کد خبر: 33 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸

چرخش سانتریفیوژها لازمه چرخیدن چرخ زندگی مردم است

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، حضرت امام خمینی(ره) تئوری جدیدی از مدیریت جهان را بر مبنای دین اسلام و مذهب تشیع در مقام عمل بنا نهاد. تئوری ای که با نوید برقراری حیات طیبه و رستگاری انسان در دنیا و آخرت به جهانیان معرفی شد؛ نه تنها قطب قدرت مشرق زمین(کمونیسم و سوسیالیسم) را به زباله دان تاریخ فرستاد بلکه لرزه بر قطب قدرت مغرب زمین(لیبرالیسم و سکولاریسم) انداخت.

چرخش سانتریفیوژها لازمه چرخیدن چرخ زندگی مردم است

با قطعی شدن حضور دکتر روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگ دیگری از تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی رقم خورد.

یقینا برای تحلیل همه جانبه شخصیت دکتر روحانی به ویژه شخصیت سیاسی و مدیریتی وی لازم است مولفه های موثر در شکل گیری شخصیت او مورد مطالعه قرار گیرد. از مهمترین این مولفه ها می توان به حضور افرادی چون دکتر سریع القلم در کنار آقای روحانی و در اتاق فکر دولت اعتدال اشاره کرد .

یک واقعیت غیر قابل انکار دیدگاه پوزینویستی دکتر سریع القلم و تزریق این دیدگاه به آقای روحانی و بدنه دولت است. آقای سریع القلم معتقد است کلید حل مشکلات کشور دیدن دم کدخداست نه استفاده از ظرفیت های درون؛ و آقای روحانی و دولت وی نیز متاثر از همین نوع نگاه.

از همین رو جناب آقای روحانی از بدو ورود به صحنه انتخابات 92 نماد کلید را به توصیه مشاورانی از آن دست! انتخاب کرد و در تاکتیکی تبلیغاتی سعی کرد گفتمان "هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم" رابه جامعه القا کند. دریغ از آن که هم اکنون با تعطیلی فردو، اراک و نطنز چرخ سانتریفیوژها که نمی چرخد هیچ؛ بلکه با امضا توافق ژنو کلید دولت اعتدال ترک خورد، ساختمان تحریم ها ترمیم شد و در نتیجه از چرخش چرخ زندگی مردم هم خبری نیست...

اما آنچه می خواهیم در این مقاله پیرامون آن صحبت کنیم بیان این مهم است که چرخیدن چرخ زندگی مردم معلول چرخش سانتریفیوژهاست. لذا به جهت آگاهی بیشتر افکار عمومی، بدور از نگاه های سیاسی و جناحی و در یک چهارچوب علمی برخی از دلایل لازم را جهت اثبات ادعای فوق به اختصار خدمتتان ارائه می دهیم:

-       فناوری هسته ای، توان گریز هسته ای عامل بازدارندگی دشمن

آمریکایی ها در گزارش راهبردی خود تحت عنوان "2030" عنوان می کنند تا سال 2030 جهان از شکل دو قطبی خارج شده و به یک جهان چند قطبی تبدیل خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از شرایط ویژه یکی از این قطب های قدرت خواهد بود.

اما این شرایط ویژه کدامند؟!

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، حضرت امام خمینی(ره) تئوری جدیدی از مدیریت جهان را بر مبنای دین اسلام و مذهب تشیع در مقام عمل بنا نهاد. تئوری ای که با نوید برقراری حیات طیبه و رستگاری انسان در دنیا و آخرت به جهانیان معرفی شد؛ نه تنها قطب قدرت مشرق زمین(کمونیسم و سوسیالیسم) را به زباله دان تاریخ فرستاد بلکه لرزه بر قطب قدرت مغرب زمین(لیبرالیسم و سکولاریسم) انداخت.

