کد خبر: 614 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶

با حضور معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد کشور

مرکز رشد و فناوری های دانشگاه آزاد اردبیل افتتاح شد

ابراهیم واشقانی در مراسم افتتاحیه مرکز رشد و فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: تا سال 96 تلاش می‌کنیم 40 درصد هزینه‌های دانشگاه آزاد از محل خدمات و عرضه محصولات دانش‌بنیان تأمین گردد.

مرکز رشد و فناوری های دانشگاه آزاد اردبیل افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، ابراهیم واشقانی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد عصر سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: ما در تلاش هستیم تا در قالب یک برنامه‌ریزی جدید با ایجاد منابع درآمدی در سال‌های آینده ظرفیت مناسبی در این حوزه فراهم آید.

واشقانی فراهانی افزود: برای آغاز فعالیت یک مرکز رشد، ابتدا باید قدم های اولیه برداشته شود تا با استفاده از ظرفیت های آشکار و پنهان موضوع پروژه ای که قابلیت ورود به بازار و تجارتی شدن را دارد مشخص شود که این امر نیازمند به یک برنامه ریزی اصولی و جامعی است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد ادامه داد: فعالیت در زمینه گیاهان داروئی از حساسیت ویژه ای برخوردار است چراکه برخی از مؤسسات و حتی شرکت های خصوصی در این رابطه اقداماتی انجام داده اند و لازم است که دست اندرکاران این مرکز شناخت خوبی از بازار داشته و در ارتباط با شناسائی رقیبان و ارائه محصولاتی با کیفیت تلاش نمایند.

وی ادامه داد: با عنایت به حساسیت وزارت بهداشت و درمان در ارتباط مستقیم داروهای گیاهی با سلامتی مردم، دست اندرکاران تولید گیاهان داروئی این مسائل را نیز باید مورد توجه قرار دهند.

 واشقانی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف گذاری‌های انجام شده تعداد واحدهای فن‌آور دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 96 از 457 مورد به 800 واحد افزایش می‌یابد گفت: تا سال 96 تلاش می‌کنیم 40 درصد هزینه‌های دانشگاه آزاد از محل خدمات و عرضه محصولات دانش‌بنیان تأمین گردد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد گفت: هدف اصلی دانشگاه حرکت در مسیر تجاری‌سازی علم و فناوری‌های جدید است تا جدای از محل شهریه با درآمدزایی از محل تولید و عرضه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند مستقل فعالیت کند.

وی با بیان اینکه می توانیم با تغییر رویه در فروش مواد خام و تبدیل آن به صنایع تبدیلی و تکمیلی به توسعه کشور کمک کنیم افزود: ما با این کار علاوه بر افزایش ظرفیت اشتغال در کشور می توانیم از خروج ارز نیز جلوگیری کنیم.

واشقانی اهمیت فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را در سایه فعالیت مراکز رشد و فناوری را  یادآور شد و افزود: براساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده در افق 1404 باید به سمتی حرکت کنیم تا 50 درصد تولید ناخالص ملی از محل فروش و عرضه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در همین مدت تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی نیز که در حال حاضر 63 مورد بوده به 150 مرکز رشد ارتقا و افزایش می‌یابد که این امر اقدامی بسیار اساسی در راستای تبدیل علم و ایده به ثروت است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور 51 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده که تلاش می‌کنیم تا با حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فعال در این حوزه تعداد این شرکت‌ها را براساس هدفگذاری‌ها و زمانبندی‌های انجام شده به تعداد مورد نظر ارتقا و افزایش دهیم.

واشقانی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: علاوه بر در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات اولیه لازم برای این شرکت‌ها تا سقف 35 درصد و در صورت عظیم و بزرگ بودن طرح و نیاز به سرمایه بیشتر تا سقف 49 درصد از منایع لازم را دانشگاه در اختیار این واحدها قرار می دهد تا این امر زمینه‌ساز ایجاد انگیزه بیشتر در بین دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی و رشد و شکوفایی این شرکت‌ها شود.

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه لزوم توجه مراکز رشد واحدها در تولید محصولات باکیفیت را خواستار شد و گفت: مسئولان این مراکز باید تلاش نمایند تا محصول تولیدی از نظر کیفیت، اثربخشی و رعایت مسائل بهداشتی، متفارت از محصول دیگران باشد و اگر چنین شود مسلماً می توانید در صحنه رقابت حضوری موفقیت آمیز داشته باشید.

وی خطاب به مسئولین واحد اردبیل نیز گفت: لازم است در کنار این مرکز رشد، نسبت به راه اندازی یک واحد بازاریابی نیز اقدام شود.

در این مراسم علی شامل رئیس واحد اردبیل با ارائه گزارشی از روند راه اندازی مرکز رشد، برنامه ریزی برای توسعه و گسترش فعالیت های آن را از مهمترین برنامه های واحد اردبیل در سال 94 اعلام کرد.

 در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از محصولات چندین شرکت تولید گیاهان داروئی از جمله شرکت آذرگل ساوالان، آذرفانیز، مؤسسه ترکه داوا، شفایاب پدیده غزل و فارمادرن برپا شده بود.

انتهای خبر/ج