کد خبر: 394 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران در آستانه پیوستن به اقتصاد هسته ای است/ رژیم آل سعود در حال فروپاشی است

حقیقت پور در جمع دانشجویان گفت: اختصاص سهمی از تجارت هسته ای جهان به ایران از الطاف الهی است و ما می توانیم با فروش تولیدات هسته ای به منابع مالی بیشتری دست پبدا کنیم.

ایران در آستانه پیوستن به اقتصاد هسته ای است/ رژیم آل سعود در حال فروپاشی است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز ، منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای شمالغرب کشور با ارائه تعریفی از واژه" برد برد " به بررسی بیانیه لوزان پرداخت.

حقیقت پور گفت:"برد برد" از دیدگاه آمریکائیها درمورد مسائل هسته ای ایران ، بالا رفت زمان دسترسی ایران به بمب هسته ای از 3 ماه به یکسال است و بدین منظور مکانیزمی را در راستای محدود کردن فعالیت های هسته ای، غنی سازی اورانیوم، تغییر کاربری فوردو  طراحی کردند که اگر ایران  زمانی بخواهد 1+5 را فریب بدهد حداقل زیر یکسال امکان برگشت به قدرت را نداشته باشد.

وی واژه "برد  برد" از دیدگاه ایران را نیز در حفظ چرخه سوخت هسته ای، غنی سازی در داخل خاک ایران، حفظ تأسیسات هسته ای، برداشتن همزمان تحریم های ظالمانه توام با توافق نهایی و انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت ملی به آژانس هسته ای بیان کرد و گفت:  هنوز اتفاقی رخ نداده است که بخواهیم جشن بگیریم و یا زانوی غم بغل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به تحلیل های موجود بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم  پرداخت و گفت: ما دو نوع تحلیل از قضیه هسته ای داریم،تحلیل افرادی که به شدت این روند را حمایت کرده و خط و خطوط نشان دادند و تحلیل افرادی که همه چیز را از دست رفته می بینند، در این خصوص رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مداحان جواب هر دو تحلیل را بخوبی دادند و گفتند: هنوز اتقاقی  رخ نیفتاده که  بخواهیم جشن یا ماتم بگیریم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: فرایند مذاکرات به سمتی می رود که ما نه می توانیم جشن بگیریم و نه ماتم هسته ای داشته باشیم حاصل کار هر چه باشد به دولت بر نمی گردد.

وی با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم کار غنی سازی را شروع کردند در مقابل تحریم گرفتند گفت: دولت کنونی  هم در حال از میان برداشتن تحریم های ظالمانه است ولی در مقابل از قدرت هسته ای بدست آمده ما کاسته می شود پس کار بین دولتی است و دستاوردها هم مال مردم و رهبر است و نه دولت خاصی.

حقیقت پور مذاکرات طولانی لوزان را خاطر نشان کرد و گفت: در این بیانیه توافقات اولیه برای امضای توافق فاینال صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سطح بین الملل عرصه تبادل برای کسب منافع ملی است و تا چیزی ندهی چیزی هم  نمی توانی بدست بیاوری گفت: برای" برد برد " باید هر دو طرفین تلاش کنند ، آنها باید شرایطی فراهم کنند تا برد مورد نظر ما تامین شود و در مقابل هم ما باید زمینه برد مورد نظر آنها را فراهم کنیم تا توافقی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنان خود به بررسی داده ها و گرفته های تیم مذاکره کننده در لوزان پرداخت و گفت: اکنون حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران برای همگان ثابت شده است، سالهای مدیدی است که ملت ما مظلوم واقع شده ، امروز این بیانیه نشان داد که ملت ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و این را همه درک کردند.

وی افزود: این بیانیه خود سند با ارزشی جهت نشان دادن چهره متخاصم آمریکا و به تصویر کشیدن چهره مظلوم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

حقیقت پور دستاورد دیگر لوزان را در خارج شدن ایران از ذیل منشور 7 عنوان کرد و افزود: پایه یک دروغ سیاسی ظلم ناروا و ناجوانمردانه ای را در طول 10 سال به ملت ایران تحمیل کرد.

این نماینده مجلس، تشکیلات سازمان ملل را بی خاصیت دانست و گفت: تشکیلاتی که بر پایه دروغ کار کند ارمغانش چیزی جز ظلم برای جهان نیست.