حال این قدرت نرم افزاری انقلاب اسلامی را با قدرت سخت افزاری آن یعنی شرایط ویژه استراتژیک و ژئوپولیتیک جمع کنید. استراتژیست های غرب معتقدند خاورمیانه بدلیل ویژگی های منحصر به فرد چند وجهی، Heart land(قلب تپنده) جهان است. همچنین آن ها معتقدند ایران به تنهایی Heart land این Heart land، یعنی قلب تپنده خاورمیانه است.

هم افزایی این شرایط نرم افزاری و سخت افزاری در جمهوری اسلامی ایران احساس نگرانی را در دشمنان افزون کرده است.

اگرچه بنا به فتوای مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح هسته ای را حرام می داند اما توانایی گریز هسته ای خود عاملی برنشاندن دشمن در سرجای خود است.

رابرت گیتس می گوید: تنها راه توقف فعالیت های هسته ای ایران این است که ایران به این جمع بندی برسد که فعالیت های هسته ای بجای اینکه امنیتش را تضمین کند، باعث کاهش امنیتش می شود.

به همین دلیل دشمن سعی کرد یک دو قطبی میان برنامه هسته ای و پیشرفت اقتصادی ایجاد کند. از همین رو جنس تحریم ها از خرداد سال 89 عوض شد و از حوزه های هسته ای و موشکی به فاز اقتصادی تغییر یافت.

درواقع دشمن تلاش کرد گفتمانی را در ایران جا بیاندازد که در پی آن ایرانیان مجبور شوند میان فناوری هسته ای و رفاه اجتماعی یکی را انتخاب کنند. متاسفانه این گفتمان به صورت تلویحی برای اولین بار توسط دکتر روحانی تحت عنوان" هم سانتریفیوژها باید بچرخد هم چرخ زندگی مردم" استفاده شد.

با روی کار آمدن دولت روحانی دشمن نیز احساس کرد این تغییر محاسبات در برخی مسئولین نظام ایجاد شده است؛ از همین رو فشارها را افزایش داد. افزایش فشارها نهایتا منتج به کوتاه آمدن دولت در برابر دشمن و امضا توافق باخت- بردی شد که در ازای تعطیلی حدود 90% از فعالیت های هسته ای کشور(نبویان-27/11/93 بندرعباس) تقریبا هیچ بدست نیاوردیم.

بدتر از همه این که توان گریز هسته ای ما پس از تعطیلی تاسیسات هسته ای از هفت هفته به بیش از شش ماه افزایش یافت. یعنی عملا توان بازدارندگی خود را در این حوزه از دست دادیم.

-       فناوری هسته ای، تامین امنیت انرژی:

انرژی در جهان امروز یک عامل راهبردی است  و اغلب کشورهای جهان بخصوص آنها که به دنبال اعمال اراده و قدرت خود بر دیگر کشورها می باشند از همین دریچه به مقوله انرژی می نگرند.

در این میان کشور ما ایران، علاوه بر اینکه دارای ذخایر ویژه و عمده ای از منابع انرژی بخصوص نفت و گاز می باشد، در منطقه ای از جهان واقع است که یکی از اصلی ترین منابع انرژی در سطح جهان بشمار می رود.

باتوجه به اینکه مقوله انرژی برای کشورهای سلطه طلب، نقش موتور محرکه اقتصاد و تولید ملی و تعیین کننده جایگاه آنها در نظام سرمایه داری جهان را دارد و همچنین تضمین کننده منافع و امنیت ملی آنهاست، برای کشور ما نیز چگونگی سامان دهی به سیاست های بخش انرژی، نقش کلیدی در فرایند تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را داراست.

با توجه به موارد فوق باید اذعان داشت که دغدغه اصلی جهان عادت کرده به مصرف انرژی در دو دهه آینده، تولید انرژی و ساخت نیروگاه اتمی به عنوان تنها راه خروج از بحران انرژی در دهه های آینده است. در این بین از آنجا که ساخت یک نیروگاه اتمی نیاز به خودکفایی دربسیاری از علوم High  tech را دارد، تاثیرات شگرف پیشرفت های هسته ای بر سایر علوم نیز کاملا ملموس است.

