سرویس: سرویس خبری کد خبر: 450 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵

راشد پرستار نوشت:

جوان و وجدان کار

سازگاری شخص باکارخویش ومحیط زندگی به رابطه شخص باهمکاران،مدیریت،محیط کار،درنهایت محیط اجتماعی لذا باید به جوانان توصیه نمود در انتخاب شغل عامل رضایت شغلی راملاحظه نمایند تا این روند به«وجدان کاری» منجرشود.

جوان و وجدان کار

به گزارش ابصارنیوز، راشد پرستار،دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آمار دانشگاه پیام نور تبریز طی یادداشتی برای افزایش دادن وجدان کاردر نسل جوان مورد زیر را مورد توجه قرارداد:

«هرکس کاری را برعهده گرفت،باید که آن را به بهترین وجهی به پایان برساند» رسول اکرم (ص)

«طبیعت اگر چیزی را آغاز کند تا آن رابه پایان نرساند ،از دست نمی دهد،پس استنباط می شود که هیچ فردی نباید به هیچ بهانه ای مجاز باشد که از کار خود عقب بماند یا طفره برود». کومینیوس

در تعریف وجدان گفته اند«اگرشخصیت انسانی برای خودیک ایده آل تشخیص داده ودررسیدن به آن ایده آل،عامل محرک درونی داشته باشد،این عامل درونی وجدان نامیده میشود»ودرتشبیه مؤثری،کار،قانون حیات انسانی نامیده شده وبه منزله قاعده تعالی وترقی جوامع می باشد.بنابراین می توان وجدان کاررااینگونه تعریف نمود:«چنانچه فردی کاری که به اومحول شده است به طوردقیق وکامل آغاز نموده وآن را با کیفیت مطلوبی به پایان برساند واین فعالیت را بی نیازازتشویق یا توبیخ دیگران وصرفا به جهت ارزش آن عمل انجام دهد دراین صورت می گوییم وی ازوجدان کاری برخورداراست کسانی که دارای این خصیصه می باشند با صفات زیر از دیگران متمایز می شوند:

صداقت،یک رویی وپیرایگی.از اولین ویژگی هایشان می باشد زیرا دلیلی نمی بینند که بخواهند در نظر دیگران بهتر از آنچه که هستند جلوه کنند،بلکه واقعا می توان گفت،آنها واقعا خودشان هستند،یعنی ما «خود واقعی» آنان ونه«خودتصوری» شان را مشاهده می کنیم.

احساس مسئولیت نسبت به کار وشغلی که دارند،در میزان بالایی قراردهد«کیفیت عمل»نزدآنان بر«کمیت عمل»رجحان وبرتری دارد،در نظرآنان کاری را که شروع کرده اند چنانچه با فرجامی خوب به پایان برسانند،ازدست زدن به کار جدیدی،ارزشمندتر ومهمتر است،مضمون حدیثی از بزرگان این چنین است:«به پایان رسانیدن کاری که آغاز شده،برتر از شروع کاردیگری می باشد».

قاطعیت وصراحت در عمل نیز ازجلوه های وجدان کار می باشد.کسانی که از«وجدان کاری»برخوردارند در حقیقت توانسته اند تضادهای درونی خود را حل کنند وبه شخصیت خویش،وحدت ویکپارچگی ببخشندولذا حاصل چنین روندی،قاطعیت درعمل وصراحت در نظر است. «انجام تکالیف»و«عمل به وظیفه»برای واجدین این خصیصه برتر ارپیروزی وموفقیت تلقی می شود آنان اینگونه خود را متقاعد می کنند که در راه «عمل به وظیفه»همه تلاشهای خود را به کار گرفته اند و«نتیجه عمل»در نظرآنان فرع بر انجام عمل بوده و در درجه بعدی اهمیت دارد.جمله عمیق و ارزشمندی از حضرت امام(قدس سره)مؤید این واقیعت است که فرمودند:«مادامی که در مسیر حق هستیم پیروزیم»همچنین تاکید مقام معظم رهبری برخصیصه وجدان کاری برای دستیابی به عزت و اقتدار اسلامی مؤید همین معنااست.

- تربیت اخلاقی ازدیگر پیامدهای ارزنده وجدان کاری است زیرابه وسیله آن حس اطاعت،قانون شناسی وخویشتن داری،دقت واستقامت درآدمی ایجاد میشود واورابرای انجام امورزندگانی خود تربیت وآماده می سازد.

شیوه های تقویت وجدان کار:

برای افزایش دادن وجدان کاردرنسل جوان راه کارهای زیررا می توان مورد توجه قرارداد:

  1. توجه دادن جوانان به رابطه منطقی میان رضایت شغلی ووجدان کار انگیزه دستیابی به این ویژگی را افزایش میدهد،روانشناسان صنعتی با تحقیقاتی که دراین زمینه انجام داده اند،عوامل موثردر ایجاد وتقویت رضایت شغلی را به قرار زیر می دانند:

سازگاری شخص باکارخویش ومحیط زندگی به رابطه شخص باهمکاران،مدیریت،محیط کار،درنهایت محیط اجتماعی لذا باید به جوانان توصیه نمود در انتخاب شغل عامل رضایت شغلی راملاحظه نمایند تا این روند به«وجدان کاری» منجرشود.

  1. تاکیدبراین واقیعت که چنانچه جوانان تلاش واقعی خود را در کاری که پذیرفته اند انجام دهند خود موجب تقویت«وجدان کار»در آنان میشود،زیرا اگر آدمی مطمئن باشد،نهایت تلاش خویش را بکار گرفته است از نوعی رضایت درونی برخوردار خواهد شد.
  2. پاره ای ازجوانان کارهای به ظاهرکم اهمیت راکه به آنان محول میشودبه دیده حقارت بدانها می نگرندلذاهمه سعی خویش رابکارنمی گیرند ودرنتیجه ناموفق وناکارآمدبه نظرمی آیند.اگراین عده ازجوانان موفقیت درکارهای به ظاهرکوچک رامقدمه جلب اعتماددیگران به خود تلقی کنندوزمینه ای برای تفویض کارهای بزرگ بداننددرانجام هرمسئولیت شغلی حتی محدودوکم اهمیت، باوجدان کاری ارضاءکننده ای دست به تلاش خواهند زد.
  3. جوانانی که تضاد«غربت»و«وظیفه»رادرحیطه کار حل کرده اند،از وجدان کاری خوبی برخوردارند.زیرا اگر بپذیریم کاری که بدان علاقه نداریم،لااقل به چشم وظیفه بدان بنگریم به سطح موفقیت بهتری دست خواهیم یافت.
  4. تاکید به جوانان در این زمینه که در ایفای هرکار و مسئولیتی ،بیش از تکیه به انگیزه های بیرونی(تشویق دیگران)،به انگیزه های درونی خود،مبتنی باشند،خصیصه وجدان کاری رادرآنان اعتلا خواهد بخشید.
  5. تبیین وشفاف نمودن رابطه عواملی نظیر«وقت شناسی»،«نظم»،و«امانت داری» با پدیده«وجدان کاری»شیوه دست یابی جوانان را به این ویژگی اخلاقی ارائه می دهد.

انتهای خبر/ج