کد خبر: 219 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱

مهر «باطل شد» وزارت علوم بر دانشگاه «احمدی‌نژاد»

دانشگاه ایرانیان هم یکی از دانشگاه‌هایی بود که در سال ۹۳ جار و جنجال‌های بسیاری را به راه انداخت، در حالیکه وزارت علوم این دانشگاه را فاقد مجوز اعلام کرد این دانشگاه به پیش ثبت‌نام داوطلبان پرداخت ولی در پایان رای نهایی وزارت علوم چراغ دانشگاه ایرانیان را خاموش کرد.

 مهر «باطل شد» وزارت علوم بر دانشگاه «احمدی‌نژاد»

به گزارش ابصار نیوز به نقل از خبرگذاری دانشجو؛ سال ۹۳ به طور کلی برای آموزش عالی کشور یک سال بی سابقه بود به طوریکه وزارت علوم شرایط بی سر و سامانی را داشت تا اینکه پس از جریان طولانی مدت، محمد فرهادی وزیر علوم شد.


دانشگاه‌های کشور و بخصوص دانشگاه تهران هم سال نابسامانی را گذراندند و قصه دانشگاه ایرانیان هم که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به یک داستان چندین فصلی تبدیل شده بود.


دانشگاه ایرانیان هم مثل چند دانشگاه دیگر از واژ‌هایی بود که در سال ۹۳ زیاد در رسانه‌ها دیدیم، مسائل مربوط به دریافت مجوز فعالیت آن جار و جنجال بسیاری را در رسانه‌ها و بین نهادهای مختلف آموزشی کشور به راه انداخت به طوریکه از یک سر دانشگاه ایرانیان اقدامات مربوط به برگزاری دوره‌ها را انجام می‌داد و از سوی دیگر وزارت علوم به کلی وجود این دانشگاه را منکر می‌شد.


البته اگر بخواهیم از ابتدا مروری بر جریان دانشگاه ایرانیان داشته باشیم داستان این دانشگاه از آخرین روزهای فعالیت دولت دهم آغاز شد.


در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق تشکیل شد اعضا برای ایجاد شعب این دانشگاه، موافقت خود را اعلام کردند اما در دولت یازدهم اعلام شد که این دانشگاه بدون مجوز است و به طور کلی حق انجام هیچ فعالیتی را ندارد.

 

در حالیکه وزارت علوم اصلا واژه‌ای به نام ایرانیان را به عنوان دانشگاه به رسمیت قبول نداشت مسئولان دانشگاه ایرانیان در پی برنامه‌ریزی برای آغاز فعالیت دانشگاه و حتی ثبت‌نام از داوطلبان بودند.


در این میان از شورایعالی انقلاب فرهنگی هم اظهارنظرهایی شنیده می‌شد.


کارن ابری‌نیا مدیرکل موسسات غیردولتی وزارت علوم اصلا دانشگاهی به نام ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناخت و می‌گفت: این دانشگاه مجوزی دریافت نکرده است و اعضای هیأت علمی که باید به وزارت علوم معرفی می‌کرد نیز به صورت غیر معمول معرفی کرده و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر هستند که این مسئله قانونی نیست.


ابری‌نیا اظهار داشت: مجوزی که این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده است فقط برای محل دانشگاه است زیرا محل دانشگاه‌های تهران باید با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ولی شرایط دیگر باید از سوی وزارت علوم تایید شود، این دانشگاه هیچ مجوزی را تاکنون از وزارت علوم دریافت نکرده است.


در این زمان شورایعالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکل میان دانشگاه ایرانیان و وزارت علوم دست به کار شد.


در همان زمان منصور کبگانیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با قانونی بودن یا غیر قانونی بودن فعالیت دانشگاه ایرانیان، اظهار داشت: وزیر علوم توضیحات کاملی را در رابطه با دانشگاه ایرانیان ارائه کرد که بر اساس این توضیحات، دانشگاه ایرانیان مجوز را دریافت کرده ولی لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه از نظر قانونی مشکل دارد که مجوز این دانشگاه را زیر سوال می‌برد.