وی ادامه داد:این دروغ و حمایت از آن باعث شد در طول این مدت به ایران دارو داده نشود، نفت ایران به فروش نرسد و این قابل اغماض نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دستاورد بعدی تیم مذاکره کننده را کسب احترام به حقوق ملت ایران توصیف کرد و گفت: بر اساس قوانین بین الملل دستاوردهای هسته ای جزو حقوق  مسلم ما بوده است چون ما از اول عضو npt بودیم و این امتیازی بود که به ما داده شد تا  پس از ورود به باشگاه هسته ای از دستاورد های صلح آمیز آن نیز بهرهمند شویم.

حقیقت پور حفظ تاسیسات هسته ای را ارزشمند خواند و گفت: برخلاف سایر کشورها مثل لیبی که همان لحظه توافق تجهیزاتشان را بار کشتی کرده و به آمریکا فرستادند بیانیه حاضر نشانگر حفظ تأسیساتمان است. شاید کارآمدی و تاثیر گذاری کم رنگ شود ولی آنچه مهم است حفظ تاسیسات بومی خودمان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: قطعنامه جدید ایران را از ذیل 7 منشور خارج خواهد کرد که تا کنون کشوری سالم از آن خارج نشده یا سقوط کره یا با تغییر رفتار جدی در درون خود رو به رو بوده است. وی موضوع دیگر را الطاف خداوند دانست که شامل حال ما شده  و آن اختصاص سهمی از تجارت هسته ای جهان به ایران است، ما می توانیم با فروش مواد غنی شده،آب سنگین به منابع مالی بیشتری دست خواهم یافت.

وی با اشاره به مفاد بیانیه افزود: مواد غنی شده ایران یا باید به قرص سوخت تبدیل شود،یا رقیق شود و یا به فروش برسد و این در حالی است که ایران می تواند مواد را به سایر کشورها بفروشد و در مقابل آن مواد خام همراه با پول بدست بیاورد. و این یعنی اقتصاد هسته ای.

این نماینده مجلس از اتحادیه اروپا، شورای امنیت، خزانه داری آمریکا و کنگره بعنوان 4 نقطه ثانویه لغو تحریم ها نام برد و گفت: بسیاری از این  تحریم ها بعد از 2005 رخ داده است.

وی به اعمال تحریم هایی از قبیل حقوق بشر و تسلیحات نظامی بر ایران قبل از 2005 اشاره کرد و گفت:

اگر آنچه که راوی ایرانی می گوید و مورد اعتماد رهبر و ملت است تحریم ها یکجا برداشته شود کفه ما در ستاندها برای "برد برد" بهتر خواهد شد و اگر  چنانچه قرار بر لغو در دو مرحله باشد و ما اول بیاییم اعتماد سازی کنیم تا بعد از 2 - 3 سال تحریم ها کم کم برداشته شود  در اینصورت بردی رخ نداده است به هر حال مکانیزم مشاهده شده مشکوک است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه سخنان خود به از دست رفته در بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: اعمال محدودیت های فنی در نطنز زیان اور است.

وی R1  را با تولید  2/1 سو غنی سازی به ژیان تشبیه کرد و گفت با این وضعیت ما قادر خواهیم بود نهایتاً در سال به 6000 سو دسترسی داشته باشیم و این در حالی است که قرار است ما 190هزار سو داشته باشیم. با یک حساب سرانگشتی 32 سال طول می کشد که به این نیازمان جوابگو باشیم و این فاصله خیلی زیادی است با توجه به اینکه خواهیم پذیرفت 10 سال هم به هیچ چیز دست نزنیم.

حقیقت پور به تست موفقیت آمیز ماشین R8 اشاره کرد و گفت: نسل جدید ماشین های ما با 20سو غنی سازی در طول سال شاهد تولید 120 هزار سو  فقط در سایت نطنز خواهیم بود. ما با توجه به این ظرفیت و تعداد سانتیفیويها قادر به تولید 8 تا 12 درصد برق مصرف کشور خواهیم بود. با اوضاع و احوال توصیف شده اگر نتوانیم استقلال غنی سازی در سو های بالاتر را حفظ کنیم در اینده در تأمین سوخت به غرب وابسته خواهیم شد.

