پربازدیدترین ها

کد خبر: 2165 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

طرح تحول سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های دارویی است/ آگاه‌سازی، نقش کلیدی در پیشگیری دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه در پیشگیری، آگاه‌سازی نقش کلیدی دارد،افزود: انتظار می‌رود رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی از شیوه‌های پیشگیری در کنترل بیماری ها مشارکت کنند.

طرح تحول سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های دارویی است/ آگاه‌سازی، نقش کلیدی در پیشگیری دارد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، فرهاد پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد پرمصرف‌ترین دارو در بین داروهای مصرف شده در استان دگزامتازون است، گفت: مجموعه بهداشت و درمان استان اردبیل نظارت‌های مستمر در روند نسخه‌نویسی و فروش دارو انجام می دهد.

وی افزود: سال گذشته ۵۹۵ قلم داروی قاچاق به ارزش ۲۷ میلیارد ریال ضبط شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به اقدامات طرح تحول سلامت در کاهش هزینه‌های دارویی اشاره کرد و گفت:  سال گذشته ۶۴۰ میلیارد ریال در خدمات درمانی باید از سوی مردم پرداخت می‌شد که با حمایت طرح تحول، توسط طرح پرداخت ‌شده است.

 پورفرضی در حاشیه اجرای طرح تست قند خون خبرنگاران نیز با بیان اینکه در دنیا ۴۲۲ میلیون نفر مبتلا بر دیابت هستند، ااظهار داشت: این بیماری غیر واگیر سالانه ۱.۵ میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۳۰، مرگ‌ومیر این بیماری ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به همین دلیل پیشگیری از آن قویاً مورد تأکید است.

پورفرضی  تصریح کرد: در حال حاضر عوارض مستقیم این بیماری هفت درصد از بودجه سلامت کشور و عوارض غیر مستقیم آن ۱۹ درصد از بودجه سلامت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، اضافه‌ وزن، تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت فیزیکی را سه عامل تشدید این بیماری دانست و افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه موضوع اضافه‌وزن در بین کودکان نیز شایع است، این بیماری حتی در بین کودکان دیده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه  آگاه‌سازی نقش کلیدی در پیشگیری دارد، افزود: انتظار می‌رود رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی از شیوه‌های پیشگیری در کنترل این بیماری مشارکت داشته باشند.

پور فرضی مصرف سه الی پنج وعده میوه و سبزی در روز، پنج وعده پیاده‌روی هر یک به مدت ۳۰ دقیقه در روز و خودداری از مصرف چربی‌های اشباع شده و انواع شیرینی‌ها را در کنترل این بیماری ضروری دانست.

وی با اشاره به کاهش تحرک بدنی و افزایش علاقه‌مندی به مصرف فست فودها افزود: متأسفانه مصرف استاندارد قند در دنیا ۲۵ گرم است در حالی که ایرانی‌ها روزانه ۶۵ گرم قند مصرف می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص دلایل کمرنگ شدن موضوع گردشگری سلامت در اردبیل نیز گفت: دلیل کم‌رنگ شدن گردشگری سلامت کاهش سفرهای اتباع آذری است.

پورفرضی با برشمردن دلایل کاهش ورود اتباع آذری به کشور و استان اردبیل افزود: کاهش ارزش پول کشور جمهوری آذربایجان یکی از دلایلی است که از سوی آذری‌ها علاقه و رغبتی برای سفرهای درمانی مشاهده نمی‌شود.

وی توسعه مراکز درمانی در خود جمهوری آذربایجان بویژه در باکو و تامین نیازهای درمانی آنها را از دیگر دلایل کاهش سفر اتباع آذری با کشور دانست.

پورفرضی در عین حال به ضرورت افزایش امکانات درمانی در خود استان نیز اشاره کرد و افزود:در نظر داریم ۴۸۰ تخت بیمارستانی تا پایان سال تجهیز شود.

وی افزود: در سال جاری هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی اجرا می‌شود که بعد از تکمیل نیز هزار میلیارد ریال برای تجهیز از محل طرح تحول سلامت اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام