سرویس: اقتصادی کد خبر: 2912 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲

معرفی سه متهم به عنوان اعضای هیئت مدیره بانک دی/ بی توجهی مدیران بنیاد شهید به هشدار بانک مرکزی+اسناد

شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از معرفی عاطفی فر به عنوان سرپرست بانک دی در اقدامی عجیب سه متهم را به عنوان هیئت مدیره بانک دی معرفی کرده است!

معرفی سه متهم به عنوان اعضای هیئت مدیره بانک دی/ بی توجهی مدیران بنیاد شهید به هشدار بانک مرکزی+اسناد

به گزارش ابصار خبر به نقل از به نقل از راه دانا؛ چند روزی است که بحث تخلفات در بنیاد شهید در خروجی رسانه ها قرار گرفته است.

 

تصمیم‌های خلاف قانون در بنیاد، مسدود کردن پرونده ایثارگران، بی‌عدالتی در نظام پرداخت ایثارگران برداشت خلاف قانون از حساب‌های ایثارگران و سپس بازگرداندن آن پس از چند‌ماه به حساب‌ها همچون واریز حقوق جامعه هدف به بانک دی و باقی ماندن آن در حساب بانک، فروش بی ضابطه برخی اماکن، در کنار تخلف‌هایی مثل فروش ساختمان‌های متعلق به بنیاد و شفاف نبودن شیوه هزینه آنها، فقدان شفافیت جریان مالی در مراکز تحت پوشش بنیاد مانند بیمارستان خاتم و همچنین افزایش میزان شکایات از بنیادشهید از جمله محورهایی بودند که سیگنال‌های لزوم شروع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را به مجلس ارسال کردند.

 

بانک دی یکی از مهمترین و پر بحث ترین عنوان‌‌های خبری ماه های اخیر بود که ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس دیوان محاسبات کشور درباره موضوع این پرونده گفت: ما نیت خوان نیستیم که مطمئن شویم که در این موضوع تخلفی شده یا خیر اما درباره پرونده بانک دی گزارش تهیه و به مراجع مربوط ارسال شده است.



وی رسیدگی سازمان بازرسی کل کشور به تخلفات بانک دی را به تحقیق و تفحص نمایندگان مرتبط ندانست و افزود: هنوز بررسی گزارشی که مربوط به مدیران بانک دی است ادامه دارد. البته گزارش تحقیق و تفحص از بانک دی نداشتیم اما بررسی کردیم و تخلفاتی درباره مدیران بانک به اثبات رسیده است.

 

بانک دی متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است و سهامدار این بانک فرزندان و خانواده شهدا هستند. در گذشته فرزندان شهدا وکالت داده بودند تا هیئت مدیره بانک از سوی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شود اما در حال حاضر خانواده شهدا خواستار انتخاب هیئت مدیره با رأی و نظر خود هستند.

 

هشتم خردادماه سال جاری احمد شفیع زاده مدیرعامل بانک دی با حضور حجت‌الاسلام سید حبیب‌الله حسنی قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، از سمت خود تودیع و جای وی را علیرضا عاطفی فر به عنوان سرپرست گرفت.

 

شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از معرفی عاطفی فر به عنوان سرپرست بانک دی در اقدامی عجیب سه متهم را به عنوان هیئت مدیره بانک دی معرفی کرده است!

 

سخنی که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ 25 مرداد ماه 95، صدور حکم برای اعضای هیات مدیره بانک دی از سوی این نهاد را تکذیب کرده است.

 

علیرضا کریمیان در پی انتشار مطالبی در برخی رسانه ها مبنی بر معرفی اعضای هیات مدیره بانک دی از سوی بنیاد شهید، ادامه داد: تائید صلاحیت اعضای هیات مدیره بانک دی مانند سایر بانک ها با اتکا به صورت جلسه مجمع عمومی بانک، شرایط و مقررات قانونی و استعلام از مراکز نظارتی بر عهده بانک مرکزی است و حکمی برای اعضای هیات مدیره این بانک از سوی رئیس بنیاد صادر نشده است.

 

واقعیت ماجرا چیست؟

 

رییس بنیاد شهید در تاریخ 20 مرداد ماه 1395 در نامه ای به عاطفی فر سرپرست بانک دی چنین نوشت:

اعضای هیئت مدیره بانک دی را به شرح ذیل تعرفه شده از سوی 80 درصد از سهامداران بانک موصوف جهت معرفی به بانک مرکزی حمهوری اسلامی ایران و انجام اقدامات بعدی به حضور ارائه می گردند.