وی  سایت فوردو را مجموعه پیشرفته ای توصیف کرد که با 1600 ماشین، مثل اسلحه ای خواهد بود که حق شلیک نخواهد داشت مگر اینکه طرف مقابل عهد شکنی کند و ما بتوانیم به وضعیت قبلی برگردیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه امروز دانشگاههای ما تولید کننده هستند و هر قطعه در یک دانشگاه تولید می شود که نهایتا به مونتاژ می رسد گفت: طبق این بیانیه که سازمان انرژی اتمی هم آنرا تایید کرده ما محدود خواهیم شد و حتی برای کوچکترین تحقیقی باید از آژانس مجوز بگیریم و این در حالی است که آمریکا با تحقیق روی پروژه 300 سو  می خواهد به ما اجازه دستیابی به تولید در سو 20 را هم ندهد.

وی در خصوص قلب راکتور اراک هم گفت: از مزیت آب سنگین تسهیل و ارزان بودن غنی سازی اورانیوم است که منجر به تولید پسماند پلوتونیم می شود و این همان ماده است که منجر به تولید بمب خواهد شد و آمریکا از این می ترسد. در جهان چند کشور  دارای صنعت آب سنگین هستند. در طرح جدید قلب راکتور از 60 شار به 40شار خواهد رسید و دامنه فعالیت محدودتر خواهد شد پس قادر نخواهیم بود در طول سال به 2 کیلو پسماند پلوتونیم برسیم که آن هم باید در خارج از کشور برای ما نگهداری شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس پروتکل الحاقی را نگران کننده خواند گفت: تضمینی نیست که فردا سو استفاده شود و با نام بازرسی روی پادگان های نظامی ما دست بگذارند، چنانچه  قبلا هم نمونه هایی از بی اعتمادی به آمریکا در این نوع به ثبت رسیده است.

وی به سابقه کشورهای فروشنده سانتریفیوژ به ایران اشاره کرد و گفت: در گذشته به ما سانتریفیوژ و قطعات آلوده می فروختند و پس از بهره برداری توسط ایران اثرات آنها نمایان   می شد و ایران را با دروغ  و فریب محکوم می کردند.

وی نحوه فریب را خاطر نشان کرد و گفت: استکبار از فروش بعنوان تله علیه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد و این موضوع در اوایل فروپاشی شوروی سابق و خرید از پاکستان اتفاق افتاد و فروشندگان با فیلمبرداری مراحل انتقال سانتریفیوژ ها و سایر قطعات آلوده به ایران در واقع اقدام به سند سازی کردند و بعد گفتند ایران بدنبال بمب هسته است.

حقیقت پور به اختیارات مجلس در این خصوص اشاره کرد و گفت: راستی ازمایی حداقل 3 الی 4 سال طول می کشد.

این نماینده مجلس مبهم بودن نظارت های پیشرفته را متذکر شد و گفت: بحث کنترل آنلاین و ماهواره مطرح است و این هم آسیب های خاص خود را به همراه دارد.

وی به یک میلیون بیمار ایرانی نیازمند به رادیو دارو اشاره کرد و گفت: عمر بعضی از این داروها 20 دقیقه است یعنی مصرف بلافاصله بعد از تولید  و این هم بدور از منطق عقلی است که در این زمینه ها با وجود توان تولید داخل، خود را محتاج به بیگانه کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلی جنس داده ها و گرفته ها را نامناسب توصیف کرد و افزود: برداشتن تحریم های ناجوانمردانه،کوچک کردن تاسیسات اراک و محدود ساختن فوردو کفه برابری را از بین برده است.

وی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید بتواند در فرصت باقی مانده  تا فاینال شدن توافقات  سنگینی کفه ها به هم نزدیک کند وگرنه امضایی صورت نخواهد گرفت.

تحلیلگر مسائل سیاسی توافق" برد برد "را به نان بربری تشبیه کرد و افزود: با این اوضاع و احوال سهم ما از یک نان بربری یک متری به اندازه کف دست است و این انصاف نیست.

وی کفه 50- 50  را ایده ال و کفه 40-60 را  هم مناسب عنوان کرد.

بیانیه لوزان الزام آور نیست

این نماینده مجلس به تولید فکت شیت ایرانی مذاکرات اشاره کرد و گفت: مردم محرم دولتمردان هستند این موضوع را 255 نماینده مردم از دولت خواستند تا همدلی و همزبانی با دانستن مردم تحقق پیدا کند.

