کد خبر: 2268 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷

نماینده ولی فقیه در استان:

درک رموز زندگی، نیازمند تدریس سنت ها در کلاس های درس است

آیت الله سید حسن عاملی در جلسه درس اخلاق خود در دانشکده فنی فاطمه(س) با بیان اینکه انسان ها رمز زندگی را نمی دانند، خاطر نشان کرد: باید برای درک رموز زندگی، سنت ها در کلاس های درس تدریس شود.

درک رموز زندگی، نیازمند تدریس سنت ها در کلاس های درس است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، جلسله درس اخلاق آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شب دوشنبه در دانشکده فنی فاطمه (س) با حضور مسئولین، اساتید و حضور پرشور دانشجویان در نمازخانه دانشکده فنی فاطمه(س) برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان به وضع انسانها در پایان عمرشان اشاره کرد و گفت: وقتی انسان ها به پایان عمر خود می رسند به 2  دسته تقسیم می شوند؛ عده ای وقتی به عمر خود نگاه می کنند و در می یابند که چیزی برای دفاع کردن در روز حساب ندارند، از اعمال خود پشمیان می شوند و عده ای هم از اینکه هیچ کاری در طول زندگانی خود انجام نداده اند و عمر خود را به بطالت گذرانده اند پشیمان تر خواهند شد.

آیت الله عاملی حالت احتضار انسان را یادآور شد و گفت: وقتی انسان موقع مرگش  مقامی را که قرار بود در آخرت به آن برسد، نشانش می دهند، از آن جهت که نتوانسته به آن حد و مرتبه برسد از درون آتش می گیرد و عده ای هم به خاطر اینکه  آخرتش در دنیا را با انجام اعمال بیهوده معامله کرده و آن را به تباهی کشانده از آتش درونی اش به هلاکت خواهد افتاد.

برای درک رموز زندگی، سنت ها در کلاس های درس تدریس شود

وی با بیان اینکه دستگاه ربوبی شوخی بردار نیست گفت: عالم با تمام ذراتش در کار خود جدی است.

امام جمعه اردبیل افزود:  عالم سلامتی مطلق است و اگر کسی سالم نباشد،(در بهشت) پذیرش نخواهد شد.

عاملی با بیان اینکه انسان ها رمز زندگی را نمی دانند، خاطر نشان کرد: باید برای درک رموز زندگی سنت ها در کلاس های درس تدریس شود.

استاد حوزه و دانشگاه حالت احضار در انسان را متذکر شد و تصریح کرد: وقتی انسان به حالت احتضار می افتد 2 سنخ ملائکه یکی به خاطر اینکه دنیا تمام شده و باید بروی، وی را از پشت مورد هدف قرار داده و حتی لحظه ای اجازه درنگ هم وی نمی دهد و ملائکه دیگر به خاطر اینکه ره توشه ای در دست نداشته و دست خالی دنیا را ترک کرد از پیش رو  مورد مؤاخده  قرار می دهند.

عاملی به روایات ائمه اطهار (ع) در مورد حالت احتضار اشاره کرد و گفت: وقتی انسان در حالت احتضار قرار می گیرد موقع جان دادن چشمانش باز شده و می تواند جایگاه خود در بهشت و جهنم را ببیند.

وی مضمون 50 حدیث در مورد حالت احتضار انسان را یادآور شد و افزود: در لحظات آخر عمر انسان، همه اعتبارات و مخدرات از جلوی چشمانش کنار رفته و وی قادر به دیدن نتایج اعمال خود خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان ویلا، پول, پست و مقام، مدرک تحصیلی و بطور کلی لذت های مقطعی و گذرای دنیا را جزو مخدرات توصیف کرد و گفت: انسان آنگونه که خلق شده، همانگونه نیز محشور خواهد شد و هیچکدام از این مخدرات قادر به انجام کاری برای وی در اخرت نخواهد شد.

عاملی افزود:انسان باید در همه احوال  و حالات خود حتی در مخدرات آخرت را در نظر گرفته و بگونه ای عمل کند که شایسته وی بوده و پشیمانی آخرت را برایش بدنبال نداشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود رمز جاودانگی را یادآور شد و به دانشجویان توصیه کرد تا با خوب درس خواندن بتوانند به بالاترین عنصر خدمت دست یافته و با اعمال نیک خود و خدمت به مردم محبت خداوند متعال را به دست آورند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه خرافات در جامعه ما موج می زند، گفت: علم از آن جهت که فردی و اجتماعی است مسئله مهم و خطیری است، چونکه موجب هدایت جامعه شده و سعادت افراد را فراهم کند.

 

اولین رمز جاودانگی ملت در کسب علم است

عاملی خاطر نشان کرد: اهل گناه کسانی هستند که با جهالت خود در خرافات غوطه ور شده و دست و پا می زنند.

