کد خبر: 705 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳

معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور در اردبیل:

غرب از دست یابی ایران به دانش های بومی در هراس است

سورنا ستاری معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور عصر سه شنبه در جمع نخبگان اردبیل با تأکید بر دست یابی ایران به دانش بومی تکنولوژی های روز دنیا گفت: رویکرد غرب در بحث هسته ای خود گویای هراس استکبار از توان بومی ایران است.

غرب از دست یابی ایران به دانش های بومی در هراس است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، سورنا ستاری معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور در جلسه نخبگان و مدیران واحد های رشد و فناوری استان در استانداری اردبیل با گرامیداشت نام و خاطره خلبان شهید غفور جدی اردبیلی گفت: ما برای اینکه بتوانیم اقتصادمان را بر پایه علم و فناوری‌های جدید بنا کنیم باید از ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه در این حوزه استفاده کنیم.

با اقتصاد بچه پولداری، نمی شود دانش طراحی را خرید

وی رهایی از اقتصاد نفتی را یک ضرورت حیاتی برشمرد و گفت: ما به راحتی می‌توانیم با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان از این شرایط که در طول تاریخ گرفتاری هایی برای ما بوجود آورده نجات پیدا کنیم.

ستاری ضمن تأکید برکیفیت بالای محصولات شرکت های های دانش بنیان تصریح کرد: ما با واردات        بی رویه و یا طراحی‌های نامناسب در تولید داخلی نمی‌توانیم از این شرایط رهایی پیدا کنیم.

وی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را تنها راه خروج از وابستگی اقتصاد به نفت دانست و گفت: با انجام درست این کار باید به نحوی اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

تفاوت اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد نفتی در تولید دانش بومی جهت طراحی ماشین است

معاون رئیس جمهور پیوند علم و صنعت و همراهی نهادهای دولتی را در باروری این حوزه بیان کرد و گفت: ما به راحتی می‌توانیم در حوزه اشتغال و کارآفرینی بدون تکیه بر استخدام‌های دولتی از این ظرفیت و توان استفاده کنیم.

عقل و دانش را نمی توان با پول خرید

ستاری افزود: اگر امروز در بحث هسته‌ای غرب فشار می‌آورد به دلیل دستیابی به علوم و فنون جدید در این حوزه است که در حقیقت آنها از دستیابی ایران به این تکنولوژی در هراس و نگرانی هستند.

وی با اظهار تأسف از انتقال مستمر تکنولوژی‌های صنعت نفت به داخل کشورمان گفت: ما امروز بعد از سال ها انتظار موفق شدیم وابستگی اقتصاد کشور را به نفت به زیر 25 درصد برسانیم.

معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور پایه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان را مزیت‌های سرزمینی و منطقه‌ای آن عنوان کرد و افزود: با بها دادن به گیاهان دارویی، آب‌های معدنی، زمین‌گرمایی، تولید عسل و صنایع دستی ضمن پرهیز از خام‌فروشی می توانیم زمینه تقویت اقتصاد دانش‌بنیان را نیز فراهم کنیم.

با تربیت درست در دانشگاه، باید نوآوری در دانشجویان شکوفا شود.

وی هدف از پژوهش را ارائه مقاله و نوشتن مطالب علمی تکراری ندانست و تصریح کرد:  هدف اصلی پرورش روح پژوهش و تجاری‌‌سازی علم است که این امر تنها با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان محقق خواهد شد.

ستاری ثروت عظیم موسسین شرکت های گوگل و فیس بوک را خاطر نشان کرد و افزود: تنها با اندیشه خلاقانه می توان دانش ارزش افزوده درست کرد.

برندها در شرکت های دانش بنیان کار می کنند.

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور با بیان اینکه خام خوری کار حیوان است گفت:اقتصادی که عادت به خام خوری می کند راه به جایی نخواهد بر و در اندک زمانی از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد با سرمایه گذاری روی دانشگاهها می توانید منابع خدادای موجود در خاکمان را با تبدیل به محصولات متنوع و برند سازی چند برابر سود حاصل از خام فروشی را بدست بیاوریم.

پول دولت، انسان را جهانی نمی کند

ستاری با بیان اینکه باید بتوانیم علوم انسانی خودمان را تجاری سازی کنیم گفت: این کار جز با تلاش و شکوفا کردن استعدادهای درونی جوانان میسر نخواهد شد.

وی خواستار تشکیل صندوق پژوهش در استان شد و گفت: با این کار مدارک در داخل استان بررسی می شود و بسیاری از مشکلات از بین خواهد رفت.

وی در ادامه خبر از معافیت مالیاتی 1500 شرکت دانش بنیان در سال جاری دادا و گفت این در حالی صورت می گیرد که سال گذشته تنها 40 شرکت از این تسهیلات بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه ایجاد صندوق نوآوری برای از بین بردن مشکلات بانکی و حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار دارد گفت: در صندوق در جایی قرار خواهد گرفت که بین استاد دانشگاه و مخترع با یک دلال تفاوت قائل شود.

وی سقف خدمات ارائه شده در این صندوق را تا 100 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در این صندوق خدمات لیزینک با 8 درصد و وام های اعطایی با 14درصد اعطا می شود.

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور از 4 برابر شدن تسهیلات دانشجویی نخبه  خبر داد و گفت نحوه انتخاب نخبگان  جهت دریافت تسهیلات به خود دانشگاهها واگذار شده است که البته سیستم بازنگری جهت نظارت نیز در نظر گرفته شده است تا حق کسی از بین نرود.

وی با بیان اینکه تا مهر ماه سال جاری اصلاحیه آیین نامه نخبگان و تسهیلات جدید ابلاغ خواهد شد گفت: اگر دانشجوییاز شرایط لازم برخوردار باشد می تواند از معافیت سربازی دانش بنیان نیز بهره مند شود.

وی در پایان تاکید کرد:در فعالیت های دانش بنیان همه عضو یک خانواده هستند و باید دست به دست هم دهن تا با رفع مشکلات و موانع اقتصاد مقاومتی که چراغ راه فرداهای ایران اسلامی است به تحقق برسد.

نماینده اردبیل در مجلس: مظلومیت اردبیل در برنامه ششم توسعه جبران شود.

کمال الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون نخبگان و صنعت و معدن در این نشت گفت: توانمندی در علم و تکنولوژی و تجاری سازی آن به همدیگر وابسته هستند.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل نقش بارزی در تمدن ایران و انقلاب اسلامی دارد گفت: قشر فرهیخته اردبیل مطالبات انباشته ای از دولت و مجلس دارند که امیدواریم بخشی از این خواسته های مردم در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

نماینده مردم  اردبیل،نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی پیشرفت های حاصل را شایسته مردم اردبیل ندانست و گفت: مردم استان در چند سال گذشته از مظلومیت های بسیاری رنج برده اند.

عضو فراکسیون نخبگان مجلس با بیان اینکه اردبیل 31 امین سفر استانی معاون علمی پژوهشی ریاست جمهور است اظهار امیدواری کرد: این سفر بیشترین حمایت های استانی دولت را برای اردبیل به همراه داشته باشد.

در این نشست علمی 5 مدیر شرکت دانش بنیان و 3مدیر مسئول مرکز رشد در دانشگاهها به تبادل نظر و ارائه پیشنهاد پرداختند.

انتهای خبر/ج