سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8086 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷

همزمان با سالروز ارتحال اولین امام جمعه اردبیل منتشرشد؛

مروری بر خدمات فراموش نشدنی آیت الله مروج؛ راه اندازی هسته اصلی انقلابیون دارالارشاد تا استان شدن اردبیل + فیلم

آیت الله مروج اولین امام جمعه اردبیل، شخصیتی محبوب، خدمتگزار، مردمی و موفق بود و تا هنگام درگذشت، این مسؤولیت خطیر را به عهده داشت و خدمات ارزنده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متعددی برای اردبیل انجام داد.

مروری بر خدمات فراموش نشدنی آیت الله مروج؛ راه اندازی هسته اصلی انقلابیون دارالارشاد تا استان شدن اردبیل + فیلم

به گزارش ابصارخبر، در روزهای پایانی فروردین ماه 1380، روحانی برجسته و خدمتگزار خطه آذربایجان، آیت الله بیوک خلیل زاده معروف به آیت الله مروج به دنبال عارضه مغزی درگذشت.

حضرت آیت الله مروج (بیوک خلیل زاده) در 27 شهریور ماه 1309 هجری شمسی، مقارن با 16 صفر 1349 هجری قمری در شهر اردبیل در یک خانواده مذهبی و متشرع چشم به جهان گشود که او را بیوک نامیدند.

و از محضر اساتیدی چون: آیت الله طباطبائی، (سلطانی)، شیخ محمد احمد کافی تبریزی ، عبدالجواد اصفهانی و میرزا محمد مجاهد تبریزی گذراند. او همچنین در جلسات درس فلسفه (شرح منظومه سبزواری) شیخ محمد لاکانی، مرحوم علامه طباطبائی و میرزا مهدی مازندرانی نیز حضور داشت.

بعد از اتمام سطوح و هنگام شروع درس خارج در سال 1330 به مشهد رفت و طی سه سال اقامت در این شهر، از فیوض معنوی و علمی استادان بزرگ و برجسته ای همچون حاج شیخ غلامحسین تبریزی، حاج شیخ هاشم قزوینی و آیت الله سید یونس اردبیلی (از مراجع تقلید آن روز) استفاده برد و سپس به حوزه علمیه قم باز گشت و از جلسات درس مرحوم آیت الله بروجردی، مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد و آیت الله حجت کسب فیض کرد.

وی چه در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی و چه در دوران انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران و در دوران جنگ تحمیلی نقش مؤثری ایفا کرد.

 آیت الله مروج از تعدادی از فقها و مجتهدان بزرگ موفق به اخذ اجازه ووکالت در امور شرعیه شد. نخستین اجازه ایشان را آیت الله العظمی سید یونس اردبیلی . دومین اجازه نامه صادر شده برای ایشان متعلق به آیت الله العظمی سید محسن حکیم است آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی سومین اجازه وکالت در امور شرعیه را به آیت الله مروج صادر نموده است .چهارمین اجازه آیت الله مروج گرچه به شکل اجازات قبلی نمی باشد ولی به لحاظ محتوا واهمیت بیش از سایر اجازات ایشان می باشد وآن حکم انتخاب ایشان به سمت نماینده ولی فقیه در اردبیل از سوی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی است .

پنجمین اجازه تصدی امور شرعیه آیت الله مروج وکالت نامه آیت الله سید علی خامنه ای مقام معظم رهبری می باشد . آخرین اجازه نامه ایشان که اجازه اجتهاد می باشد از سوی آیت الله میرزا علی اکبر مشکینی در تاریخ ۱۶ اسفند سال ۱۳۷۳ شمسی صادر شد .آیت الله مروج در سمت امامت جمعه، شخصیتی محبوب، خدمتگزار، مردمی و موفق بود و تا هنگام درگذشت، این مسؤولیت را به عهده داشت و خدمات ارزنده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متعددی انجام داد.

خدمات اجتماعی

اولین حرکت عام المنفعه ای که توسط آیت الله موسوی اردبیلی وآیت الله مروج شروع شد ایجاد موسسه مبارزه با فقر بود آیت الله موسوی اردبیلی در ایجاد این موسسه از فعالیت امام موسی صدر الگو برداری کرد آغاز این کار برای مبارزه با فقر از جوراب بافی وتریکو بافی بود این مرکز حساسیت رژیم را برانگیخت ودر ادامه از فعالیت آن جلوگیری کردند .

تاسیس صندوق قرض الحسنه امام سجاد (ع)، جمعیت مبارزه با سل، درمانگاه حسینی- موسسه حمایت از بیماران کلیوی – از خدمات اجتماعی ارزشمندی است که در زمان ایشان و با مساعدت ایشات انجام گرفته است .

هسته های اصلی انقلابیون داراارشاد
سالها قبل از اوجگیری نهضت اسلامی که به پیروزی انقلاب منجر شد گروهی با حضور  دکتر جلائی ، حاج محمد عالم ، آیت الله سید غنی اردبیلی، آیت الله محمد مسائلی و آیت الله مروج  شکل گرفت که نقش مهمی در هدایت و رهبری نهضت در اردبیل ایفاد کرد،اعلامیه های انقلابی به دنبال گسترش نهضت راه اندازی شده توسط امام خمینی به آیت الله مروج می رسید هی نیز علاوه بر توزیع اعلامیه های انقلابی توسط علما مبارز اردبیل، تلاشهای بسیاری جهت گسترش دامنه های حرکت اسلامی در نواحی اطراف اردبیل انجام می داد.

