کد خبر: 564 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱

معاون حقوقی امور مجلس وزارت ورزش و جوانان:

باشگاه داری، راهکاری برای نجات ورزش/ دستگاههای دولتی به سمن ها توجه کنند

امیرضا خادم معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در جمع مدیران هیأت های ورزشی اردبیل گفت: باشگاه ها در عین حال که درآمدزا هستند رسالت توسعه ورزش کشور را نیز برعهده دارند تا با ایجاد نشاط و فضای رقابتی در جامعه زمینه رشد استعداد های جوانان را نیز فراهم کنند.

باشگاه داری، راهکاری برای نجات ورزش/ دستگاههای دولتی به سمن ها توجه کنند

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، امیررضا خادم معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان عصر چهارشنبه در نشست صمیمی با مدیران و مسئولین هیأت های ورزشی استان اردبیل گزینش افرادی را که راحت بتوانند در جلوی مدیر ارشد خود اعمال وی را زیر سوال برده و از مشکلات سخن بگویند را بهترین نوع مدیریت ارزیابی کرد و گفت: در طول مدت تصدی این مسئولیت و سفرهای متعدد استانی برای اولین بار است که با صحبت های انتقادی برخورد می کنم.

وی به دوران قهرمانی اشاره کرد و گفت: زمانی که قهرمان هستی مورد تشویق هواداران قراری داری و بعد از عبور از این مرحله اگرچه جسماً از یاد می روی ولی رشادت ها  و افتخار آفرینی ها برای همیشه تاریخ در اذهان ملت ها می ماند.

وی شانه خالی نکردن یک قهرمان از زیر بار مسئولیت را تداوم مسیر قهرمانی در برهه ای دیگر خواند و گفت: یک قهرمان وقتی مسئولیتی را قبول می کند آنچه طی این مدت کاشته را باید در طبق اخلاص گذاشته و با تمام وجود پا به میدان بگذارد و هیچ چیز هراسی به دل راه ندهد چون قطعا در مسیر جدید با کم لطفی ها،کارشکنی ها و زیر سوال رفتن آبرو و حیثیت خود مواجهه خواهد شد.

وی به راهکارهای اجرایی اشاره کرد و گفت: مسائلی از قبیل کمبود اعتبارات در کشور به اپیدمی تبدیل شده است و همه از پیمانه اندک اشان گلایمند هستند.

خادم با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان از لحاظ جذابیت و ماموریت ها حساس ترین و در عین حال مستضعف ترین وزارت خانه ها است اظهار داشت: این وزارتخانه از لحاظ دریافت بودجه، آخرین وزارتخانه دولت است.

طرح آمایش ورزشی در دستور کار است

وی با بیان اینکه توسعه رشته‌های ورزشی در استان‌ها بر حسب فعالیت و پیشرفت‌های آنان خواهد بود، گفت: به‌زودی طرح آمایش رشته‌های ورزشی در استان ها شروع می‌شود.

خادم افزود: بر حسب این طرح، استانی که در رشته ای دارای استعداد قهرمانی است بودجه اختصاص خواهد یافت و مابقی رشته ها بصورت هیات امنایی و با اعتبارات مردمی و خیرین اداره خواهند شد.

وی عملیاتی کردن این راهکار را دارای حواشی سنگین خواند و تصریح: با توزیع مناسب بودجه، هزینه ها هم کنترل می شوند.

باشگاه داری، راهکاری برای نجات ورزش کشور

خادم به باشگاه داری اشاره کرد و گفت: باشگاه ها در عین حال که درآمدزا هستند رسالت توسعه ورزش کشور را نیز برعهده دارند تا با ایجاد نشاط و فضای رقابتی در جامعه زمینه رشد استعداد های جوانان را نیز فراهم کنند.

خصوصی سازی ورزش مستلزم فرهنگ سازی است

معاون حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در ادامه به بحث خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: ارائه یک الگوی مناسب و موفق از خصوصی سازی ورزش به جامعه علاوه بر آفت زدایی این مسیر ، بسیاری از مسائل و مشکلات ورزش کشور را نیز حل و فصل خواهد کرد.

