کد خبر: 74 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

مظلومیت تاریخی اردبیل و عدم سرمایه گذاری برای توسعه استان

وبلاگ دغدغه های خطی نوشته است:مظلومیت تاریخی استان اردبیل به سبب عدم سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی با ایجاد منطقه آزاد از بین می‌رود.

مظلومیت تاریخی اردبیل و عدم سرمایه گذاری برای توسعه استان

وحید مهدوی در وبلاگ شخصی خود(دغدغه های خطی) نوشت: منطقه آزاد تجاری یکی از راه های توسعه اقتصادی استان اردبیل است و ایجاد منطقه آزاد تجاری یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است.

امتیازات منطقه آزاد تجاری باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منطقه می‌شود و این می‌تواند سرانه درآمد مردم استان را افزایش دهد.

وی یکی از مزیت‌های مناطق آزاد تجاری را معافیت 20 ساله سرمایه‌گذاران از مالیات برشمرد و ادامه داد: این مزیت عامل انگیزاننده برای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شود و موقعیت ژئوپلتیکی منطقه مکملی بر این مزیت و جذب سرمایه‌گذار است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه معافیت مالیاتی سبب پایین آمدن هزینه تولید در منطقه آزاد می‌شود، اضافه کرد: مزیت نسبی در تولید از عوامل اصلی تجارت خارجی است و با ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل، هزینه تولید کاهش یافته و تولید کالاهای مصرفی در این منطقه نسبت به مناطق دیگر مزیت نسبی خواهند داشت که این عامل سرمایه‌گذاران را از سفته بازی به چرخه تولید باز می‌گرداند.

وی با بیان اینکه طبق ماده 9 مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد، صدور کالای ساخته شده در منطقه آزاد به خارج از کشور مجاز و مستلزم تنظیم اظهارنامه صادراتی به منظور ثبت آماری است، ادامه داد: ترخیص کالا از گمرک با بروکراسی موجود یکی از دغدغه‌های اصلی تجار است که با فعالیت تجار در منطقه آزاد چنین دغدغه‌ای رفع می‌شود.

مهدوی، آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد را از دیگر مزیت‌های منطقه آزاد دانست و گفت: سرمایه‌گذار خارجی با شناخت و مطالعه‌ای که از بازار هدف دارد، بیشتر از آن که به بازار داخل کشور چشم بدوزد، بازار کشورهای خارجی را مورد هدف قرار می‌دهد و برای رسیدن به این هدف خود به بازاریابی بین‌المللی روی می‌آورد.

وی با بیان اینکه مزیت‌های مناطق آزاد تجاری، به چند مزیت محدود نمی‌شود، گفت: مظلومیت تاریخی استان اردبیل به سبب عدم سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی در این استان، با ایجاد منطقه آزاد تقریبا از بین می‌رود.

مهدوی با بیان اینکه توسعه اقتصادی استان اردبیل با چنین طرح‌هایی گره خورده است، تصریح کرد: در دوره گذشته کشاورزی و گردشگری را به عنوان محور توسعه اردبیل قرار داده بودند که شخصا معتقدم کلاهی بر سر مردم استان بوده، زیرا زیرساخت‌های آنها فراهم نشده بود اما در دولت تدبیر و امید، تجارت هم به عنوان یکی از محورهای توسعه استان اردبیل مطرح شده که با ایجاد منطقه آزاد این محور رونق بیشتری به استان می‌دهد.

این دانش آموخته اقتصاد با بیان اینکه حتی اگر دو دهه دیگر هم منطقه آزاد در استان شروع به کار کند، باز هم موجب شتاب توسعه اقتصادی خواهد بود، تشریح کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری مستقل برای استان اردبیل در هیات دولت یک فرصت تاریخی برای این استان است که نباید از دست رود.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: نباید به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی برای ایجاد منطقه آزاد در استان سنگ‌اندازی شود بلکه باید تمامی مسئولان، مردم و افراد ذی نفوذ با هر گرایش فکری برای ایجاد منطقه آزاد تلاش کنند.

انتهای خبر