اسقرار امام خمینی در پاریس علی رغم محدودیتهایی که دولت فرانسه در نظر داشت در مورد ایشان اعمال نماید ولی نتوانست اعمال نماید ثمرات مهمی برای انقلاب داشت علیرغم محدودیت ساواک آیت الله مروج در تاریخ ۲۱/۷/۱۳۵۷ به ایراد سخنرانی در مسجد میرزا علی اکبر مرحوم پرداخت که در سخنرانی خودبه ادامه تلاشهاتا پیروزی تاکید داشتند حتی در شرایطی که با شکنجه روبرو شویم وگرچه اگر امام از یک کشور به کشور دیگر مهاجرت می کنند ودر هرجا باشند بیش از پیش در فعالیت وتلاش باقی است.

تحصن در تلگراف خانه، انتخابات دوره بیست ویکم، احیای حوزه علمیه اردبیل، انجام مکتبات با امام خمینی، اخراج ایرانیان ار عراق، طرح مرجعیت امام خمینی (ره)، حضور در مسائل اجتماعی شهر،سخنرانی های انتقاد آمیز ، مبارزه با بهایت، خلع شاه از سلطنت، تشکیل کمیته ها ی محلی از جمله فعالتهای سیاسی آیت الله مروج در پیش از انقلاب اسلامی است.

این عالم ربنی پس از انقلاب اسلامی نیز خدمات شایسته و فراموش نشدنی برای خطه آذربایجان به خصوص اردبیل انجام داد، حضور مکرر در جبهه (دفاع مقدس)، ایجاد پایگاه معنوی در جمهوری آذربایجان و پیگیری مطالبات مردمی جهت استان شدن اردبیل از جمله فعالیت های وی تا زمان حیاتشان است.

تقوا، آینده‌نگری و تعبد مرحوم آیت الله مروج مثال زدنی بود

آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به فضائل اخلاقی و والای انسانی آیت الله مروج  می گوید: علما وارث انبیا هستند و همواره در طول دوران نقش انبیا را در جامعه ایفا می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل  به ویژگی های شخصیتی آیت الله مروج اشاره کرده  و می گوید: تقوا، آینده‌نگری و تعبد مرحوم آیت الله مروج مثال زدنی بود و با دقت در رفتار‌های اجتماعی و دلسوزی و فداکاری برای ارتقا و اعتلاء جامعه اسلامی و دین تلاش می کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله مروج (ره) همواره سعی بر ارتقا و اعتلای نفس جامعه داشت، می گوید: مرحوم آیت الله مروج با پشتکار و ایستادگی مقابل رژیم طاغوت و تحمل فشار‌های بسیار همواره از آغازین سال‌های انقلاب اسلامی یار و یاور امام خمینی (ره) بود.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه باید قدر و منزلت علمای اسلام در جامعه زنده نگه داشته شود به تبین شخصیت والای اولین امام جمعه اردبیل پرداخته و می گوید: ایشان عالمی مجتهد، فقیهی والامقام بودند که با انجام خدمات بیشمار برای مردم اردبیل و ایفای نقش مدنیت و تربیت مردم این دیار در دوران انقلاب و بعد از آن، از استثنائات استان محسوب می شوند.

بهره‌مندی از مفاهیم قرآن کریم در زندگی، رمز ماندگاری آیت الله مروج در اذهان عمومی

سید ناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به تبین ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مروج پرداخت و گفت: این عالم ربانی و فقیه وارسته همچون پدری مهربان برای اهالی استان اردبیل بود که همیشه و در همه احوال سعی می‌کرد تا زمینه توسعه، پیشرفت و ترقی استان را فراهم کرده و اسباب امیدواری مردم را فراهم کند. 

وی خاطرنشان کرد: ما باید از ویژگی‌های شخصیتی این عالم فقید به عنوان جامعیت اخلاقی و معرفتی استفاده کنیم تا در هم در سعادت خود و هم تربیت و تعالی نسل آینده بتوانیم از این الگوها و معیارهای شایسته بهره‌برداری کنیم. 

اسحاقی به علاقمندی آیت‌الله مروج به قرآن و انس با این کتاب الهی اشاره و گفت: قطعا یکی از رموز محبوبیت و ماندگاری نام و یاد آیت‌الله مروج بهره‌گیری از کلام الهی و مفاهیم آن است که برای همیشه می‌تواند زمینه‌ساز سعادتمندی و خوشبختی دنیوی و اخروی باشد. 

 

آیت‌الله مروج نماینده فقید ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در 27 فروردین سال 1380 به دنبال عارضه بیماری و بستری شدن در بیمارستان به دعوت حق لبیک گفت.

 

اقامه نماز در مساجد نواب صفوی و میرزا علی اکبر مرحوم، تاسیس کتابخانه در محله نواب صفوی، تشکیل کلاسهای اخلاق و معارف اسلامی و سیاسی، تاسیس قرض الحسنه امام سجاد (ع) در سال ۱۳۴۲، تاسیس موسسه خیریه، ایجاد صندوق پستی ۵۸ جهت پاسخگویی به سئوالات مردم بویژه جوانان، تجهیز کتابخانه مساجد، تجهیز کتابخانه مدارس علوم دینی،بانی  احداث بنای جدید مدارس علوم دینی، آغاز احداث مجتمع فرهنگی مذهبی مصلی، مطالبه مساله استان شدن اردبیل،برگزاری کنگره بزرگ مقدس اردبیلی و تاسیس درمانگاه حسنیه اردبیل توسط افراد خیر از جمله فعلیت ها مذهبی و اجتماعی این عالم ربانی در استان اردبیل است.

انتهای پیام/ج