شاید هنوز این سوال مطرح باشد که با توجه به ذخایر نفت و گاز ایران، آیا همچنان نیازمند استفاده از انرژی هسته ای هستیم!؟

پاسخ صحیح به این سوال مستلزم مطالعه دقیق علمی است. این مطالعه به کمک نرم افزارهایی تحت عنوان The  merits of energy mix  ( فواید انرژی های ترکیبی) در سازمان انرژی اتمی و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است. برهمین اساس از زاویه دید استراتژیک  همه کشورها برای بقای خود به انرژی نیاز دارند. بنابراین هیچ کشوری سعی نمی کند انرژی مورد نیازش را فقط از یک منبع تامین کند؛ و از آنجا که هیچ کدام از منابع کنونی انرژی نا محدود نیستند، بشر در آینده ای نه چندان دور پا را از تولید انرژی با شکافت هسته ای( که محدود است) فراتر خواهد گذاشت و به دنبال گداخت( تولید انرژی با هم جوشی هسته ای که نامحدود است) خواهد رفت.

به عنوان مثال در حال حاضر روسیه 8 میلیون بشکه نفت در روز تولید و 5 میلیون از آن را صادر می کند.  حدود 30 نیروگاه هسته ای دارد و به سرعت هم به نیروگاه های خود اضافه می کند، در حالی که اولین کشور در ذخایر گازی است و جمعیت آن هم تنها کمی بیش از دو برابر ماست. فرض شود تولید نفت روسیه با ایران برابر باشد، چرا با اینکه ذخایر گازی این کشور از ایران بیشتر است، بازبه دنبال انرژی هسته ای است؟

امریکا هم حدود 105 نیروگاه هسته ای دارد و به سرعت به دنبال افزایش تعداد آنهاست.

رژیم غاصب صهیونیستی نیز 8 نیروگاه هسته ای دارد و همین روند را دنبال می کند.

از این رو نیاز مبرم ایران به انرژی هسته ای در مقیاس 000/190 سو درسال های آینده بر کسی پوشیده نیست. این درحالی است که با تعطیلی مراکز اصلی هسته ای کشور و غنی سازی فرمایشی حال حاضر، به هیچ عنوان نیازهای ما در آینده محقق نخواهد شد. سانتریفیوژهایی که به بهانه ی چرخش چرخ زندگی مردم از گردش موثرایستادند حال خود شاهد عدم چرخش چرخ زندگی مردم اند...

-       فناوری هسته ای و نظام سلامت:

فناوری تولید صفحات سوخت 20% که موقعیت ایران را در جایگاه جهانی تا حد زیادی بالا برد، بحث های زیادی را به دنبال خود داشت. این بحث ها هنگامی بیشتر بالا گرفت که در توافق ژنو ایران تعهد به نابودی ذخایر 20% و عدم غنی سازی بیش از 5% را داد.

اما فایده سوخت 20% در پزشکی هسته ای چیست؟

راکتور تحقیقاتی آب سبک تهران واقع در سازمان انرژی اتمی ایران از جمله راکتورهای تحقیقاتی است که یکی از اهداف آن تولید رادیو داروهاست. حدود نیم قرن پیش ایالات متحده این راکتور را برای ایران ساخت و در آغاز کار سوخت با غنای 93% را در اختیار ایران گذاشت. این راکتور در سال 1346 به حالت بحرانی رسید و شروع به کار کرد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع روابط دو کشور، امریکا از دادن سوخت به ایران امتناع کرد. در سال 1366 طی قراردادی که مابین ایران آرژانتین بسته شد این کشور قلب راکتور را برای بهره برداری از سوخت 20% تغییر داد و سوخت 20% مورد نیاز را به ایران داد. در حالی که محاسبات حکایت از آن داشت که در سال 1389 ذخیره سوخت 20% ما به پایان خواهد رسید، همچنین در پی امتناع غربی ها از تامین نیاز سوخت 20% راکتور تهران در قبال مبادله با سوخت 5/3% یا پرداخت هزینه آن، دانشمندان ما با پشتکار فراوان به فناوری لازم برای تولید سوخت 20% دست یافتند.