وی افزود: جامعه ای که از علم بهرمند نباشد هرگز قادر به حفظ حاکمیت ملی خود نبوده در نتیجه استقلال خود را نیز از دست خواهد داد.

نماینده ولی فقیه در استان اولین رمز موفقیت و جاودانگی ملت را در کسب علم و خوب درس خواندن دانست و تصریح کرد:علم از جمله ابزار ی است که علاوه بر کسب قدرت و جاودانگی موجت سعادت ملت ها نیز می شود.

عاملی عقب ماندگی کشور را خاطر نشان کرد و گفت: کشور ما 500 سال در خواب بود و اغلب پست های کلیدی و تحولات علمی را از دست داد.

وی به مقایسه بهترین دانشگاه های ایران و جهان پرداخت و گفت: دانشگاه تهران با آن همه سوابق درخشانش تنها 70 سال قدمت دارد و این در حالی است که دانشگاه آکسفورد با 700 سال قدمت پیشتاز عرصه علم و فناوری است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دنیا با 3000 اندیشکده اداره می شود گفت: تنها 1200 اندیشکده در آمریکا وجود دارد و این  قدرت، دنیا را بر اساس منافع خود برنامه ریزی می کند.

عاملی امپراتوری رسانه ای و قدرت اقتصادی آمریکا را مدیون مراکز متعدد علمی اش دانست و تأکید کرد: جوانان و دانشجویان ما نیز باید با سعی و تلاش خود بتوانند ایران اسلامی را به جایگاه اصلی خود برسانند.

وی با بیان اینکه قدرت علمی در چینش ملت ها نقش مؤثری دارد، گفت: امام خمینی(ره) با قیام انسان ساز خود بزرگترین خدمت را به ایران اسلامی کرد تا ما بتوانیم با استفاده از این فرصت، کشور را به جایگاه از دست رفته اش برگردانیم.

 

اولین قدم جهت کسب تهذیب نفس، عمل به واجبات است

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه تهذیبی برای نسل جوان اشاره کرد و گفت: برنامه تهذیبی در کنار تعلیمات علمی جهت افزایش گرایی ذهن و قلب لازم و ضروری است.

عاملی به بیان مراتب تهذیب پرداخت و گفت: اولین قدم جهت کسب تهذیب نفس، عمل به واجبات است.

وی بابیان اینکه تولید برای مصرف و مصرف جهت تولید، افتادن در دور باطل است،گفتک انسان باید یک انقلاب معنوی در زندگی خود ایجاد کند تا بتواند به مراتب کمال دست پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود خطرات شبکه های اجتماعی برای نسل جوان را متذکر شد و گفت: مد پرستی و فخر فروشی از جمله کار های بیهوده ای است که تنها تباهی انسان را در بردارد.

وی از دانشجویان و جوانان خواست تا با مراقبت و تهذیب نفس در دام پر زرق و برق دشمنان گرفتار نشوند.

نماینده ولی فقیه در استان به فرهنگ غنی اسلام اشاره کرد و گفت: ما با استفاده از فرهنگ 1400 ساله به ارمغان مانده از پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) می توانیم دنیال را به تسخیر خود دربیاوریم.

عاملی با بیان اینکه نقطه توحید سرمنشاء آرامش بشر است، تنها راه رسیدن به این نقطه را دل بریدن از منیت ها خواند و گفت: اگر بخواهید به کمال و آرامش برسید باید منیت هایی چون مدرک من، کار من، شغل من، زندگی من و تفاخرهایی از این دست را در وجودتان ار بین ببرید.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود با برشمردن آثار نماز های پنج گانه در زندگی بشر از دانشجویان و جوانان خواست تا با رفتن به جنگ با زمان، برای تمام دوران جاودانه بمانند.

دانشکده فنی فاطمه(س)، دانشگاه نسل سوم است

معصومه فرجی رئیس دانشکده فنی فاطمه (س) در ابتدای جلسه ضمن خوشامد گویی به نماینده ولی فقیه در استان به ارائه گزارش عملکرد فعالیت های علمی، فرهنگی و تربیتی دانشکده پرداخت و گفت: تنها تمایز و تفاوت دانشکده فنی فاطمه (س) با سایر دانشگاه ها در تفکیک جنسیتی دانشکده است بطوریکه این مهم عامل موفقیت  تربیت مناسب نسل جوان به شما می رود.

وی از دانشکده فنی فاطمه (س) بعنوان دانشگاه نسل سوم نام برد و گفت: این دانشکده در کنار آموزش و پژوهش به بحث کارآفرینی نیز پرداخته  تا با برداشتن گام های عملی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، نقش خود را ایفا کند.

انتهای پیام/