به گفته کبگانیان، تفسیر وزارت علوم این بود که لیست اعضای هیئت امنای این دانشگاه که به وزارت علوم ارائه شده است با لیستی که از شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کرده است متفاوت بوده و مورد تائید وزارت علوم نیست.


در همین گیر و دار ارائه مجوز یا عدم کسب مجوز دانشگاه ایرانیان، این دانشگاه پیش ثبت‌نام خود را هم بر روی سایت خود منتشر کرد.


طرح پیش ثبت‌نام داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در ۱۹ رشته اجرایی شد.


با این وجود همچنان وزارت علوم این دانشگاه را به رسمیت نمی‌شناخت و از نظر مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی، برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش صورت می‌گرفت و بر این اساس این وزارتخانه اقدام دانشگاه ایرانیان را قبول نداشت.


البته دانشگاه ایرانیان اعلام کرد که نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کرده است ولی بر اساس اعلام وزارت علوم صرف فکس نامه کافی نبوده و باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی می‌شد.


بر اساس اظهار نظر مسئولان وزارت علوم، اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد.


نصیری‌قیداری معاون حقوقی وزارت علوم نیز اعلام کرد: «نه اساسنامه دانشگاه تصویب شد و نه صلاحیت هیات موسس این دانشگاه تایید شده و از اساس هیچ قانونی در خصوص این دانشگاه راه اندازی نشده است. هیات موسس باید حداقل هفت نفر باشند که هیات موسس این دانشگاه هفت نفر نیستند و باید به طور حتم یک روحانی نیز در این هیات باشد که هیات موسس دانشگاه ایرانیان روحانی ندارد. ایرادات متعددی بر این دانشگاه وارد است و تازه این موارد همگی در روالی است که برای دانشگاه ایرانیان در دوبی طی شده است و در نهایت نیز به نتیجه نرسیده است، این دانشگاه حتی حق پذیرش دانشجو در دوبی را نیز ندارد، چه رسد به تهران.»


به هر حال در سال ۹۳ روزها و حتی ماه‌ها کنش‌ها و واکنش‌هایی از سوی مسئولان وزارت علوم و دانشگاه ایرانیان را شاهد بودیم به طوریکه از سویی وزارت علوم اعلام می‌کرد دانشگاه ایرانیان مجوز ندارد و از سوی دیگر دانشگاه ایرانیان اطلاعیه‌هایی را صادر می‌کرد.


دانشگاه ایرانیان اعلام کرد این دانشگاه تمام مستندات و مجوزهای قانونی لازم را طبق مدارکی که از طریق وبگاه دانشگاه منتشر کرده است، از مراجع مربوطه دریافت کرده است. علاوه براین مکان در نظر گرفته شده برای برگزاری دوره‌ها، اسامی اساتید و اعضای هیات علمی و نیز برنامه‌های آموزشی رشته‌های تحصیلی را منطبق با برنامه آموزشی رسمی و مصوب کشور بصورت مکتوب به وزارت علوم،تحقیقات وفناوری ارائه کرده است.


همچنین این دانشگاه، پیش ثبت‌نام از متقاضیان در رشته‌های مختلف را کاملا قانونی و حق مسلم و خدشه ناپذیر این دانشگاه دانست.


و داستان کنش‌ها و واکنش‌ها در رابطه با وضعیت دانشگاه ایرانیان از سوی وزارت علوم و مسئولان این دانشگاه همچنان ادامه داشت تا اینکه قرار شد شورایعالی انقلاب فرهنگی رای نهایی را صادر کند.


قرار شد موضوع دانشگاه ایرانیان یک بار دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع‌بندی شود که منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: شورای گسترش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوزهای دانشگاه‌ها باید از طریق شورای گسترش اعلام شود مگر در موارد خاص که شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز می‌کند ولی در مورد دانشگاه ایرانیان شورای عالی انقلاب فرهنگی اشکالات را اعلام کرد و شورای گسترش آموزش عالی مأمور بررسی است.


بر این اساس رای نهایی در رابطه با دانشگاه ایرانیان رای شورای گسترش آموزش عالی است که این شورا نیز دانشگاه ایرانیان را بدون مجوز و فاقد رسمیت اعلام کرد.

انتهای خبر