کد خبر: 2070 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹

یادداشت دانشجویی

نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی

زمانی که مردم قصد خودکفا بودن را داشته باشند دولت نیز می تواند با اختیار قرار دادن برخی منابع و زیرساختها این زمینه را برای مردم فراهم کند تا با اقدام و عمل به موقع بتوانیم در راستای مقاوم کردن زیرساختهای اقتصادی کشور با موفقیت عمل کنیم.

نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش ابصارنیوز ایرج فتحی دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی در تازه ترین یادداشت خود به نقش سازمان های مردم نهاد در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و نوشت:

هر دولتی که بخواهد وابسته به بیگانگان و کشورهای استعمارگر نباشد لازم است یکسری زیرساختهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی داشته باشد تا با تکیه بر آن زیرساختها بتواند در مواقع سخت و حساس که کشور با آن مواجه می شود قادر به مدیریت اصولی و قوی باشد. بر این اساس رهبر دانا و آینده نگر کشور اسلامی ایران سالها پیش به دولتمردان و مسئولین نظام رهنمودها و توصیه های مهمی را در این خصوص نموده و مردان عرصه سیاسی و مملکت داری را به این امر مهم و خطیر تذکر داده بودند. ایشان در سخنرانی ها و جلسات مهمی که با مسئولین نظام داشته اند همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشته و همگان، حتی خود مردم را دعوت به تعاون و همکاری دوجانبه در خصوص اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تهدیدات دشمنان در این خصوص کرده اند که نمونه بارز این آینده نگری های معظم له در شعارهایی بود که با تحویل سال نو در آغاز فصل بهارآن را در قالب یک شعار رسمی و تاثیر گذار درسرنوشت کشور مطرح کرده اند ولی تا چه اندازه در رفتار و کردار و طرز فکر مسئولین و اقدامات آنها تاثیر گذاربوده باید اندکی تامل کرد! حال مقام معظم رهبری شعار سال 95 را در این شرایط حساس اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دوباره بر پایه همین شعار اقتصاد مقاومتی یعنی؛" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" پایه ریزی نموده و به مسئولین چند نکته اساسی را گوشزد نموده اند. حال که از چند سال پیش رهبری انقلاب با دلسوزی خود به این مسئله حساس و تاریخ ساز در کشور اشاره ای نموده اند ولی تاکنون این امر مهم به زعم ایشان محقق نشده تا اینکه بدلیل حساسیت کار و توجه به سرنوشت مردم و کشور اسلامی امسال شعار را فقط بر پایه اقدام و عمل طراحی نموده اند.

اگر به کشور دور یعنی چین نگاهی اقتصادی و ریشه ای داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که علی رغم تعداد زیاد جمعیت در آن کشور و تنوع فرهنگ ها و سلیقه ها، دولتمردان آن با اجرای هدف اساسی اقتصاد مردمی، کشور را به سمت و سوی اقتصاد محور بودن که همان" اقتصاد مقاومتی" است هدایت کرده اند که این هدف با طرح ها و برنامه های گوناگون و متنوعی در این راستا انجام شده است از جمله اینکه با اقدام به موقع و عمل دراجرایی شدن این شعار توانسته اند کشوری با هزاران میلیون جمعیت فعال و حتی جوان را به سمت اقتصادی بودن و عملگرا بودن در شعارها هدایت نمایند.پس این نتیجه باید حاصل شود که در کشوری با آنهمه جمعیت و تنوع سلیقه ها و فرهنگ ها و بیشینه تاریخی کهن، می شود مردم را به سمت و سوی خودکفا بودن و بی نیاز شدن از اقتصاد همسایه ها و بیگانگان هدایت کرد ، همان هدفی که سالهاست مقام معظم رهبری در پی تحقق آن است. حال باید دولتمردان با توجه به این دغدغه فکری و مهم یک رهبر فرزانه و آینده نگر که وظیفه هدایت جامعه اسلامی را به افق روشن برعهده دارد، از همین الان بفکر ترویج فرهنگ اقتصاد محوری مردم کشور داشته و همگان را به ایمن بودن در برابر فشارهای اقتصادی و اقدام در راستای اقتصادی بودن کشور هدایت کنند که اینکار با برنامه ریزی و فرهنگ سازی لازم میسر خواهد شد و لازمه اینکار فقط با داشتن روحیه جهادی و پشت کار دائمی نه زود گذر تحقق خواهد یافت.

شعار سال 95 یکی از شعارهای سرنوشت ساز در این شرایط مهم برای کشور ما خواهد بود که اکثر همسایه های جیره خوار رژیم صهیونیستی! در خیال باطل خود سعی دارند با ضربه زدن به اقتصاد ایران، جلوی گسترش بیداری اسلامی را در منطقه بگیرند تا دودمان و حکومت غیر مردمی آنان به نوعی تحت خطربیداری اسلامی نباشد. در این برهه از زمان واجب می شود که کشور کهن و متمدن ایران اسلامی که از گذشته بسیار دوری حتی قبل از پیدایش برخی از این کشورهای همسایه مراودات و معاملات اقتصادی فراوانی با دنیا داشته اند، با یک تدبیردشمن شکن و با ایزوله کردن اقتصاد داخلی کشور را به سمت خودکفایی و قطع وابستگی در همه عرصه ها به بیگانگان هدایت شود.

اقتصاد مقاومتی نه تنها در زمینه فعالیتهای اقتصادی بلکه در همه زمینه ها باید نشات گرفته از این شعار بسیار تاثیر گذار و سرنوشت سازباشد تا نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه در زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... تحت تاثیر یکسری تصمیات کشورهای غرب و بیگانگان نباشیم همان عهد شکنی هایی که اکنون پس از اجرای برجام، این کشورها و دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام می دهند!

کشوری که با همدلی مردم و مسئولین، سعی در خودکفا بودن و اقدام در جهت عملی کردن این خودکفایی باشد و از بیگانگان بی نیاز شود می تواند به راحتی در برابر هجمه های مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی دشمنان به خوبی ایستادگی نماید.

در استان اردبیل هم چندین سال است در پی فرمایشات مقام عظمای ولایت در خصوص اقتصاد مقاومتی مسئولین سعی در اجرایی شدن این شعارسال داشته اند ولی نه کافی است و نه قابل ستایش بلکه باید از ابتدای کار هر دولت این شعارهای سال فرهنگ سازی شده و اکنون به مرحله عمل در می آمد که جریانات سیاسی و اجتماعی قبل و پس از برجام نباید در انگیزه تحقق این شعار مهم تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

زمانی که مردم قصد خودکفا بودن را داشته باشند دولت نیز می تواند با اختیار قرار دادن برخی منابع و زیرساختها این زمینه را برای مردم فراهم کند تا با اقدام و عمل به موقع بتوانیم در راستای مقاوم کردن زیرساختهای اقتصادی کشور با موفقیت عمل کنیم. اقتصاد مقاومتی را نباید صرفا در مسائل اقتصادی خلاصه کرد همانطور که قبلا اشاره شد در بخش فرهنگی و اجتماعی هم می شود همانند اقتصاد مقاومتی بدنه فرهنگ و اجتماع را با برنامه ریزی های صرفا اسلامی مقاوم و تقویت کرد. در این راستا به یک نمونه بارز از این موضوع اشاره ای می شود که مصداق این موضوع سالیان سال است در قالب موسسات خصوصی و غیر خصوصی در کشور در حال اجراست ولی کافی به نظر نمی رسد.

یکی از این موضوعات تشکیل سازمانهای مردم نهاد در استان است که در موضوعات مختلف فعالیت نموده و سعی در برطرف کردن مشکلات جامعه و همکاری با دولتها را داشته اند. سازمانهایی که با حداقل امکانات اجرایی و مدیریتی توانسته اند پاره ای از مشکلات اجتماعی و فرهنگی استان را حل و فصل نمایند. در این راستا به یکی از این سازمانهای مردم نهاد اشاره می شود که در طول سال 94 توانسته در زمینه فعالیت تعریف شده و سازمانی خود سرآمد همه سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه در کشور باشد. یکی از این سازمانها مجمع مهندسان خیّر استان اردبیل می باشد که بصورت رسمی فعالیت هدفدار خود را از سال 94 و در قالب سازمان مردم نهاد شروع کرد. این مجمع با داشتن 400 عضو فعال که همگی از مهندسان نخبه در رشته های مختلف مهندسی هستند بصورت مستمردر فعالیتهای این مجمع حضور داشته و سهمی هرچند اندک در خدمت رسانی به نیازمندان استان را دارند. مجمع مهندسان خّیر استان اولین مجمع خیریه در کشور است که گردش مالی زیادی نداشته و اعضاء و خیّران مهندس با اتکاء به کمکهای نقدی و غیر نقدی خود مستقیما و بواسطه هماهنگی ها و شناسایی های قبلی از وضعیت معیشتی نیازمندان جامعه از طرف مجمع، خدمات خود را به جامعه هدف انجام می دهند. اساس و عمده فعالیتهای این مجمع انجام کلیه خدمات فنی و مهندسی رایگان از قبیل تهیه نقشه و نظارت رایگان بر مسکن محرومین و پروژه های عام المنفعه، کمک به احداث مسکن محرومین، برگزاری دوره های آموزشی و ترویج کشاورزی در مناطق محروم و ... می باشد. مهندسین عضو این مجمع توانسته اند بدون هیچگونه تکیه بر ارگانها و سازمانهای دولتی بصورت خود محور و خود جوش بالغ بر 37هزار مترمربع به ارزش ریالی 92میلیون ریال نقشه رایگان طراحی و نظارت نموده و همچنین چندین باب فنداسیون مسکن محرومین و تجهیز خانه محرومین را انجام داده و کمک حال وضعیت معیشتی عده ای از خانواده های نیازمند جامعه باشند. در این راستا و در مقایسه با سایر استانهای کشور این مجمع توانسته با این خدمات خیره کننده خود در عرصه فقر زدایی و محرومیت زدایی از همه استانهای کشور در امر خیر سبقت گرفته و فعل توانستن با دستان خالی و خود محور بودن را در جامعه صرف نموده و نمایشی از عزم قاطع و روحیه جهادی را به مسئولین استانی نشان دهد و این یک اراده محکم در راستای خودکفا بودن در عرصه خدمت رسانی به نیازمندان جامعه است که امید است سایر سازمانهای و ارگانهای اداری بتوانند با داشتن روحیه جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی و اقدام به برنامه های اقتصادی پیش رو در کشور سهم قابل توجهی در این عزم ملی به همراه خود مردم حماسه ساز ایران اسلامی داشته باشند.

انتهای پیام/