بدیهی است که سوخت 20% موتور محرک به کارگیری فناوری هسته ای در حوزه سلامت جهت تشخیص و درمان بیماری هاست. از نمونه های کاربرد فناوری هسته ای در نظام سلامت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1.     تهیه و تولید کیت های رادیو دارویی جهت استفاده در مراکز پزشکی هسته ای

2.     تهیه وتولید رادیو دارو جهت تشخیص بیماری تیروئید و درمان آن

3.     تشخیص و درمان سرطان پروستات

4.     تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی از سرطان های سینه

5.     تصویر برداری بیماری های قلبی، تشخیص عفونت ها، التهاب های مفصلی و ...

6.     استفاده از روش هایی چون ct scan و Pet scan در تشخیص بیماری ها

در پایان این بخش پاسخ به این پرسش که "چرا نیاز 20% خود را از خارج تامین نکنیم؟" ضروری به نظر می رسد...

آنچه مبرهن است دشمنی دشمنان با ملت ما از کوچک و بزرگ تا پیر و جوان است . آنان از هر دست آویزی برای تحت فشار قرار دادن ملت ما استفاده خواهند کرد. اگر بخواهیم حداقل از تجربیات گذشته خود درس بگیریم،خواهیم یافت  در گذشته نه چندان دور عدم خودکفایی ما در تولید و انباشت سوخت%20و تامین نیازمان از خارج باعث به خطر افتادن جان000/800نفر از بیماران ما شد.از انجا که عاقل از یک سوراخ دوبار نیش نمی خورد مشخصا در این مورد نیز به جای گشتن به دنبال کلید حل مشکلات در خارج، باید بر توانمندی های داخلی تکیه کرد.

-       فناوری هسته ای و تاثیر ان در تامین امنیت غذایی و امنیت اکولوژیک:

کاربرد دانش هسته ای در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به سال 1946 باز می گردد. در این سال سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد"FAO"، با آژانس بین المللی انرژی اتمی" IAEA " پیمانی را با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی منعقد کرد. سابقه کاربرد دانش هسته ای در تحقیقات کشاورزی در کشور های پیشرفته به بیش از نیم قرن و در کشورهایی نظیر هند و پاکستان به 30 سال پیش بر می گردد.

در اینجا به اختصار بخشی از فواید دانش هسته ای در تامین امنیت غذایی و اکولوژیکی بیان می گردد:

1.     تولید گونه های پر محصول و حفظ ذخایر ژنتیکی: تولید گونه هایی از محصولات غذایی با حاصلخیزی بیشتر به منظور افزایش عملکرد محصول در واحد سطح و استفاده بهینه از منابع آب و خاک یکی از مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای است.در این جا به جای اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم می توانیم با استفاده از پرتودهی گاما گیاهان کم محصول را به گیاهان پرمحصول تبدیل کنیم.به عنوان مثال با استفاده از فناوری هسته ای ساقه ذرت و گندم در منطقه اردبیل کوتاهتر و ضخیم تر شده و به این ترتیب ضایعات محصولات کاهش یافته و تولید محصول در هر هکتار افزایش می یابد.

2.     افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی: با استفاده از پرتو دهی گاما و افزایش عمر ماندگاری محصولات باغی به ویژه مرکبات می توان ضایعات میوه را کاهش داد و زمان بیشتری برای بازاریابی و صادرات این محصولات به بازارهای بین المللی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان فراهم کرد حفظ طعم و تازگی میوه ها  از جمله مرکبات نیز از دیگر مزایای استفاده از فناوری هسته ای در کشاورزی است. به تاخیر انداختن جوانه زدن سیب زمینی و پیاز در انبارها و حفظ کیفیت این محصولات نیز از جمله طرح های تحقیقاتی در دست اجرا به دست کارشناسان کشاورزی سازمان انرژی اتمی است.