وی ابتدایی ترین کار در این زمینه را فرهنگ سازی و حمایت از بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم در آینده ای نزدیک حضور سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری ورزشی را در جامعه نهادینه کنیم.

این مسئول ورزش کشور با اشاره به سوء ظن ها و شایعه پراکنی های رایج مدیریتی، هزینه کردهای مادی و معنوی در مقابل انتفاع حاصل را از اشکالات عمده این طرح عنوان کرد و افزود: در ابتدای کار قطعا حامیان اینکار با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد.

معاون حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در ادامه به تعریف خصوصی سازی ورزش پرداخت و تصریح کرد: در این تعریف هرچه باشگاهها از مراکز کشور و استانها دورتر باشند و میدان عملیاتی گسترده ای را در دستور کار خود قرار دهند، با حمایت از رشته های ورزشی بیشتر بخصوص بانوان از حمایت های بیشتر دولتی نیز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: اگر این امر اتفاق بیافتد دیگر هیئت‌های ورزشی  علاوه بر توسعه خود دغدغه هزینه های اندک اعزام به مسابقات را نیز نخواهند داشت.

حمایت از ورزش بانوان اصلی ترین اولویت وزارت است

معاون حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان حمایت از ورزش بانوان را جز اصلی ترین اولویت های وزارت عنوان کرد و گفت: در دنیای امروز بانوان همپای مردان در صحنه های ورزشی حضور دارند و اگر از حمایت ها و امکانات مطلوب تری برخوردار شوند منجر به افتخارافرینی بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران خواهند شد.

وی کمبود اعتبارات را متذکر شد و افزود: در بازیهای آسیایی دوره قبل، قهرمانان ما توانستند با یک سوم بودجه دوره قبل تر، موفقیت های بیشتری را کسب کنند.

وی تصریح کرد اگر فرهنگ باشگاه داری در جامعه جا بیافتد اعتبارات ناچیز هیأت های ورزشی به تهیه امکانات عام المنفه اختصاص خواهد یافت تا آنها هم با در اختیار داشتن فضای مناسبتری به باشگاهها در رسیدن به اهداف ورزشی کمک شایانی کنند.

ماده 88 شمشیر دو لبه است

معاون حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان از ماده 88 بعنوان شمشیر دولبه نام برد و گفت: امکانات مجموعه های ورزشی باید بصورت بهینه استفاده شود و زمان هایی را که هیات های ورزشی برنامه ندارند با دادن اجاره مکان می توان هزینه های تعمیر و نگهداری و سایر هزینه را از این محل تامین کرد.

وی در بحث واگذاری مازاد مجموعه های ورزشی به بخش خصوصی اظهار داشت: هیات های ورزشی در صورت شرکت در مزایده در شرایط مساوی از با اولویت برخوردار خواهند شد.

وی افزود:دولت به نحوی برنامه ریزی کرده است تا در کنار قهرمان پروری با استفاده بهینه از امکانات، هزینه کردها هم به نحو مطلوب تامین شود.

بیمه ورزشی در دست بررسی است

خادم از تشکیل جلسه‌ای با هیات پزشکی ورزشی در خصوص بررسی وضعیت بیمه ورزشی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بحث کارشناسی این موضوع به‌زودی ساماندهی می‌شود.

سه هزار و 500 طرح نیمه تمام ورزشی در سطح کشور وجود دارد

معاون حقوقی و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در جمع  مدیران هیئت‌های ورزشی اردبیل از نیمه تمام ماندن سه هزار و 500 طرح ورزشی در سطح کشور خبر داد و گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها  به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که کل بودجه وزارت ورزش 800میلیارد تومان در سال است.

در بحث مستند سازی زمین های ورزشی، وزارت با محکومیت قضایی 4 هزار میلیاردی رو به رو است.

معاون پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در گذشته به دلیل کلنگ‌زنی‌های نامناسب در زمین‌های معارض مشکلات عدیده ای وجود دارد اظهار داشت: اکنون با رونق گرفتن این زمین ها که قبلا بلااستفاده بود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدیم بطوریکه  امکان گرفتن سند ملکی برای این زمین‌ها وجود ندارد.