وی با نگاهی به 50 سال اینده  خاطرنشان کرد: زمانی خواهد رسید که دیگر نفت و گاز جوابگو نخواهند بود پس ما باید از همین حالا به فکر جایگزین تامین انرژی و درامدزایی از انرژی باشیم به همین منظور طرح نیروگاه های هسته ای دوم و سوم نیز در دستور کار  قرار گرفته است.  

وی تغییر رویکرد دنیا در نحوه تولید انرژی را یادآور شد و ادامه داد: تا چند وقت پیش تولید انرژی بر اساس فرایند شکافت صورت می گرفت  که امروزه با وجود فناوری های پیشرفته این تولیدات از طریق جوش هسته ای که بسیار مقرون به صرفه تر است صورت می گیرد.

وی تحریم های دشمنان نظام را عامل عقب ماندگی ایران خواند و گفت: با این حال دانشمندان جوان ایران اسلامی با تکیه بر دانش بومی توانستند به نسل دوم این تکنولوژی دسترسی پیدا کنند.

آل سعود در حال فروپاشی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع یمن و تهاجم آل سعود اشاره کرد و گفت: اعتلای اندیشه اسلامی در اقصی نقاط خاورمیانه در حال ظهور و بروز است و این خوشایند رژیم آل سعود که داعیه سروری برجهان اسلام را دارد نیست از این رو دیوانه وار به یمن حمله کرده است.

 وی اعتلای اندیشه اسلامی در خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد و افزود: این تفکر در لبنان توسط حزب الله، در سوریه بشار اسد علوی، در عراق توسط جریان شیعه و در یمن نیز توسط زیدیان و شافعیان دنبال می شود.

حقیقت پور اقلیت مذهبی در یمن را مختلف خواند و گفت زیدیان با در اختیار داشتن 48 درصد جمعیت یمن و عقایدی شبیه به مذهب تشیع اثنی عشری، بیشترین ثاثیر را در تحولات یمن دارند.

وی موقعیت استراتژیکی تنگه باب المندب را خاطر نشان کرد و افزود: عربستان  در اندیشه کنترل این تنگه سوق الجیشی است تا به لحاظ دسترسی به آب های آزاد در صورت بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران بتواند به اهداف خود برسد.

تحلیلگر مسائل سیاسی، یمن را دارای ذخایر غنی و دست نخورده از نفت و طلا معرفی کرد و گفت: در اثر بی لیاقتی و وابسته بودن دولت یمن به عربستان  مردم این کشور از فقر مفرط به سر می برند.

وی پربحث ترین چالش پیش روی آل سعود را انصار الله یمن به رهبری عبدالمالک الحوثی قلمداد کرد و یمنی ها را انسانهایی با ویژگی های صبر، قناعت و تلاشگر ستود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه زمانی نه چندان دور در این کشور از 17 کشور جهان طلبه مشغول تحصیل علوم دینی بودند گفت: این کشور از زیرساخت های بسیار ضعیفی برخوردار است بطوریکه هواپیماهای عربستانی با بمباران پمپ بنزین های معمولی بعنوان نابودی تاسیسات سوختی یمن نام بردند.

وی به مقایسه حزب الله با انصارالله پرداخت و گفت: زمانی حوثی ها بر یمن تسلط داشتند و اکنون زمینه برای تشکیل حکومت اسلامی در یمن فراهم شده است.

وی تصریح کرد: انقلاب یمن برای موفقیت کامل بعد از توکل به خدا به دارو، غذا و سوخت نیازمند است تا انقلاب خود را تکمیل کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان سخنانش2 تحلیل از انقلاب یمن ارائه داد و گفت: آمریکا عمدا عربستان را درگیر قضایای یمن کرد تا تنبیهی برای ال سعود باشد که نهایتاً منجر به تجذیه عربستان خواهد شد که جناح سلمان با کودتای سیاسی خود آمادگی قبلی در این زمینه را تکمیل کرد.

وی تحلیل دوم را اینگونه بیات داشت که عربستان آن قدر در منطقه دچار شکست شده که تاب انقلاب یمن را نیاورده و دیوانه وار حمله کرده است، به هرحال آینده یمن امیدوار کننده است.

انتهای خبر/ج