3.     تولید میوه های بدون هسته: در این روش به عنوان نمونه با استفاده از روش پرتوزایی گاما به بذر مرکبات یا میوه های هسته دار، می توان با اصلاح ژنتیکی میوه های با هسته کوچک یا بدون هسته تولید کرد که علاوه بر خوش خوراک بودن می تواند در جذب بازارهی بین المللی و ارتقای کیفیت محصولات مرکبات  و میوه های هسته دار موثر باشد.

4.     تولید ابزارهای مقاوم به شوری و سرما: با پرتو دهی بذرها می توان آنها را دربرابر آب و خاک شور و مناطق سرد مقاوم کرد و از این طریق در مناطق کویری نیز می توان گیاهان مقاوم را کاشت و بارور کرد. هم اکنون این اقدام زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور افزایش سطح زیر کشت در زمین های شور و مناطق خشک در مناطقی از استان های خوزستان، گلستان و یزد در حال انجام است.

گرچه هم اکنون بخشی از تحقیقات ما در حوزه های کشاورزی، زیست محیطی و... ادامه دارد و در توافق اولیه ژنو حق تحقیق و توسعه به دانشمندان ما داده شد!!! اما زمزمه هایی به گوش می رسد که تیم مذاکره کننده ایرانی از این حداقل نیز دست کشیده است.

نبویان-27/11/93 بندرعباس: در توافق اخیر ژنو امریکا فقط یک چیز را لطف کرد، اینکه دانشمندان ما تحقیق و توسعه داشته باشند. تیم ایرانی جدیدا رفته و از این هم دست کشیده اند. گفتیم این را که دیگر خودشان قبول کرده اند. گفتند فشار خیلی زیاد بود و نتوانستیم...

-       فناوری هسته ای و کاربرد آن در صنایع:

کاربردها و مصارف فناوری هسته ای در بخش صنعت را به اختصار می توان به شرح ذیل بیان نمود:

1.     تهیه وتولید چشمه های پرتوزای کبالت برای مصارف صنعتی

2.     تولید چشمه های ایریدیم برای کاربردهای صنعتی و بررسی جوشکاری در لوله های نفت و گاز

3.     تولید چشمه های پرتوزا برای کاربردهای مختلف در علوم و صنعت از قبیل: طراحی و ساخت انواع سیستم های هسته ای جهت کاربردهای صنعتی، اندازه گیری خاکستر ذغال سنگ، بررسی کوره های مذاب شیشه سازی جهت تعیین اشکالات آنها، نشت یابی در لوله های انتقال نفت با استفاده از تکنیک های هسته ای و...

به نظر می رسد چنانچه عقب نشینی ها در مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد با گرفتن حق تحقیق و توسعه از دانشمندان ایرانی، عملا کشور در حوزه استفاده از فناوری هسته ای برای توسعه صنایع نیز به بن بست خواهد خورد.

با ارائه توضیحات فوق پر واضح است که امنیت انقلاب اسلامی در گرو امنیت جمهوری اسلامی ایران است و امنیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه های استراتژیک، ژئوپولیتیک، امنیت جانی بیماران نیازمند به رادیو داروها(سلامتی 000/800 بیمار)، امنیت غذایی و اکولوژیکی و نهایتا حق دانشمندان ما برای تحقیق و توسعه پیرامون کاربرد فناوری هسته ای در صنعت و... همگی در گرو چرخش سانتریفیوژهاست. در یک جمله" چرخش سانتریفیوژها لازمه چرخیدن چرخ زندگی مردم است." گفتمانی که در دو سال اخیر سعی شد با چرخشی معنا دار به گونه ای دیگر عنوان شود؛ گویی که فناوری هسته ای بازدارنده رونق زندگی ایرانیان است!

حتی اگر خوش بینانه هم به این همسویی با دشمن و تلاش در تغییر گفتمان فوق بپردازیم و آن را ناشی از عدم آگاهی و غفلت گویندگان بدانیم باید توجه کنیم که امام خامنه ای(مدظله العالی) در جایی فرمودند: " گاهی نتیجه غفلت و خیانت یکیست! "
 

"عارف رئوفی"