خادم ادامه داد: از این بابت وزارت ورزش و جوانان 4 هزار میلیارد تومان محکومیت قضایی دارد که رأی قطعی برای پرونده معارضان صادر شده و ما در تلاش هستیم به نحوی این مشکل را برطرف کنیم که دولت و صاحبان زمین متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه به هیچ‌ وجه وزارت ورزش و جوانان به دنبال کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید نیست گفت سعی داریم پروژه‌های نیمه‌تمام را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانیم،.

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه تمام بودجه این وزارتخانه در حوزه جوانان در سال 1393، هفت میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه جوانان، حوزه مهم و ویژه‌ای است که توجه کمی به این حوزه می‌شود.

نکته اصلی که همواره فرعی دیده شده است بحث جوانان است.

خادم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه خود در حوزه فعالیت جوانان و رئیس کمیته ورزش و جوانان بوده  در مجلس  گفت:با چالش‌های این حوزه آشنایی کامل دارم.

وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه جوانان بسیار محدود است، گفت: با 7 میلیارد تومان اعتبار این حوزه حتی نمی‌توان یک راه روستایی احداث کرد چه برسد به برنامه ریزی در حوزه جوانان کشور.

دستگاههای دولتی به سمن ها توجه ویژه ای داشته باشند.

وی کار و توجه ویژه دستگاههای اجرایی به سمن ها و تشکلات مردم نهاد را خواستار شد و گفت:نهادهای دولتی با حمایت از سمن ها علاوه بر بهرمندی از خلاقیت از کیفیت اجرایی بهتری نیز برخوردار خواهند شد.

این مسئول تصریح کرد: باید با استفاده از تجربیات نهادهای مختلفی که برای جوانان ارائه خدمات می‌کنند به سمتی حرکت کنیم تا به بخشی از انتظارات و خواسته‌های جوانان پاسخ دهیم، چراکه نهادهایی مانند آموزش عالی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و ... باید یاریگر ما باشند تا بتوانیم نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

خیرین ورزشی بازوان توانمند دولت، در حوزه جوانان هستند

وی با اشاره به ظرفیت خیرین حوزه ورزش تصریح کرد: با ورود خیرین در این حوزه علاوه بر ساخت و ساز های اماکن ورزشی، مدیریت و تربیت نسل آینده نیز به نحو شایسته تری انجام خواهد گرفت.

خادم افزود: خیرین ورزش بعد از احداث و تحویل مجموعه ورزشی باید نماینده ای نیز در هیات امنا داشته باشند تا با درگیری فیزیکی در زمینه مباحث مدیریتی، جلوی منفعت طلبی و سوء استفاده ها گرفته شود تا نفس عمل در اجرا نیز به کمال برسد.

 

این مسئول در پایان کمبود اعتبارات و مشکلات بسیار شدید مالی وزارت ورزش وجوانان را یادآور شد و گفت: هیچ راهکاری جز ورود بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت خیرین نداریم و دولت و مجلس بر این باورند که در این زمینه باید کار اساسی و زیربنایی انجام گیرد.

کارکنان وزارت ورزش و جوانان در دریافت حقوق و مزایا از آخرین جایگاه برخوردارند

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان به تبعیض حقوق و مزایای کارکنان وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: در بین وزارتخانه‌ها حتی ضعیف‌تر از آموزش و پرورش پرداختی‌های وزارت ورزش و جوانان قرار دارد که در رتبه‌های بسیار پایین و نازلی است.

وی توضیح داد: ما در اواخر سال گذشته در برخی از استان‌ها افزایش پرداختی‌ها را شاهد بودیم که البته ذیحساب‌های برخی از استان‌ها زیر بار این مسئله نرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ورزش اردبیل از توانمندی بالایی برخوردار است و توانسته در عرصه های مختلف ورزشی قهرمانانی در قواره جهانی تربیت کند، اظهار امیدواری کرد این روند رو به رشد همچنان ادامه پیدا کند.

انتهای خبر/ج