کد خبر: 7959 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

استاد دانشگاه های اردبیل:

کرونا ویروس، فرصت همدلی در جامعه و خلق عادت برای مطالعه است

استاد دانشگاه های اردبیل به تبیین فرصت های کرونا ویروس در جامعه پرداخت و از مردم خواست تا با رعایت نکات بهداشتی و درمانی پزشکان و متخصصین در پیشگری و ریشه کن شدن کرونا ویروس در جامعه ایفای نقش کنند.

کرونا ویروس، فرصت همدلی در جامعه و خلق عادت برای مطالعه است

مهدی معینی کیا مشاور و استاد رشته علوم تربیتی دانشگاه های اردبیل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر، به بررسی پدیده کرونا ویروس در جامعه پرداخت و با بیان اینکه این ویروس تنها یک بیماری است، گفت: اگر مردم به توصیه های پزشکان و متخصصین توجه کرده و اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه توصیه شده را انجام دهند، این ویروس ریشه کن خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین فرصت های به وجود آمده توسط این ویروس ناشناخته در جامعه اشاره کرد و گفت: در دنیای پرتلاطم امروزی که والدین برای رفع نیازهای اقتصادی  شبانه روز در تلاش هستند و کمتر به امور زندگی می پردارند، کرونا ویروس فرصتی ایجاد کرد تا حداقل به این بهانه  کانون خانواده، گرم تر از گذشته شود.

این مشاور امور خانواده اردبیلی با بیان اینکه کانون خانواده مهمترین و بهترین بستر برای ایجاد آرامش در انسان است، گفت: نگرانی های افراطی که منجر به استرس و اضطراب در فرد می شود، در واقع سیستم ایمنی انسان را تضعیف کرده و بستر لازم را برای فعالیت کرونا ویروس و بیماری هایی از این دست را برای انسان فراهم می کند.

احتیاط لازم است اما مردم از وسواس پرهیز کنند

معینی کیا با بیان اینکه نگرانی افراطی در خصوص بیماری ها به وسواس تبدیل می شود، به تبیین اهمیت دوری از وسواس پرداخت و گفت: انسان عاقل در همه حال باید جانب احتیاط را رعایت کند ولی این به معنای افراط در امور نیست چراکه افراط در احتیاط موجب وسواس می شود و این خطرناک است.

وی توصیه های بهداشتی و درمانی پزشکان و متخصصان مبارزه با کرونا ویروس را جدی و لازم الاجرا عنوان کرد و گفت: مردم با رعایت مسائل بهداشتی که توسط کارشناسان امر توصیه می شود علاوه بر پیشگری از ابتلا به این بیماری می توانند در ریشه کن شدن کرونا ویروس از جامعه نیز ایفای نقش کنند.

آرامش روحی، ضامن  قوی شدن سیستم ایمنی بدن است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نکته اصلی ایمنی بدن، ایجاد آرامش در روح و روان انسان است، گفت: وقتی والدین در خانه هستند و با فرزندان خود ارتباط بیشتری برقرار می کنند در واقع بسترهای لازم را برای ایجاد آرامش در خانواده را فراهم می کنند.

وی در ادامه سخنان خود سنت ها و آداب و رسوم ابا و اجدادی در گذشته ای نه چندان دور را یادآور شد و با بیان اینکه کانون گرم خانواده ترس از مسائل و مشکلات را از بین می برد، گفت: برگشت به سنت ها و تکرار لحظات شاد زندگی ابا و اجدادی در این مدت ضمن بازگشت به گذشته که تلنگری برای زندگی در دنیای فناورانه پیشرفته امروزی است، موجب احیای آداب و رسوم  فراموش شده خانوادگی می شود که این خود ارتقای فرهنگ در تهاجم همه جانبه دشمنان را نیز به دنبال دارد.

این مشاور امور خانواده از بازی های سنتی و بومی با کودکان، ورزش های خانوادگی،  بازخوانی فکاهی های قدیمی، مرور ضرب المثل ها، احیای گفتمان های خانوادگی به عنوان راه های ایجاد آرامش در خانواده نام برد و گفت: فاصله گرفتن از تلویزیون، تلفن همراه و رایانه که خود از عوامل استرس زا هستند در این زمینه راهگشا و سودمند است.

پیگیری بیش از حد اخبار، استرس زا است

معینی کیا با بیان اینکه دنبال کردن بیش از حد اخبار مربوط به کرونا ویریوس خود استرس زا است، گفت: امروز والدین باید با برنامه ریزی بهتر و مدیریت زندگی خود بتوانند از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده را در تحکیم نهاد خانواده و خودسازی ببرند.

کروناویروس، فرصت ایجاد خلق عادت برای مطالعه

این مشاور امور خانواده از کتابخوانی به عنوان بهترین راه برای پر کردن اوقات فراغت نام برد و گفت: این مدت، بهترین فرصت برای ایجاد عادت جهت برنامه ریزی برای مطالعه در زندگی است، چراکه مطالعه و ارتقای بینش انسان منجر به تغییر رویه زندگی و دانش و آگاهی در وی می شود که این خود یکی از ارکان برقراری نشاط در جامعه و سعادت انسان است.

 وی به علوم رفتارشناسی و دانش انتقال آرامش به فرزندان در سنین خاص و مختلف نیز اشاره کرد و گفت: مطالعه کمک بسیاری در کسب مهارت های لازم در همه ابعاد زندگی انسان ایفا می کند.

این استاد دانشگاه از نگرانی به عنوان بهترین بستر برای ایجاد وسواس در انسان نام برد و گفت: اگر وسواس در زندگی انسان وارد شد، شادی و نشاط را از بین می برد، بنابراین در هیچ شرایطی نباید خودمان را ببازیم و همواره به فرداهای پیش رو خوش بین باشیم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: همانگونه که تغذیه مناسب سیستم دفاعی انسان را تقویت می کند، تقویت روح و روان و برقراری آرامش در انسان به همان اندازه برای مقابله با بیماری ها به خصوص کرونا ویروس لازم و حیاطی است.

انتهای پیام/ج