کد خبر: 393 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸

در نشست بسیج دانشجویی شمالغرب کشور عنوان شد

مخاطب شناسی مهمترین عامل ایجاد همدلی و همزبانی

نشست یکروزه تشکیلاتی مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه های شمالغرب کشور 27 فروردین ماه در لبیک به ندای مقام معظم رهبری نسبت به ایجاد هم دلی و هم زبانی بین مردم، در اردوگاه انصار الحسین(ع) سرعین برگزار شد.

مخاطب شناسی مهمترین عامل ایجاد همدلی و همزبانی

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، در ابتدای این نشست که با حضور مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای مادر(سراسری،علوم پزشکی،پیام نور و آزاد اسلامی) استان های آذربایجانشرقی و غربی، اردبیل و زنجان در سالن همایش اردوگاه انصار الحسین(ع)برگزار شد بعد از تلاوت قران کریم و نماهنگ معرفی اردبیل، اعضای جلسه به معرفی خود پرداختند.

در ادامه برنامه مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه های شمالغرب کشور به تبادل تجربه و افکار پرداختند.

دوره آموزشی مبانی اندیشه اسلامی موسوم به طرح ولایت که یکی از برنامه  های اصلی و مهم بسیج دانشجویی است مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و اعضای جلسه روی اجرای مشترک این طرح بین استانهای شمالغرب به بحث پرداختند.

ارتقاء کمی و کیفی و محتوای سرفصل های آموزشی،اساتید دوره و برنامه های جنبی که تاکنون به اجرا درامده مهمترین بحثهای این موضوع بود.

نمایندگان استان زنجان در این خصوص اصل موضوع را در برگزاری مشترک یا مستقل دوره عنوان کرده و نحوه و شکل برگزاری را جزو امور فرعی بر شمردند که قابل بحث بعد از تصمیم گیری در آینده است.

 دانشجویان بسیجی دانشگاههای زنجان با طرح اینکه در برگزاری برنامه های مشترک باید هوشمندانه عمل کنیم در کنار طرح ولایت؛ اردوهای تشکیلاتی، جهادی، زیارتی و سیاحتی را نیز مورد توجه قرار دادند.

معرفی ملاک ها و شاخص های موفقیت اجرای برنامه های مشترک موضوع دیگری بود که زنجانی ها در ادامه مباحث خود به آن پرداخته و موقعیت استانی و مبنایی را مورد تأکید قرار دادند.

مسائل مختلف از دیدگاه دانشجویان زنجانی بصورت کلان بود که اعتقاد داشتند با همه جانبه نگری اصل ایده و تفکرات مشترک، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

دانشجویان بسیجی زنجان باور داشتند که در اجرای تمام برنامه ها باید عاقلانه عمل کرد تا با خودداری از تصمیمات احساسی که اغلب آسیب زننده است جلوی اتفاقات ناخوشایند احتمالی نیز گرفته شود.

نمایندگان استان آذربایجان غربی با اشاره به اتمام راهیان نور در پایان سال، اعزام به مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) را بعنوان شروع برنامه های مشترک پیشنهاد دادند.

 دانشجویان دانشگاههای ارومیه بر این باور بودند که در واقع استارت شروع برنامه های بسیج با اعزام راهیان نور کلید می خورد و بهترین فرصت بر ای کادر سازی و تربیت نیروهای همطراز انقلاب در این زمان اتفاق می افتد. 

 در عین حال دانشجویان بسیجی آذربایجانغربی اذعان داشتند که مسائل و نوع تفکرات در دانشگاههای سراسری با آزاد و علوم پزشکی و پیام نور با هم فرق دارد.

آنها اعتقاد داشتند اجرای موفق برنامه های مشترک منوط به مخاطب سنجی است تا در حین اجرا دچار مشکلات و عواقب بعدی نشده در عین حال ضمن اجرای کیفی و کمی برنامه بتوان به همدلی و وحدت که هدف نشست نیز است دست یافت.

نمایندگان دانشگاههای استان آذربایجانشرقی در تکمیل سخنان دوستان غربی خود در بحث راهیان نور به طرح امتداد اشاره کرده و اظهار داشتند: از دیدگاه ما  راهیان نور فقط یک اردوی مقطعی نیست و ما در طول سال با برگزاری شب خاطره با روایتگری خادمین الشهدای مناطق عملیاتی و بسیاری از برنامه های دیگر که متولی اجرای برنامه نیز خود زائران راهیان نور هستند می توانیم جریان ایجاد شده را حفظ و زنده نگه داریم که این کار برکات و ثمرات فراوانی تا به حال برای ما به ارمغان داشته است.

آنها ارتباط چهره به چهره را موثرترین عامل ارتباط یک مسئول با نیروها خواندند و افزودند: این امر تنها در اردوهایی مثل راهیان نور که هدف و سمت و سوی مشخصی دارد و 10 روز هم به طول می انجامد که در آن بچه ها با زندگی در کنار هم به یک شناخت عمیق می رسند میسر می شود.