 

1-محمد علی مورج_عضو هیات مدیره معرفی شده از سوی شرکت آتیه سازان دی و شرکت سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اقتصادی کوثر.

 

2-علی اکبر عرب مازار_عضو هیات مدیره معرفی شده از سوی خانواده معزز شهدا 5 درصد

 

3-بهمن اسکندری_عضو هیات مدیره معرقی شده از سوی خانواده معزز شهدا 5 درصد

 

4-علیرضا عاطی فر_عضو هیات مدیره معرفی شده از سوی خانواده معزز شهدا 5 درصد

 

5-مسعود قرائتی_عضو علی البدل هیات مدیره معرفی شده از سوی خانواده معزز شهدا 5 درصد



از میان ایین افرادیکی از   3 نفر اول متهم فساد اقتصادی بانک ملت و 2 نفر دیگر هم به دلیل مشکلات مالی از کشور ممنوع الخروج هستند.



شنیده شده این متهمین که در دادسرای کارکنان دولت دارای پرونده هستند و قرار بود همراه تیم ملی والیبال ایران به عنوان اسپانسر به المپیک بروند که به دلیل ممنوع الخروجی موفق نشدند.

 

بانک مرکزی نیز در ماه های پایانی سال گذشته در نامه های جداگانه ای به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  و مدیر عامل وقت بانک دی در خصوص تخلفات صورت گرفته در این بانک هشدارهای لازم را داده بود.

 

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز  در توضیح تذکر کتبی خود به رئیس جمهور مبنی بر معرفی سه نفر متهم ممنوع الخروج از کشور به عنوان هیات مدیره بانک دی از سوی رئیس بنیاد شهید، گفت: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران طی نامه‌ای به تاریخ 20 مرداد سال جاری سه نفر متهم را جهت انتخاب به عنوان عضو هیات رئیسه بانک دی به بانک مرکزی معرفی کرده است.

 

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران وکرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 56 درصد از سهام بانک دی به بنیاد شهید و امور ایثارگران تعلق دارد، تصریح کرد: هیات مدیره و مدیرعامل بانک دی متهم به اختلاس‌هایی هستند، در همین راستا حدود 21 نفر از این مجموعه هم در بازداشت به سر می‌برند.

 

وی افزود: در واقع دو نفر از اعضای هیات‌مدیره‌ قبلی بانک دی و یک نفر از بانک ملت که متهم بودند در حال حاضر مجددا برای عضویت در  هیات مدیره بانک دی معرفی شدند، این سه نفر متهم به اتلاف بیت‌المال، اختلاس و سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود هستند.

 

ابوترابی یادآور شد: افراد معرفی شده به عنوان هیات مدیره جدید به بانک مرکزی، پیش از این که در سمت هیات مدیره بانک دی بودند 9 هزار میلیارد تومان با سفارش به افراد خاص بیرون و داخل از بنیاد شهید و امور ایثارگران وام داده‌‌‌اند که از این مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد تومان آن به دلیل وثیقه‌های جعلی بلاوصول است، از این رو تمام مسئولانی که این افراد را معرفی کردند و وثیقه از آنها دریافت کردند باید پاسخگو باشند.

 

وی با بیان اینکه این افراد در شعبه 7 کارکنان ویژه دولت پرونده دارند، یادآور شد: فراکسیون فرزندان شاهد مجلس نسبت به این موضوع حساسیت ویژه دارند، بنابراین در صورت تایید، ضمن شکایت کیفری از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از رئیس جمهور جهت ارائه توضیحات در صحن علنی سوال خواهیم کرد.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید در این زمینه پاسخگو باشد، گفت: علی رغم اینکه فرزندان شاهد به شرایط مناسب سنی رسیده و نیاز به قیم ندارند، هنوز بنیاد شهید و امور ایثارگران برای آنها تصمیم‌گیری می‌کند در حالیکه فرزندان شهدا سهامداران این بانک هستند.

 

اکنون این سئوال وجود دارد که چرا پس از علنی شدن تخلفات در بنیاد شهید و بانک دی هنوز مدیران این نهاد در پی انکار این موارد هستند ؟ و چه کسانی در پشت پرده این بانک درصدد لابی گری و پایمال کردن حق خانواده های شهدایی هستند که آرامش و امنیت امروزمان را مدیون آنها هستیم؟

اسناد زیر مکاتبات بانک مرکزی با بانک دی و سایر سازمان های دولتی دیگر در خصوص انتصاب اعضای هیئت مدیره و تخلفات صورت گرفته در این بانک را نشان می دهد.

 

 

 

انتهای پیام/