 89 تا 93 رشد چشمگیری در افزایش افراد تحت پوشش تامین اجتماعی  وجود داشته اما بیشتر افزایش بیمه‌شدگان در سال‌های 92 و 93 مربوط به کارگران ساختمانی و کشاورزی است.

 

در سال 89 بیمه شده اصلی تامین اجتماعی استان اردبیل 125 هزار نفر، افراد تحت پوشش بیمه بیکاری 1800 نفر و 16 هزار نفر نیز مستمری بگیر بودند که در کل 406 هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان اردبیل بودند اما این آمار و ارقام درسال 93 به ترتیب به 174 هزار، 1539 نفر و 25 هزار و 500نفر رسید که در کل در سال گذشته 560هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان اردبیل بودند.

 

 هم اینک درسال 94 ، در کل 560هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان اردبیل هستند که 175 هزار نفر بیمه شده اصلی تامین اجتماعی استان، 1600 نفر افراد تحت پوشش بیمه بیکاری و 27 هزارو 20 نفر نیز مستمری بگیر هستند که از این تعداد 15 هزار نفر  کشاورز و 12 هزار نفر از بیمه‌شدگان نیز کارگران هستند.

 با تمام این اوصاف امیدواریم این بار تدابیر اتخاذ شده در حوزه اشتغال استان کارساز باشد و  بیش از این اشتغال اردبیل پا در هوا نماند.

انتهای پیام/