دانشجویان تبریزی در ادامه انجام کارهای دانشجویی را علی رغم ریسک پذیری بالا  به جهت کمی تجربه و جوانی افراد آن را عامل مهم کادر سازی برای آینده برشمردند.

نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل نیز دانشجویان را قشر جوان خوانده و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که از دانشجویان بعنوان افسران جوان نام می برند تأکید کردند، دانشجویان برای تصمیم گیری های مهم،  نقش تصمیم سازی دارند

اردبیلی ها به اجرای برنامه های فرهنگی مشترک اشاره کرده و گفتند: برای اجرای هر کاری بخصوص کارهای فرهنگی چه مستقل یا مشترک باید به مخاطب شناسی پرداخت تا بر اساس ظرفیت های موجود با برنامه ریزی های دقیق بتوان به نتایج موفقی دست یافت.

دوره آموزشی طرح ولایت از دیدگاه دانشجویان بسیجی اردبیل یک دوره تربیتی و آموزشی است که نیازمند سطح سنجی دانشجویان علاقمند است تا با سازکاری مطالب و علاقمندی دانشجویان موفقیت نیز حاصل شود.

اردبیلی ها بر این باور بودندکه با اجرای برنامه های مشترک بین دانشگاههای شمالغرب کشور در حقیقت این فرصت بوجود می آید که دانشجویان امروز به مدیران کاربلد آینده تبدیل شوند.

دانشجویان، دانشگاه را چکیده جامعه خوانده و اذعان داشتند کشور هم به نوبه خود از استانها، سلایق و آداب و رسوم مختلف تشکیل شده است، پس با اجرای برنامه های مشترک علاوه بر تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در ایجاد همدلی و هم زبانی می توانیم خودمان را برای فردای ایران اسلامی آماده تر کنیم.

در ادامه دانشجویان بسیجی دانشگاههای اردبیل دخالت دادن دانشکده ها را در اجرای برنامه های مشترک از قبیل فنی و مهندسی در برگزاری جشنواره های علمی را مفید ارزیابی کرده و افزودند: مسلما دانشکده ها به علت طرز فکر شبیه به هم و مشترکات قابل توجه خود می توانند عامل مهمی برای شروع مناسب اجرای برنامه های مشترک بین دانشگاههای شمالغرب کشور باشند.

دانشجویان بسیجی دانشگاه های تبریز، تولید محتوا و نشریات بسیج دانشجویی را ابزاری برای ارتقاء سطح دانشجویان معرفی کرده و اذعان داشتند برای اجرای برنامه های مشترک باید ابتدا از لحاظ فکری بتوانیم به نقاط مشترک دست پیدا کنیم.

ارائه طرح مبنایی و مطالبات مقام معظم رهبری موضوعی بود که دانشجویان بسیجی ارومیه به آن پرداخته و افزودند: باید این مطالبات نسبت به چارت تشکیلاتی بسیج استخراج و طبقه بندی شود تا با درک و عمل بدان شاهد نتایج بهتری در برنامه های بسیج دانشجویی باشیم.

دانشجویان ارومیه با تأکید بر اجرای برنامه های دراز مدت، برنامه های آنی را مطلوب ندانسته و خاطرنشان کردند: این برنامه ها با هدر رفت انرژی بچه ها در کارهای اجرایی فشرده باعث کاهش بهره وری می شود.

آنها گفتمان سازی مبانی و اخلاقی را از جمله مهمترین برنامه های بسیج دانشجویی توصیف کرده و افزودند: این همان چیزی است که مقام معظم رهبری از ما  دانشجویان انتظار دارند و بارها در دیدارهای دانشجویی روی این موضوع ( اخلاق و مبنا )  تأکید داشته و فرمودند؛ اگر اخلاق و مبنا را در خودمان اصلاح کنیم سایر مسائل نیز خودبخود حل شده است.

 خوابگاههای دانشجویی بحث بعدی بود که دانشجویان بسیجی دانشگاههای ارومیه روی آن تأکید داشته و از خوابگاهها با توجه به ویژگی نهفته در آن (مکان و مخاطب) به عنوان نعمت بزرگ یاد کردند که می توان با اختصاص وقت و محتوا ضمن اجرای برنامه های شاد و متنوع جهت ایجاد انگیزه برای جذب، علاوه بر اصلاح اخلاق و مبنای دانشجویان به بحث بصیرتی نیز پرداخت.

 

دانشجویان ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود، بحث کرسی های آزاد اندیشی و تریبون آزاد را مورد بررسی قرار داده و خاطر نشان کردند: کار دانشجویی تنها در برگزاری نشست های سیاسی و مناظرات دو طرفه نیست بلکه این کرسی ها با رعایت شرایط برگزاری آن بهترین فرصت برای به جواب منطقی رسیدن دانشجویان در موارد خاص است که با روشن شدن حقایق می توانند به انتخاب بهتری دست پیدا کنند.

ارومیه ای ها برگزاری کرسی ها را دنده کمکی تولید محتوا برای دانشجوبان بسیجی توصیف کرده و افزودند: کرسی باعث مطالعه دانشجو می شود،حرکتی که با ورود تکنولوژی های مدرن مورد غفلت قرارگرفته است.

 برگزاری کارکاهای کرسی آزاد اندیشی مشترک بین دانشگاهها از جمله پیشنهادات دانشجویان بسیجی دانشگاههای ارومیه بود که علاوه بر تمرین قدرت بیان و جسارت دانشجویان بسیجی با دعوت از اساتید مطرح بصورت متمرکز یا گردشی علاوه بر کاهش هزینه ها باعث افزایش بهره وری، انسجام، اتحاد و همدلی بیشتر بین دانشگاههای شمالغرب کشور نیز می شود.

زنجانی ها کادر سازی را در کنار کار مبنایی مورد توجه قرار داده و افزودند: با بسترسازی در فضای مجازی می توان علاوه بر پیشگیری از آسیب های احتمالی با بیان حقایق به روشنگری پرداخت.

آنها شبکه های اجتماعی را در کنار نشریات بعنوان مهمترین ابزار دشمنان جهت تخریب جوانان بخصوص قشر فرهیخته دانشجو توصیف کرده و خواستار طراحی راه حل های مقابله به مثل شدند.

دانشجویان بسیجی دانشگاه های ارومیه نیز  ایجاد شبکه سازی در این بستر را پیشنهاد کرده و اظهار داشتند: دانشجویان جدید الورود که علاوه بر سرشته داری از مباحث فضای مجازی روز از  وقت کافی نیز برخوردار هستند بهترین گزینه برای این امور می باشند.

  فتنه اجتماعی  موضوع دیگری بود که دانشجویان بسیجی دانشگاههای زنجان به آن پرداختند. .به اعتقاد زنجانی ها مسائل سیاسی برای دانشجو نسبت به مسائل اجتماعی از جذابیت کمتری برخوردار است و از آنجائیکه جامعه هم پر از قشر خاکستری است و همیشه زمینه برای آلوده شدن این قشر بسیار بیشتر از سایر اقشار است خواستار تدابیر ویژه در این خصوص شدند.

دانشجویان دانشگاههای تبریز با بیان اینکه ارتباط رو در رو و ایجاد صمیمیت، همدلی و همزبانی را به ارمغان می آورد از ورزش به عنوان عامل وحدت نامبرده و افزودند: در مباحث بافت شناسی،انسان ها با هر عقیده و فکری به سبب احساس هم تیمی ای که پیدا می کنند در مواقع حساس روی بر نگردانده و جبهه گیری نیز نخواهند کرد.

آنها با بیان اینکه بسیجی بودن مهم نیست، تفکر بسیجی داشتن مهم است تصریح کردند: دشمن در صدد است که این روحیه را از بچه های ما بگیرد، پس ما هم باید با اجرای برنامه های مشترک  بتوانیم این روحیه را در دانشگاههای شمالغرب کشور ارتقا دهیم تا در آینده دانشجویان ما در خارج از کشور نیز بتوانند با نهادینه شدن این فرهنگ در ذهنشان مروج افکار بسیجی که چیزی جز انسان دوستی و نوع دوستی نیست در جهان باشند.

دانشجویان زنجانی با اشاره به تجربه پخش فیلم در یک روز خاص از هفته افزودند: با نمایش آثار فاخر سینمای ایران و جهان به همراه نقد می توانیم با ایجاد گفتمان جدید در حوزه رسانه و استفاده از جاذبه های این هنر در محیط پیرامون تاثیرگذار باشیم.

تبریزی ها نیز روی اخلاق کاربردی تأکید ویژه داشته و افزودند: :با ورود به حوزه اخلاق کاربردی و تداوم آن در طول دوران تحصیل علاوه بر کاهش رذایل اخلاقی افراد، می توانیم  با تقویت محاسن اخلاقی خود عامل جذب نیز باشیم.

نحوه ورود به انتخابات پیش رو نیز آخرین بحثی بود که مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور به آن پرداختند.

این دانشجویان به اتفاق اعلام داشتند که در انتخابات پیش رو که اوج حضور اجتماعی و سیاسی مردم نیز است، همانند سال های قبل  منتها با حساسیت بیشتری به عنوان عامل بصیرت افزایی عمل کرده و با تبیین ملاکهای انتخاب اصلح که مورد تاکید مقام معظم رهبری  نیز است کلید ورود شایستگان ملت به مجلس خواهیم بود.

انتهای گزارش/ج